Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leestip: Het recht van de snelste
#27
Woont een van de geïnteresseerden toevallig in de regio Haaglanden en Liemers? Dan kan ik het komen langsbrengen.
Versturen maakt het gelijk een stuk duurder, het past denk ik niet door de brievenbus (althans, niet de mijne, maar ik heb een ouderwetse brievenbus van een eeuw oud).
Antwoord }
Bedankt door:
#28
(16-Dec-2021, 01:35 PM)Bacchus schreef: Ik (stedeling) heb hem ook gelezen en dit is wel de conclusie voor de stad, inderdaad. Al geldt die ook in kleinere woonplaatsen.
Op het platteland is de druk op de openbare ruimte veel minder groot, wordt duidelijk minder aandacht aan besteed, en gaat de vraag meer om eh.. "hoe fietsers en automobilisten verschillen in hun reiservaring."

Zeker een aanrader voor iedereen die zich in ruimtelijke inrichting of verkeer interesseert.
(16-Dec-2021, 02:00 PM)Niels van der Wal schreef: Hier ben ik het niet mee eens.
Ik ben 8 jaar terug van de stad naar het platteland verhuisd. Het fietsbeleid in steden zorgt er steeds meer voor dat de fietser als volwaardige verkeersdeelnemer gezien wordt. Hier op het platteland jagen automobilisten zo veel mogelijk fietsers (en voetgangers) van de weg. (-als er geen stoep is, dan mag je op de weg lopen-)

Het recht van de snelste is veelal geschreven vanuit verkeer in bebouwd gebied. Dit is wat eenzijdig, maar het is ook zo dat steden veelal richtinggevend zijn in wat later op het platte land overgenomen wordt. Het heeft nu als resultaat dat de fiets in het regeerakkoord staat.

Mijn reiservaring hier wordt vaak gedomineerd door de voortdurende aandacht voor verkeersgeweld.

Niels, sterveling, van der Wal
Ik ben het met Bacchus eens en deel de mening van Niels niet. Ik woon op het platteland en merk absoluut niet dat de automobilisten de fietsers en voetgangers van de rijbaan jagen. Het recht van de snelste heeft vooral met de weginrichting te maken.

Dat de fiets wordt genoemd in het regeerakkoord betekend nog niet dat in de komende 3 jaar veel voor de fietsers gedaan wordt. Beloven en doen zijn niet hetzelfde. Veel beloven weinig geven doet een gek in vreugde leven. Wat in drie regeerperiodes is misgegaan kan niet in één regeerperiode worden hersteld. Zeker als de regering doof is voor de noodkreten van de grotere steden op verkeer- en milieugebied.

Als ik als verkeersdeelnemer vaak gedomineerd wordt door de voortdurende aandacht voor verkeersgeweld, zou ik daar zeker wat aan gaan doen of gewoon thuisblijven achter de geraniums. Wink Angst is een slechte raadgever.
Antwoord }
Bedankt door:
#29
(16-Dec-2021, 04:34 PM)Bacchus schreef: het verschil in de ervaring van reizen tussen automobilist (wil snel ergens komen) en fietser (wil ook van de reis genieten)
Dat vind ik ook een gevaarlijke: Het suggereert dat een fietser meer tijd heeft om ergens heen te gaan. Veel van mijn fietskilometers maak ik omdat ik juist snel ergens wil zijn.

(16-Dec-2021, 04:34 PM)Bacchus schreef: @356cycle, het is inderdaad opvallend hoeveel agressie en gevaarlijk politietje-spelen Aymar meemaakt. Als ik aan mag nemen dat hij elke werkdag enkele tientallen kilometers fietst, moet ik zeggen dat de hoeveelheid "gewone" onkunde (kijken, richting aangeven, voorrang) en inschattingsfouten me dan nog wel meevalt.
Kan me ook zomaar voorstellen dat hij de minder heftige situaties niet eens meer deelt.
Antwoord }
Bedankt door:
#30
Citaat:Als ik als verkeersdeelnemer vaak gedomineerd wordt door de voortdurende aandacht voor verkeersgeweld, zou ik daar zeker wat aan gaan doen of gewoon thuisblijven achter de geraniums. 

Ik heb tijd; tot nu toe overleef ik iedere fietstocht, dus kom ik je wel een paar geraniums brengen.

Niels, held, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Niels, 

Je maakt verkeersdeelnemers bang met de overlevingsstrategie. Dat je vaak gedomineerd wordt door de voortdurende aandacht voor verkeersgeweld. Dan ben je onzeker en een held op sokken. Zelf zit ik nauwelijks thuis. Veel op de weg en op paden in de bossen. Woon op 150 meter afstand van het grootste loofbos van Nederland. Kan beter bij jou wat geraniums brengen. Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#32
Dat worden dus 2 bezoekjes!
Antwoord }
Bedankt door:
#33
(16-Dec-2021, 09:06 PM)Roepers schreef: Dat worden dus 2 bezoekjes!

Of halverwege 2 bakjes koffie :-)

Niels, zwart, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#34
(16-Dec-2021, 06:33 PM)365cycle schreef:
(16-Dec-2021, 04:34 PM)Bacchus schreef: het verschil in de ervaring van reizen tussen automobilist (wil snel ergens komen) en fietser (wil ook van de reis genieten)
Dat vind ik ook een gevaarlijke: Het suggereert dat een fietser meer tijd heeft om ergens heen te gaan. Veel van mijn fietskilometers maak ik omdat ik juist snel ergens wil zijn.
Toch denk ik dat Brömmelstroet er wel een punt mee heeft. Als ik voor mezelf kijk: Zeker in de tijd dat ik me vrijwel uitsluitend met de auto verplaatste, zocht ik eigenlijk enkel de snelste route. Op de fiets kies ik rustig voor een paar procent extra reistijd als de route beter stroomt (minder stoppen, lastige bochten, wind) of prettiger (landelijker) ligt.
Het interessante is dat dat, ten minste hier in de omgeving, meestal allemaal lijkt te combineren: Ik fiets vaak makkelijk een paar honderd meter om om een vervelende kruising, straat of bocht te ontwijken, kom daardoor op landelijker wegen, en de reistijd groeit niet of nauwelijks. Dus het is helemaal geen afweging. Misschien dat je als fietser eerder de meest efficiënte route zoekt?
Antwoord }
Bedankt door:
#35
(17-Dec-2021, 12:36 PM)Bacchus schreef: Toch denk ik dat Brömmelstroet er wel een punt mee heeft. Als ik voor mezelf kijk: Zeker in de tijd dat ik me vrijwel uitsluitend met de auto verplaatste, zocht ik eigenlijk enkel de snelste route. Op de fiets kies ik rustig voor een paar procent extra reistijd als de route beter stroomt (minder stoppen, lastige bochten, wind) of prettiger (landelijker) ligt.
Het interessante is dat dat, ten minste hier in de omgeving, meestal allemaal lijkt te combineren: Ik fiets vaak makkelijk een paar honderd meter om om een vervelende kruising, straat of bocht te ontwijken, kom daardoor op landelijker wegen, en de reistijd groeit niet of nauwelijks. Dus het is helemaal geen afweging. Misschien dat je als fietser eerder de meest efficiënte route zoekt?
Ik denk dat dat juist een krom vergelijk is.

Efficiëntie is heel wat anders dan de tijd hebben. De kortste route naar mijn werk is iets van 45 km, en op een totaal van 52 is dat een behoorlijk verschil.
Op die route haal ik met hard sprinten en 1x uitstappen (om een hekje te passeren) net 35 km/h gemiddeld. Op m'n "standaardroute" zou ik onder de juiste omstandigheden 45 gemiddeld kunnen rijden. Vanochtend deed ik net geen 36 km/h op m'n sloffen, met een zwaar geladen fiets (weekendje weg).
De route van 52 km is dus efficiënter. Dat is precies hetzelfde als wat ik met de auto doe:

De kortste (redelijk handige) route is 52 km, met een stukje A4 en verder grotendeels N-wegen. Die route duurt zonder verkeersinvloeden 1u5m.
De route over de snelweg is 65 km, maar duurt maar 57m. Als ik dus eens met de auto ben en er staat geen file rijd ik over de snelweg.

Wat ik vaak zie, en soms ook wel in de posts van te Brömmelstroet terug lees, is dat een fiets vooral geschikt is wanneer het voordeel gehaald moet worden uit het feit dat een fiets wendbaarder en compacter is dan een auto, maar sneller dan een voetganger. Hoewel ik verder behoorlijk fan ben van zijn werk ben ik het daar duidelijk niet mee eens. Forensen gaan we nooit meer uit onze cultuur krijgen; het aantal banen is te divers, en als het dat niet is dan wonen mensen nog wel te ver van elkaar vandaan om reizen te voorkomen. Kom je in het buitengebied, dan is een velomobiel of speed pedelec gewoon het snelste vervoermiddel, op zware motorvoertuigen na. Ga je buitengebied met stad mixen, dan verslaat de fiets alle alternatieven al gauw. 
Kennen jullie dat verhaal van Ymte die meedeed met een wedstrijdje tussen verschillende soorten vervoermiddelen (ook OV en auto), van Flevoland naar Amsterdam-Centrum? Je kan het resultaat raden  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#36
Ik denk dat hij zegt dat je niet moet rekenen in tijd tussen A en B, maar dat je kijkt naar de beleving van de rit.

Denken in tijd is denken in efficiency.
Denken in beleving is denken als mens.

De route die het beste voelt is de beste route.

Niels, mens, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#37
Ik neem nogal eens de langere rit als die mooier en rustiger is dan de korte. Fietsen is nooit tijdverspilling tenslotte. Vaak ook terug een andere route dan heen. Dat komt toch aardig dichtbij wat Te Brömmelstroet zegt. Het is niet noodzakelijk met fietsen gegeven maar je kan op die manier wel in het leven staan.

Groet,


Marco
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#38
(17-Dec-2021, 07:24 PM)Niels van der Wal schreef: Ik denk dat hij zegt dat je niet moet rekenen in tijd tussen A en B, maar dat je kijkt naar de beleving van de rit.
Denken in tijd is denken in efficiency.
Denken in beleving is denken als mens.
De route die het beste voelt is de beste route.

Niels, mens, van der Wal
Ratio en beleving zijn niet te scheiden en zijn met elkaar verweven. Denken in tijd is ook emotie of beleving. De beweegreden om tot die beleving te komen is ratio of keuze. Of die keuze de beste was zal later pas blijken. Ik verander tijdens een rit weleens spontaan de route en kies voor b.v. enkele lastige, voor anderen gevaarlijke oversteken. Dat geeft vaak een kick en houd je scherp. Niet de beste route, maar welk veel beleving.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#39
Citaat:Ratio en beleving zijn niet te scheiden en zijn met elkaar verweven.
Denken in tijd is ook emotie of beleving. De beweegreden om tot die beleving te komen is ratio of keuze. Of die keuze de beste was zal later pas blijken. Ik verander tijdens een rit weleens spontaan de route en kies voor b.v. enkele lastige, voor anderen gevaarlijke oversteken. Dat geeft vaak een kick en houd je scherp. Niet de beste route, maar welk veel beleving.


Ratio is een onderdeel van beleving; niet andersom.

Niels, holist, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#40
Niels, Ik ben verheugt dat je het volledig met me eens bent. Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#41
(18-Dec-2021, 01:42 PM)PietV* schreef: Niels, Ik ben verheugt dat je het volledig met me eens bent. Smile


Verse visa,

Niels, veromkeerd, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#42
(18-Dec-2021, 06:49 PM)Niels van der Wal schreef: Verse visa,
voor de liefhebber
Antwoord }
Bedankt door:
#43
Ooh jaaa, de eerste Visa, is deze met de 2 cil. luchtgekoelde boxer?
Antwoord }
Bedankt door:
#44
Ja, de eerste Visa was met een luchtgekoelde boxermotor. Niet zuinig, sterk vervuilend, en kon mee mee met het Recht van de Snelste.
Daarna gebouwd met zes zwaardere motoren t/m een GTI, om recht te doen aan de snelste.

https://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_Visa
Antwoord }
Bedankt door:
#45
Er was ook een snelle Chrono
Antwoord }
Bedankt door:
#46
(19-Dec-2021, 10:33 AM)gideon schreef: Er was ook een snelle Chrono

Net op tijd weer on-topic  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#47
Zo’n Visa GTI heb ik nog heel even gehad. Best een bijzonder ding. Staat inmiddels waar leuke auto’s thuis horen: in een museum  Big Grin

Wat iemand uit een reis haalt is voor iedereen verschillend. Ik ging vrijdag met een volgepropte fiets van Rotterdam naar Amsterdam, en na m’n werk naar Goes. Zaterdag ff bij Hoekie op de koffie geweest; had eigenlijk ook nog ff naar SpeeBee willen rijden, maar heb m’n nieuwe fietsschoenen nog niet binnen, rijd nu met reservetodjes en dat resulteerde in een blaar aan m’n hiel. Moest die dag ook nog naar de opticien dus het kwam niet uit; dus wel nog even een retourtje Middelburg gereden en vanavond weer naar R’dam.
Dat dat gewoon kan zonder in de auto te hoeven stappen, en dat ‘s avonds 40+ crossen over donkere wegen waar je hooguit een ree, een haas, een konijn en een vosje spot, daar geniet ik intens van. Een bekende route vind ik zo in het donker zelfs wel prettig, scheelt zoeken.
Antwoord }
Bedankt door:
#48
(16-Dec-2021, 04:34 PM)Lopopodium schreef: Woont een van de geïnteresseerden toevallig in de regio Haaglanden en Liemers? Dan kan ik het komen langsbrengen.
Versturen maakt het gelijk een stuk duurder, het past denk ik niet door de brievenbus (althans, niet de mijne, maar ik heb een ouderwetse brievenbus van een eeuw oud).

Het boek is uit en klaar om doorgegeven te worden voor 2,50 euro. Iemand in Haaglanden of Liemers die geïnteresseerd is?
Antwoord }
Bedankt door:
#49
Geen liefhebbers? Anders gooi ik 'm op marktplaats.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM