Kruissnelheid is persoonsgebonden. Als je over duurinspanning hebt, dan is de rust in je ademhaling, lees uitademen, belangrijk voor je "flow". Je trapvermogen is gelijk aan 4 weerstanden. Transmissie- , rol- , hellingsweerstand en de belangrijkste de luchtweerstand. De eerste drie zijn nagenoeg lineaire weerstanden, de luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. De luchtweerstand wordt bepaald door de luchtweerstandscoëfficiënt van fiets met rijder of het frontaal oppervlak x de stroomlijn.
De trapenergie die overblijft na het overwinnen van de transmissie-, rol- en hellingsweerstand gaat op aan de luchtweerstand.
Daarom is de zithoek en de zithoogte t.o.v. de trapas-hoogte belangrijk voor de kruissnelheid. De luchtweerstand verandert nauwelijks als de trapas tussen de 15 en 25 cm hoger ligt dan de zit. Voor de snelle ligfietsen is de zithoek instelbaar tussen de 19 en 25 graden.
Houdt er rekening mee dat lage ligfietsen, met een kleine zithoek, meer gewenning vragen van je evenwichtsgevoel en dat de correctietijd korter is dan op hogere ligfietsen met een grotere zithoek. B.v een Nazca Gaucho, tussen de 26 en 34 graden.
Op mijn Nazca Fuego ligt de kruissnelheid bij windstil weer boven de 30 Km/h.
De trapenergie die overblijft na het overwinnen van de transmissie-, rol- en hellingsweerstand gaat op aan de luchtweerstand.
Daarom is de zithoek en de zithoogte t.o.v. de trapas-hoogte belangrijk voor de kruissnelheid. De luchtweerstand verandert nauwelijks als de trapas tussen de 15 en 25 cm hoger ligt dan de zit. Voor de snelle ligfietsen is de zithoek instelbaar tussen de 19 en 25 graden.
Houdt er rekening mee dat lage ligfietsen, met een kleine zithoek, meer gewenning vragen van je evenwichtsgevoel en dat de correctietijd korter is dan op hogere ligfietsen met een grotere zithoek. B.v een Nazca Gaucho, tussen de 26 en 34 graden.
Op mijn Nazca Fuego ligt de kruissnelheid bij windstil weer boven de 30 Km/h.