Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen (na 8 jaar stiekem meelezen?)
#1
Hallo iedereen, 
Ik stel me dan toch even voor :
Ik noem Tom, geboren ergens in 1971, woon te Sint-Niklaas (België) en ben sedert 2012 fervent beginnen ligfietsen. 
De 1ste keer ik over deze geweldige manier van voortbewegen hoorde, was via televisie. Dat was in 1999, geloof ik. Mijn nieuwsgierigheid werd gewekt, maar het duurde enkele jaren alvorens ik enkele ligfietsen ging huren ; toen nog bij Tim in Kapellen. 
Ik was direkt gebeten door het goede virus.
Doordat ik van kleins af veel fietste, kon ik het enorme comfort van deze fietsen meteen erkennen en de snelheid viel toch ook wel op.
Jammer dat mijn inkomen wat klein was, ik kon me niet direkt zo'n bolide kopen... 

Ik bleef nog jaren de gewone fiets gebruiken en eind 2009 ben ik, rijdend op de koersfiets, door een cowboy met vers rijbewijs aangereden thv een rond punt, toen ik huiswaarts reed na m'n werk(ik was volledig in mijn recht). Gevolg was een dijbeen breuk links. 
Na de moeizame revalidatie-terug leren stappen enzo, ging ik terug arbeiden en mocht vrijwel dagelijks 50 km fietsen om op 't werk te geraken.
Eerst nog met gewone fiets maar door teveel pijn aan de heup ; welke nooit volledig herstelde ; al snel een 2de handse Challenge focus gekocht.
Eindelijk een ligfiets en daar bleef het niet bij. Ik schuimde 2de hands advertenties af en las me informatief in op sites als deze. (dus na 8 j wordt het wel es tijd, dat voorstellen... )
Ondertussen heb ik in de garage 2 Hurricanes,waarvan
1 met challenge voorvering; een geveerde Fujin Tour; een hardtail Taifun en 2 Optima Stingers, 1x met tailbag van 70l. De Challenge focus is bij mijn jongste dochter terechtgekomen.
Er is een beetje onbegrip bij de vrouw door de vele modelletjes in onze garage,zij fiets niet zoveel als ik en heeft een mooi electrische model van Norta. Maar ik krijg haar ooit wel es op een ligger...onbekend maakt ongeliefd, zo men zegt...
Het Belgische wegennet en de vriendelijkheid van weggebruikers zorgden er inmiddels voor, dat ik met vertrouwen over het platteland en de stad fiets.De leerperiode tot ontspannen ligfietsen, duurde bij mij zo'n 500 km.

Ik doe het onderhoud aan mijn fietsjes zelf. De onderdelen van een fiets zijn al duur genoeg en we hebben hier niet veel bereidwillige fietsherstellers die een ligfiets onder hun zorgzame vleugels willen hoeden.
Ooit schaf ik me een gloednieuw model aan en natuurlijk zal een volgend stadium me tot de vélomobiel brengen, hoewel ik een beetje vrees dat er minder vrijheid aan gebonden is(breedte, in- en uitstijgen, lawaai tijdens rijden, kostprijs, gewicht en de angst op beschadiging). Wellicht als ik mijn auto weg doe, dat die mobiel toch nog werkelijkheid wordt, wie weet. 
Projecten die op stal staan:
Versleten onderdelen, zoals kettingen en remblokken vernieuwen.
Drie neksteuntjes wil ik kunnen knutselen en graag zou ik m'n Fujin in een ander jasje (laten) steken.
Ik kijk uit naar een mooie betaalbare wielset; al dan niet uit carbon.
Ik kocht onlangs zo'n actie-camera en speur naar een mooi plekje om hem aan de fiets te bevestigen, zonder dat mijn trappende benen/voeten in beeld komen...
Opsmukken met gekleurde kabeltjes, geanodiseerde boutjes  en mooie bestickering(zoals bvb een zorcka) wil ik ook nog, dus daar kijk ik nog naar uit.
Misschien een uittesten of ik met kleinere cranklengte het lengteverschil van 2 cm aan mijn linkerbeen beter kan opvangen. Want ik merk dat ik het meeste kracht met mijn rechterbeen zet wanneer ik trap.
Een Hurricane voorzien van electrische ondersteuning, wens ik op termijn te realiseren. En een fietsdrager achterop de auto, lijkt me ook nog iets. Per trein je fiets vervoeren is soms nogal een omslachtig, zeker hier in België. 
Wanneer ik een toertje maak, kies ik eerder voor de rustigere plattelandsweggetjes of straten waar ik minder gemotoriseerd verkeer tegenkom. Af en toe kus ik het wegdek wel een keer: afgevallen bladeren; hompen zand (of ander materie) achtergelaten door de mastodonten die het land bewerkten; putten die ik niet tijdig opmerk; uit de bocht vliegen door te hoge snelheid, schrikken als er plots iemand zijn oprit verlaat zonder kijken enz ;meestal zonder veel erg, buiten de optische schuifschade aan de fiets. De heggetjes,,muurtjes, paaltjes, fietspaden die opeens verdwijnen enzovoort. Ach, het hoort erbij, denk ik maar. Verkeersagressie maak ik sporadisch mee; ooit ben ik de gracht ingeduwd door een dronken automobilist die mij een gevaar op de weg vond. Om maar wat te noemen. De gracht was niet heel diep en stond droog, gelukkig maar...
Mijn kruissnelheid ligt meestal rond de 27km/h, afhankelijk van het traject en de wind. Het liefst fiets ik bij zonsopgang en het liefst wind mee, uiteraard.Tijdens de vroege uurtjes rond 5 à 6u in de ochtend, vind ik het zalig rijden. De meeste mensen liggen nog onder de warme deken en de banen liggen er verlaten bij.
Hopelijk gaan die covid-beestjes ook 'n eind fietsen; zodat ik eens een georganiseerde rit mag beleven.
In elk geval wil ik bij deze korte introductie zeker de mensen bedanken, die me uren leesplezier bezorgden en essentiële informatie verschaften, door de vele onderwerpen die op de sites te vinden zijn. Doe zo verder!
Laat me toe allen nog veel veilige kilometers toe te wensen en misschien geraak ik wel eens op een bijeenkomst.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#2
Welkom, Chepap. Wat een lang verhaal. Ik herken me helemaal in het zelf repareren van de ligfiets. Geeft veel voldoening ook nog en je kunt hem aanpassen aan jouw wensen. Vele goede kilometers gewenst!
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - Flevotrike - carbon Strada 073
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Welkom! Prachtige introductie ook, top!
Maar volgens mij bestaan we hier nog geen 8 jaar...  Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Hartelijk welkom! Ook als we nog geen 8 jaar bestaan als forum.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Welkom je woont in de buurt.
Goedkope fiets onderdelen kan je halen bij bikes & parts Paul Robert te Stekene, deze heeft ook een webshop.
Fietsen doe ik normaal langs de Schelde Durme en Dender. Daar kan je leuk ligfietsen over de jaagpaden naar de Vlaamse Ardennen.
Als je goede carbon wielen wil dan zitten die vlakbij bij stealth wheels. Die hebben ook geen gewichtslimiet. Aangezien het gewicht van een ligfiets wat hoger is is dat een mooi alternatief.

Ik kom wel regelmatig een paar ligfietsers tegen op het oude spoor Sint Niklaas hulst
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Welkom op dit forum.

Van het leesplezier heb je dus al lange tijd kunnen genieten.
Het wordt dus inderdaad wel tijd voor het nodige schrijfplezier.

Ik kijk uit naar je verhalen over het onderhoud, over een aanschaf en over alle andere ligfietsgerelateerde onderwerpen.

(29-Oct-2020, 06:31 PM)Roepers schreef: Ook als we nog geen 8 jaar bestaan als forum.

We bestaan nu 3,5 jaar  Exclamation
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Hoi Tom, welkom hier.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Zit er in Breda niet een ligfietswinkel waar je voor reparatie / onderhoud terecht kan? Weet niet of Breda een beetje te bereizen is met auto of zelfs fietsend vanuit waar jij woont. Ik combineer het jaarlijkse onderhoud van mijn fiets bij ACE in Winterswijk altijd met een tocht: vijftig kilometer heen en met een ruime boog meer dan vijftig weer terug.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ook namens mij welkom Tom. “....een rond punt....” Heb het even opgezocht en mijn vermoeden klopt: een rotonde.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Hey iedereen, 

Klopt helemaal hoor : rotonde wordt op zijn Vlaams dikwijls rond punt genoemd. 

En bedankt voor de tips.
@Lopopodium: De winkel in Breda ken ik niet bij naam, maar is zeker bereikbaar voor me.Het zou trouwens een mooie fietstocht worden vanuit Sint-Niklaas. 
@ Burley 1979: De winkel op Stekene is me bekend en ook Stealth wheels fiets ik regelmatig voorbij. Ben er nog niet binnengestapt;lijkt me een erg mooie winkel.Als je in de buurt woont, kan ik je misschien es vergezellen op een tochtje. Alleen fietsen is wel leuk maar met 2 heb je meteen een doel. Ik fiets dikwijls door dezelfde straatjes, dus nieuwe vergezichten zijn welkom. 

Ergens wil ik 't liefst bij de "echte" ligfietsdealer spullen bestellen. Ik zou het jammer vinden dat de markt doodbloed, maw ik gun ze de verdiensten die ze met de verkoop van onderdelen behalen.Het wegvallen van een ligfietswinkel zoals in Antwerpen en Gent een tijdje terug, geeft ergens wel aan dat de verkoop in een dipje zit. De concurrentie onder fiets handelaars zal wellicht groot zijn. En de kunstmatig hoge prijzen van nieuwe onderdelen zijn geen goede zaak, natuurlijk. 
In een artikel van Bram Moens las ik dat de ligfiets een Niche-markt vormt, het overleven van deze zelfstandigen vind ik wel belangrijk. 
Wij worden dezer dagen overstelpt met produkten die in China gemaakt worden en daar probeer ik ook op te letten... 

Het 8-jarig lezen op dit forum kan idd niet kloppen als jullie 3,5 jaar bestaan; maar Ligfietsnet is er reeds decennia en daar lees ik natuurlijk al wel zo lang op. 

Ja Wim, je hebt gelijk over dat schrijven. Ik merk dat het meestal dezelfde mensen zijn die iets meedelen, waarvoor dank natuurlijk... 
Als er een projectje afgewerkt is, post ik het verloop zeker.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(30-Oct-2020, 09:55 AM)Chepap schreef: @ Burley 1979: De winkel op Stekene is me bekend en ook Stealth wheels fiets ik regelmatig voorbij. Ben er nog niet binnengestapt;lijkt me een erg mooie winkel.Als je in de buurt woont, kan ik je misschien es vergezellen op een tochtje. Alleen fietsen is wel leuk maar met 2 heb je meteen een doel. Ik fiets dikwijls door dezelfde straatjes, dus nieuwe vergezichten zijn welkom. 

Ergens wil ik 't liefst bij de "echte" ligfietsdealer spullen bestellen. Ik zou het jammer vinden dat de markt doodbloed, maw ik gun ze de verdiensten die ze met de verkoop van onderdelen behalen.Het wegvallen van een ligfietswinkel zoals in Antwerpen en Gent een tijdje terug, geeft ergens wel aan dat de verkoop in een dipje zit. De concurrentie onder fiets handelaars zal wellicht groot zijn. En de kunstmatig hoge prijzen van nieuwe onderdelen zijn geen goede zaak, natuurlijk. 

