Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tubeless banden
#1
Sinds vorig jaar rijd ik met Schwalbe pro one tubeless banden (tweewieler).
De rolweerstand zou wat lager zijn dan met een binnenband maar wat ik het grote voordeel vind is dat het comfortabeler rijdt. Je kunt met een lagere bandenspanning rijden zonder snelheid te verliezen. Ook verlies je weinig snelheid op een slecht wegdek.
Vorig jaar was na 1500/2000 kilometer mijn achterband al versleten en dat vond ik wel erg snel.
Ik was eigenlijk niet van plan om dit jaar weer met deze banden te rijden.
Maar Schwalbe heeft in 2020 een nieuwe versie van deze band uitgebracht en die heb ik geprobeerd.
De nieuwe Schwalbe Pro one ADDIX heeft mij niet teleurgesteld.
Ik heb met de achterband ongeveer 6000 km gereden voor deze lek ging.
En daar komt dan wel een nadeel van deze band naar voren, ik krijg de band met geen mogelijkheid heel van de velg.
Als je een klein lek hebt is het geen probleem om thuis te komen, je kunt de band, met het lek aan de onderkant, oppompen en de anti-lekvloeistof dicht dan het gaatje af.
Je kunt dan met een druk van 3,5 tot 4 bar verder rijden.
Als je een groot lek hebt kun je beter iemand bellen om je op te halen.

Voor 2021 heb ik nieuwe Schwalbe Pro one ADDIX banden gekocht en ga ik met nieuwe anti-lekvloeistof  experimenteren om te zien of je de band met een wat hogere druk kunt oppompen bij lekrijden.
Ik heb deze week lek gereden met de voorband, maar deze is nog lang niet versleten.
20-11-2020: Zoals 365cycle omschreef was de lekvloeistof verouderd, ik heb vloeistof bijgevuld en het lekje is nu dicht

Ik heb nu op internet een setje gezien waarmee je de band vanaf de buitenkant kunt repareren.
Het setje lijkt op een set die gebruikt wordt/werd bij auto's.
20-11-2020: Er zijn verschillende reparatiesets te koop, de goedkope (vanaf 10 euro) kunnen maar een druk tot ongeveer 4 bar aan. De duurdere (dynaplug) zijn ook geschikt voor hogere drukken zijn te koop vanaf 40 euro.

Ik  sprak laatst een verkoper bij Mantel, hij gaf aan dat je lekken kunt dichten met 10-secondelijm.
Hij rijdt bij een wielerploeg en daar repareren ze de lekke banden van tubeless banden met secondelijm.
Ik heb het nog niet uitgeprobeerd.
07-10-2022

Ik heb wat vragen over tubeless banden:

- Wat is jullie ervaring met het rijden met tubeless banden.
- Wat is jullie ervaring met het repareren van tubeless banden.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#2
(19-Nov-2020, 12:41 AM)GHOOGEN schreef: - Wat is jullie ervaring met het rijden met tubeless banden.
Onder m'n DF (263) had ik achter een tubeless G-One. Hij werd er voor m'n gevoel zowel sneller als comfortabeler van, dus ik was er wel blij mee. Ooit een keer door een aantal spijkers gereden in Leiden (lagen op het fietspad.. nog altijd niet zeker of iemand per ongeluk of expres een doosje heeft laten vallen). De voorbanden kon ik leegplukken en vervolgens de biba vervangen, om te ontdekken dat ik nog een spijkertje gemist had, waarna ik weer een nieuwe biba kon monteren (plakken in de regen... no way. Eigenlijk ook niet als het droog is  Big Grin ). 
De achterband siste een beetje maar dat hield al tijdens het vervangen van de voorbanden op. Moest nog een paar km naar m'n klant, de band voelde nog net stevig genoeg dus ik ben doorgereden op de zachtere band (vond de ruimte om bij het ventiel te komen onder de DF irritant krap). Bij aankomst siste hij weer een beetje, vermoedelijk is zo'n bewegende spijker dus niet zo handig (gelukkig ook het velglint niet beschadigd). 
Eind van de middag bijgepompt; er zat nog ruim 2,5 bar in! Dus een stukje over het maximum heen gepompt (naar 7 bar meen ik), spijkertjes eruit geplukt, en toen meteen gaan rijden (met het idee dat de vloeistof dan gaat lopen). Bij thuiskomst moest er weer een beetje bij (4 -> 5 bar), daarna nooit meer issues gehad met die band.

(19-Nov-2020, 12:41 AM)GHOOGEN schreef: - Wat is jullie ervaring met het repareren van tubeless banden.
Hierover heb ik wel wat over te melden:
- Eerste montage vond ik een drama, kreeg de band er niet vanaf en dus ook de tube er niet uit. Heb het uiteindelijk door Marius (van Fiets&Maker in Capelle) laten doen. Via hem meteen zo'n drukbus besteld om de band erop te kunnen "blazen" - inmiddels kan ik 't zelf. Die was dusdanig licht dat ik 'm gewoon bij me had, samen met een reserve buba, ingewikkeld in een vest, in de muts van m'n fiets. Let daarbij wel op dat je pomp ook 10 bar moet kunnen pompen. Ik reed destijds altijd met een fullsize SKS, dus dat was geen probleem.
- De band eraf halen was dus lastig, Marius gaf me de tip om de band eerst rondom naar het midden te "knijpen". De tubeless ready velgen (DT Swiss XR331) hebben een vrij hoge rand en de G-One ligt er best strak om, maar met die tactiek lukt het met een kunststof bandenlichtertje (één of hooguit twee) eigenlijk altijd goed.
- Marius waarschuwde me dat zelfs de beste vloeistoffen na een maand of 6 a 7 hard worden, en bij een lek dan dus niet meer afdichten. Neem dus altijd een biba mee, voor de zekerheid. Ik reed destijds 1000~1500 km per maand dus schatte zo in dat de band binnen een kwartaal versleten zou zijn.
- Heb kortgeleden een vriend geholpen met z'n mountainbike: Hij had z'n tubeless lek, na ruim een half jaar, en de buba ook beschadigd. Dat was dus krabben geblazen, vond het nog het best te vergelijken met het schoonmaken van de oven in een studentenhuis: Aangekoekte rommel. Heeft wel ff tijd gekost.
- Qua betrouwbaarheid ben ik niet kapot van de G-One: Ze zijn vlot en hebben zowel op droog als op nat prima grip, maar op nat wegdek gaan ze wel héél snel lek. Ik rijd momenteel met biba's, en heb daar tubeless vloeistof ín zitten. Dat werkt vrij goed en geeft niet zo'n bende in de velg/buba. Volgens mij rijdt Theo van velomobiel.nl met een dergelijk recept op superlichte binnenbanden in Scorchers. 

Conclusies: Gemengde gevoelens  Rolleyes
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#3
(19-Nov-2020, 02:12 AM)365cycle schreef:
(19-Nov-2020, 12:41 AM)GHOOGEN schreef: - Wat is jullie ervaring met het rijden met tubeless banden.
Onder m'n DF (263) had ik achter een tubeless G-One. Hij werd er voor m'n gevoel zowel sneller als comfortabeler van, dus ik was er wel blij mee. Ooit een keer door een aantal spijkers gereden in Leiden (lagen op het fietspad.. nog altijd niet zeker of iemand per ongeluk of expres een doosje heeft laten vallen). De voorbanden kon ik leegplukken en vervolgens de biba vervangen, om te ontdekken dat ik nog een spijkertje gemist had, waarna ik weer een nieuwe biba kon monteren (plakken in de regen... no way. Eigenlijk ook niet als het droog is  Big Grin ). 
De achterband siste een beetje maar dat hield al tijdens het vervangen van de voorbanden op. Moest nog een paar km naar m'n klant, de band voelde nog net stevig genoeg dus ik ben doorgereden op de zachtere band (vond de ruimte om bij het ventiel te komen onder de DF irritant krap). Bij aankomst siste hij weer een beetje, vermoedelijk is zo'n bewegende spijker dus niet zo handig (gelukkig ook het velglint niet beschadigd). 
Eind van de middag bijgepompt; er zat nog ruim 2,5 bar in! Dus een stukje over het maximum heen gepompt (naar 7 bar meen ik), spijkertjes eruit geplukt, en toen meteen gaan rijden (met het idee dat de vloeistof dan gaat lopen). Bij thuiskomst moest er weer een beetje bij (4 -> 5 bar), daarna nooit meer issues gehad met die band.

(19-Nov-2020, 12:41 AM)GHOOGEN schreef: - Wat is jullie ervaring met het repareren van tubeless banden.
Hierover heb ik wel wat over te melden:
- Eerste montage vond ik een drama, kreeg de band er niet vanaf en dus ook de tube er niet uit. Heb het uiteindelijk door Marius (van Fiets&Maker in Capelle) laten doen. Via hem meteen zo'n drukbus besteld om de band erop te kunnen "blazen" - inmiddels kan ik 't zelf. Die was dusdanig licht dat ik 'm gewoon bij me had, samen met een reserve buba, ingewikkeld in een vest, in de muts van m'n fiets. Let daarbij wel op dat je pomp ook 10 bar moet kunnen pompen. Ik reed destijds altijd met een fullsize SKS, dus dat was geen probleem.
- De band eraf halen was dus lastig, Marius gaf me de tip om de band eerst rondom naar het midden te "knijpen". De tubeless ready velgen (DT Swiss XR331) hebben een vrij hoge rand en de G-One ligt er best strak om, maar met die tactiek lukt het met een kunststof bandenlichtertje (één of hooguit twee) eigenlijk altijd goed.
- Marius waarschuwde me dat zelfs de beste vloeistoffen na een maand of 6 a 7 hard worden, en bij een lek dan dus niet meer afdichten. Neem dus altijd een biba mee, voor de zekerheid. Ik reed destijds 1000~1500 km per maand dus schatte zo in dat de band binnen een kwartaal versleten zou zijn.
- Heb kortgeleden een vriend geholpen met z'n mountainbike: Hij had z'n tubeless lek, na ruim een half jaar, en de buba ook beschadigd. Dat was dus krabben geblazen, vond het nog het best te vergelijken met het schoonmaken van de oven in een studentenhuis: Aangekoekte rommel. Heeft wel ff tijd gekost.
- Qua betrouwbaarheid ben ik niet kapot van de G-One: Ze zijn vlot en hebben zowel op droog als op nat prima grip, maar op nat wegdek gaan ze wel héél snel lek. Ik rijd momenteel met biba's, en heb daar tubeless vloeistof ín zitten. Dat werkt vrij goed en geeft niet zo'n bende in de velg/buba. Volgens mij rijdt Theo van velomobiel.nl met een dergelijk recept op superlichte binnenbanden in Scorchers. 

Conclusies: Gemengde gevoelens  Rolleyes

Bedankt voor je reactie,
Ik herken heel veel van wat je beschrijft

Ik heb een montagetool gekocht voor 10 euro, scheelt veel tijd en zere handen.
Zoek op: BBB Cycling EasyTire bandenlichter.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM