Hoe groot is het deel van de fietsers op de Grote Markt dat de wegwijzers volgt? Ik denk dat dat een heel klein deel is. Waarom zijn er zoveel fietsers op de Grote Markt? Groningen is een studentenstad en het belangrijkste vervoermiddel voor de Groningse student is de fiets. Bovendien zijn er ook verschillende faculteiten en andere opleidingen in de binnenstad gevestigd. Naast het grote winkelbestand zijn er ook veel andere voorzieningen in de binnenstad gevestigd en die trekken zowel clientèle als personeel. De fiets is om in de binnenstad ter plaatse te komen het meest handige vervoermiddel aangezien het grotendeels autovrij is. Relatief veel studenten en daarnaast anderen zijn bovendien in de binnenstad gehuisvest. Dus veel verkeer zal bestemmingsverkeer zijn.
Maar ik denk ook wel dat er doorgaand fietsverkeer via de binnenstad wordt afgehandeld. Dat komt omdat er geen stoplichten zijn. Doorgaande fietsroutes buiten de binnenstad om hebben wel veel stoplichten (Schuitendiep, Turfsingel, Westersingel). Die stoplichten staan daar natuurlijk omdat die wegen ook door autoverkeer gebruikt worden. In de binnenstad heb je veel minder last van autoverkeer als fietser.
Tenslotte lagen steden als Groningen altijd op knooppunten. De wegen leiden daarom naar het hart van deze steden als centraal knooppunt. Voor de auto's zijn er rondwegen aangelegd, maar het fietsverkeer dat meer de traditionele routes volgt, komt sneller in het hart van de stad terecht.
Dus ook zonder de aanname dat fietsers verlokt worden om inkopen te gaan doen bij de middenstand in de binnenstad blijven er genoeg redenen over om over de Grote Markt te fietsen. Geen idee hoe dat tegen te gaan. Ik vraag me af of je dat wel zou moeten willen tegengaan.
Groet,
Marco
Maar ik denk ook wel dat er doorgaand fietsverkeer via de binnenstad wordt afgehandeld. Dat komt omdat er geen stoplichten zijn. Doorgaande fietsroutes buiten de binnenstad om hebben wel veel stoplichten (Schuitendiep, Turfsingel, Westersingel). Die stoplichten staan daar natuurlijk omdat die wegen ook door autoverkeer gebruikt worden. In de binnenstad heb je veel minder last van autoverkeer als fietser.
Tenslotte lagen steden als Groningen altijd op knooppunten. De wegen leiden daarom naar het hart van deze steden als centraal knooppunt. Voor de auto's zijn er rondwegen aangelegd, maar het fietsverkeer dat meer de traditionele routes volgt, komt sneller in het hart van de stad terecht.
Dus ook zonder de aanname dat fietsers verlokt worden om inkopen te gaan doen bij de middenstand in de binnenstad blijven er genoeg redenen over om over de Grote Markt te fietsen. Geen idee hoe dat tegen te gaan. Ik vraag me af of je dat wel zou moeten willen tegengaan.
Groet,
Marco