Ik woon net over de grens, dus vanwege corona zijn eigenlijk officieus de grenzen gesloten aangezien je 10 dagen thuiscarantaine moet. Maar zo gauw het weer mag wil ik wel eens een rondje over jaagpaden fietsen. Vanaf je de brug van Temse over bent heb je mooie fiets wegen.
En de Vlaamse Ardennen zijn schitterend.
Ik weet niet of je Strava hebt maar daar kan je mij vinden onder mijn echte naam Pieter Mels. 

Ik heb het liefst al mijn ligfietsen zonder echt ligfiets gerelateerd materiaal behalve de stoel en looprol, want je kan dan alles opbouwen naar eigen smaak en onderdelen zijn overal leverbaar. In mijn geval tijdens lange afstanden wel handig. 
Daarbij kan je bij de Duitse en Engelse webshops alles redelijk goedkoop kopen. Kleine materiaal en binnenbanden etc haal ik altijd bij Paul daar kom ik al 25 jaar.
Antwoord }
Bedankt door: Chepap
#12
welkom hier op het forum en veel lees en schrijfplezier hier.
ook mooie lange introductie.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Hier staat een adres voor Breda (en andere plaatsen): https://www.ligfiets.net/company. Even zoeken op 'Breda' levert twee adressen op, waarvan LTE de meest handige lijkt.

Is Dordrecht eventueel ook te befietsen? Daar heb je Maia. En Eindhoven?
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(30-Oct-2020, 09:55 AM)Chepap schreef: Ik zou het jammer vinden dat de markt doodbloed, maw ik gun ze de verdiensten die ze met de verkoop van onderdelen behalen.Het wegvallen van een ligfietswinkel zoals in Antwerpen en Gent een tijdje terug, geeft ergens wel aan dat de verkoop in een dipje zit. De concurrentie onder fiets handelaars zal wellicht groot zijn. En de kunstmatig hoge prijzen van nieuwe onderdelen zijn geen goede zaak, natuurlijk. 
Goed punt en nobel streven. Volgens mij is het feit dat een E-bike "net zo hard" gaat als een ligfiets nogal een probleem voor de ligfietsmarkt. Er is op papier geen voordeel meer, behalve comfort, waarvoor je wel eerst een paar drempels over moet (bv. je balans vinden). 

Heb al eens zitten denken, eigenlijk zou er een Giant Revive-achtig model moeten zijn met electrische ondersteuning. Véél comfortabeler dan een normale fiets, en mist de nadelen van de gewone ligfiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(31-Oct-2020, 12:45 AM)365cycle schreef: Goed punt en nobel streven. Volgens mij is het feit dat een E-bike "net zo hard" gaat als een ligfiets nogal een probleem voor de ligfietsmarkt. Er is op papier geen voordeel meer, behalve comfort, waarvoor je wel eerst een paar drempels over moet (bv. je balans vinden). 

Heb al eens zitten denken, eigenlijk zou er een Giant Revive-achtig model moeten zijn met electrische ondersteuning. Véél comfortabeler dan een normale fiets, en mist de nadelen van de gewone ligfiets.


De revive is zelfs origineel electrisch geleverd en vind je heel af en toe 2de hands terug. 

Wat vooral een nadeel is van de meeste ligfietsen is de lengte. Niet iedereen kan die kwijt. Zeker als je bijvoorbeeld in een flat woont krijg je een lowracer moeilijk je schuur in. 

Alleen hebben alle grote fabrikanten wel eens een zitfiets achtig iets gemaakt en is dat nooit doorgebroken. 

Wat vooral een nadeel voor de ligfiets is is dat electrische ombouwsetjes voor gewone fietsen niet veel meer kosten. Je hoeft geen nieuwe fiets te kopen.  En je hebt er geen fiets extra erbij. Niet iedereen wil 2 of 3 fietsen. 

Wat het grootste probleem is is denk ik dat een ligfiets niet echt een specifieke doelgroep heeft. 
Een electrische fiets zie je vooral bij ouderen en forenzen.

Een ligfiets word door een aantal gebruikt als forens fiets, toerfiets, racefiets etc. Het is voor een niet gebruiker moeilijk wat je er nu precies mee kan.
Want de meeste mensen denken door de slogan en de vele uitspraken dat ligfietsen vooral om snelheid gaat.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#16
Klopt, ze vragen altijd hoe hard die gaat.

Meestal zeg ik dan dat die nu stil staat  Wink 


Ik benadruk altijd het comfort van de ligfiets en met de vm vooral het gemak. Ook dat je bijna het hele jaar dezelfde kleding aan kunt in een vm en daar bijna niet over na hoeft te denken. Vind ik zelf namelijk ook een enorm voordeel. Als ik met Roeifiets op stap ga, dan kijk ik thuis eerst goed op buienradar. Dan ga ik buiten even voelen hoe 'het weer voelt' en dan neem ik toch nog een extra shirt of jasje mee voor het geval dat.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#17
(31-Oct-2020, 09:30 AM)Wim -de roetsende schreef: ...klopt, ze vragen altijd hoe hard die gaat.
Meestal zeg ik dan dat die nu stil staat  Wink ...

Ik zeg “zo snel als ik trap”.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Dat comfort idd! M'n QuattroVelo is al fijner dan een gewone fiets (maakt niet uit welke, zadelpijn is er altijd wel). De Challenge Focus is minder snel, maar als het mooi weer is zó onwijs comfortabel. Ik probeer het natuurlijk niet, maar volgens mij is het niet eens oncomfortabel om daarmee met volle snelheid een stoeprand op te rijden.

@Burley1979: Ik denk dat comfort en uitzicht juist ook de USP van een ligfiets is. Sprak enige tijd terug een electrisch fietsend stel, toen ik in een B&B verbleef om 2 dagen bij een klant te kunnen zijn. Zij fietsen 75-100 km per dag, maar noemden óók de pijnlijke billen. Op zo'n Revive zit je lekkerder, en je hoeft is automatisch wat meer naar boven gericht dus je ziet meer. Fantastische manier van reizen als je niet op zoek bent naar snelheid. Daarnaast zijn juist die volgens mij ook niet zo groot?
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Niet groot, maar wel heel zwaar.

Ik heb ooit een stukje op zo'n Revive gefietst.

Wat een draak van een fiets.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#20
(31-Oct-2020, 11:55 AM)365cycle schreef: @Burley1979: Ik denk dat comfort en uitzicht juist ook de USP van een ligfiets is. Sprak enige tijd terug een electrisch fietsend stel, toen ik in een B&B verbleef om 2 dagen bij een klant te kunnen zijn. Zij fietsen 75-100 km per dag, maar noemden óók de pijnlijke billen. Op zo'n Revive zit je lekkerder, en je hoeft is automatisch wat meer naar boven gericht dus je ziet meer. Fantastische manier van reizen als je niet op zoek bent naar snelheid. Daarnaast zijn juist die volgens mij ook niet zo groot?

Een revive is niet heel groot. Mijn Burley Django is net als de revive een prima fiets die je vol kan stouwen en wat ik ook gedaan heb lange afstanden er mee rijden .
Ik heb diverse fietsen maar nog nooit zadelpijn gehad. Ja wel eens op een oud hok van iemand anders. Ik moet wel bekennen dat ik ben opgemeten en als ik fiets een goede broek draag met zeem. Castelli met progetto X2 zeem. Beter is er niet en vergelijkbaar met Assos. Ik reed vroeger ook 200 km door de duinen vanaf Schiedam naar IJmuiden en over Amsterdam Osdorp en den Haag Delft terug. 

Zadelpijn hoeft niet. Vaak is het een slecht afgestelde fiets. Maar meeste mensen hebben er geen centen voor over voor een professionele bikefit. En dat is niet met een meetlint je alles opmeten.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM