27-May-2020, 10:48 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-May-2020, 11:28 PM door peterligfietser.)
(25-May-2020, 09:26 AM)Roepers schreef: Hoi Peter,Dank voor je tip Roepers. De bouwtekeningen had ik inderdaad gedownload. Zo heb ik ontdekt hoe een officiele flevoracer in elkaar zit, en waar de mijne in verschilt.
Hartelijk welkom op het forum.
Ik heb nooit een flevoracer (of Flevobike of -trike) bezeten. Ik heb wel een site gevonden met de bouwtekeningen. Deze site is erg traag, Hij is ook te vinden in het webarchief.
Door de foto van Erik ben ik mij gaan realiseren dat de Flevoracer geen voorvering heeft en dat dat voorste rubber dus een ander doel dient. Ik denk om de stuuruitslag te beperken en het voorste deel van de (kantelknik)fiets weer terug te laten veren naar het midden. Apart hoor.
Moet hem nu net nog even customizeren dat ik er inderdaad ook mee kan rijden.
(25-May-2020, 09:37 AM)PietV* schreef: ... Aan beide zijden van die trillingsdemper zit normaal stalen platen gelijmd met schroefbevestigingen. Dan "dempt" ook bij de uitgaande veerbewegingen en komt ie aan de bovenzijde nooit los van het frame. https://www.technirub.nl/trillingsdemper...ype-b.html
...
[*]Ook deze elastomeer is meer veer dan demper. Erg gemakkelijk om knikframe voldoende in lijn te houden en zonder belemmeringen te kunnen sturen. Fijn bij het op- en afstappen. Nog wat info http://flevofanclub.ligfiets.net/?doc=home&lang=nl
De achtervering die bij deze fiets zat is een trillingsdemper type A, met bouten aan beide kanten. Die kan inderdaad ook de achtervork ophouden, als ie in het frame wordt geschroefd. Helaas is er onder het zitje geen moer in het frame gelast, dus de bout is een pen-in-een-te-groot-gat verbinding. Dwz. met lawaai alsof het gat steeds uitgevijlt wordt.
Heb hem vervangen door een stootblokrubber (typeD).
Wat de voorkant betreft is het absoluut nodig om de stuuruitslag te beperken, als je met enig gemak wil op- en afstappen.
Moet ik nog wat op verzinnen. Dank voor de info Piet.