[quote="Theo Mol" pid='10988' dateline='1599399390']
Ja, dat wil wel lukken. Het vervelende is dat ik dan niet goed de hevel kan indrukken en de stopper op de kabel kan vastzetten, ik kom een hand of twee tekort. Het is ook lastig alle handen in de wielkast te krijgen, dat is bij de Quest lastiger dan bij de DF - weet ik uit ervaring.
Ik heb een handig tangetje waarmee ik een remkabel met één hand kan spannen* maar dat past niet tussen het stuurgedoe van de Quest.
Ik heb mijn handen niet in de wielkast nodig.....
Veerpoot los, dus moeren boven eraf, inclusief RVS ring en de kleine rubber ring, en de drie kogelkopjes los. Evt de computerkabel maximaal ruimte geven, computer loshaken en kabeltje doorvoeren in de wielkast.
Buitenkabel goed masseren, door alle kanten door te buigen maar niet te knikken. Dan wordt de kabel soepeler, waar je profijt van hebt....ik smeer de kabel ook nog met dunne olie....
een stopeindje van de buitenkabel afnemen, en doorvoeren door de rubber tule in de tunnel-bodem. Tule moet vaak vervangen worden! Ook door de tiewrap steken die aan je wielkast zit. Of tiewrap later aanbrengen als ie weg is.
Nu de instellers bij het stuur bijna indraaien. Maar niet helemaal, misschien moet je straks wat lossen....
Oude binnenkabel uitnemen, en nieuwe insteken: tonnetje in de stuurhevel, dan doorvoeren door (li)handrempal/re voorzichtig langs de goede zijde van de remschakelaar, door stuurnok, rem-versteller, buitenkabel. Met beleid, zodat er geen knik in de binnenkabel komt.
remhevel loszetten, en checken of de pal niet dwars ligt. ook checken of de buitenkabel goed in de versteller zit gestoken.
(Ik neem aan dat je nu ook de veerpoot hebt geserviced: check de staat van veerpoothoes, speling van glijbus, staat van binnenveerpoot, check veerwerking, smeer goed het remhevel-asje door moer te lossen (sleutel 11), het hevelasje te smeren met goed vet uit een spuitbus, hevel flink te bewegen en al doende ook R/L zijwaarts te duwen) Door vet uit een spuitbus te gebruiken is het met oplosmiddel oliedun en kruipt het capillair overal tussen. Dat oplosmiddel vervliegt, en dan heb je goed vet op een plek waar je het anders haast niet kan krijgen.....ook wielen checken op gebroken spaken en spaakspanning, daarna grote stalen ring en veerpoothoes weer aanbrengen, en dan de grote rubber ring erop. (Alles goed aandrukken, doe ik met ringsleuteltje 8 of 10, is meteen de waterdichte afsluiting van je veerpoot)
Nu naar de wielkast: kabelstopeindje weer terugsteken en goed op de kabel duwen. Dan de zwarte plastic nok en het metalen tonnetje opsteken, gevolgd door het vastzet-tonnetje. Dan de remkabel correct inhaken. Die twee tiewraps moeten voorkomen dat de kabel los kan komen. een zit strak om het kabel-eindje, de andere lust daardoor, en loopt parallel aan de remkabel naar beneden, en lust ook door de remhevel.
Ook hier checken of de kabel goed loopt en of hij goed in het zwarte nokje steekt. Dan wiel opsteken en met een tang de kabel aantrekken met de hevel aangetrokken. Houdt hierbij ietwat ruimte, en check of het wiel nog soepel wil draaien. Te strak is goed mogelijk! Beetje aanlopen kun je oplossen doordat je bij de stuurversteller nog wat ruimte liet. (toch?)
Met je vingers kun je het tonnetje alvast wat aandraaien, dat klemt misschien net genoeg. anders met een griptang (of jouw mooie tangetje) de kabel vastgeklemd houden. Zit ie te los of te strak, dan tonnetje nog wat opschuiven tot je tevreden bent.
NU een extra check is handig! Kijk of de buitenkabel nog steeds overal goed ingestoken zit, en of niet toevallig de parkeerpal ertussen is gefloept
Nu het wiel weer afnemen, en de remkabel onderaan loshaken. Je kunt nu in alle rust het tonnetje vastzetten. Dan terughaken. Het wiel weer monteren. Het kan zijn dat het wiel niet over de remschoenen "past". Vaak helpt het om de rem stevig aan te knijpen, waardoor alles zich goed "zet". Dan naafdop plaatsen en evt de computeropnemer weer correct monteren als je die los hebt gehaald. (Als het stil is en je geeft het wiel een slinger, dan kun je die horen klikken als hij correct zit. Als hij wel klikt, maar de computer geeft niks aan: mogelijk kabelbreuk)
Nu kijken of je wiel vrij draait door de veerpoot in een hand te houden, en het wiel een slinger te geven.
Bij terugsteken van het veerpoot-draadeindje in de wielkast moet de remkabel tussen het wiel en de veerpoot lopen, en de computerkabel bovenin achterom de veerpoot langslopen. (en niet geklemd raken tussen de rubber ring en de wielkast) Dan de kogelkopjes vastzetten (draadeindjes invetten met wit vet) en de rubberring, RVS ring op de veerpoot duwen, (goed aandrukken met klein ringsleuteltje, 8 of 10) en de moer enigszins klemmend aandraaien. Er mag geen speling zijn in opwaartse richting, maar je mag het rubber ook niet "dood" draaien. Geef de veerpoot de kans om wat te schommelen, dat wil ie doen als je stuurt.....Daarna moet je de twee moeren bovenopop de wielkast tegen elkaar borgen. (twee sleutels 13)
Ja, dat wil wel lukken. Het vervelende is dat ik dan niet goed de hevel kan indrukken en de stopper op de kabel kan vastzetten, ik kom een hand of twee tekort. Het is ook lastig alle handen in de wielkast te krijgen, dat is bij de Quest lastiger dan bij de DF - weet ik uit ervaring.
Ik heb een handig tangetje waarmee ik een remkabel met één hand kan spannen* maar dat past niet tussen het stuurgedoe van de Quest.
Ik heb mijn handen niet in de wielkast nodig.....
Veerpoot los, dus moeren boven eraf, inclusief RVS ring en de kleine rubber ring, en de drie kogelkopjes los. Evt de computerkabel maximaal ruimte geven, computer loshaken en kabeltje doorvoeren in de wielkast.
Buitenkabel goed masseren, door alle kanten door te buigen maar niet te knikken. Dan wordt de kabel soepeler, waar je profijt van hebt....ik smeer de kabel ook nog met dunne olie....
een stopeindje van de buitenkabel afnemen, en doorvoeren door de rubber tule in de tunnel-bodem. Tule moet vaak vervangen worden! Ook door de tiewrap steken die aan je wielkast zit. Of tiewrap later aanbrengen als ie weg is.
Nu de instellers bij het stuur bijna indraaien. Maar niet helemaal, misschien moet je straks wat lossen....
Oude binnenkabel uitnemen, en nieuwe insteken: tonnetje in de stuurhevel, dan doorvoeren door (li)handrempal/re voorzichtig langs de goede zijde van de remschakelaar, door stuurnok, rem-versteller, buitenkabel. Met beleid, zodat er geen knik in de binnenkabel komt.
remhevel loszetten, en checken of de pal niet dwars ligt. ook checken of de buitenkabel goed in de versteller zit gestoken.
(Ik neem aan dat je nu ook de veerpoot hebt geserviced: check de staat van veerpoothoes, speling van glijbus, staat van binnenveerpoot, check veerwerking, smeer goed het remhevel-asje door moer te lossen (sleutel 11), het hevelasje te smeren met goed vet uit een spuitbus, hevel flink te bewegen en al doende ook R/L zijwaarts te duwen) Door vet uit een spuitbus te gebruiken is het met oplosmiddel oliedun en kruipt het capillair overal tussen. Dat oplosmiddel vervliegt, en dan heb je goed vet op een plek waar je het anders haast niet kan krijgen.....ook wielen checken op gebroken spaken en spaakspanning, daarna grote stalen ring en veerpoothoes weer aanbrengen, en dan de grote rubber ring erop. (Alles goed aandrukken, doe ik met ringsleuteltje 8 of 10, is meteen de waterdichte afsluiting van je veerpoot)
Nu naar de wielkast: kabelstopeindje weer terugsteken en goed op de kabel duwen. Dan de zwarte plastic nok en het metalen tonnetje opsteken, gevolgd door het vastzet-tonnetje. Dan de remkabel correct inhaken. Die twee tiewraps moeten voorkomen dat de kabel los kan komen. een zit strak om het kabel-eindje, de andere lust daardoor, en loopt parallel aan de remkabel naar beneden, en lust ook door de remhevel.
Ook hier checken of de kabel goed loopt en of hij goed in het zwarte nokje steekt. Dan wiel opsteken en met een tang de kabel aantrekken met de hevel aangetrokken. Houdt hierbij ietwat ruimte, en check of het wiel nog soepel wil draaien. Te strak is goed mogelijk! Beetje aanlopen kun je oplossen doordat je bij de stuurversteller nog wat ruimte liet. (toch?)
Met je vingers kun je het tonnetje alvast wat aandraaien, dat klemt misschien net genoeg. anders met een griptang (of jouw mooie tangetje) de kabel vastgeklemd houden. Zit ie te los of te strak, dan tonnetje nog wat opschuiven tot je tevreden bent.
NU een extra check is handig! Kijk of de buitenkabel nog steeds overal goed ingestoken zit, en of niet toevallig de parkeerpal ertussen is gefloept
Nu het wiel weer afnemen, en de remkabel onderaan loshaken. Je kunt nu in alle rust het tonnetje vastzetten. Dan terughaken. Het wiel weer monteren. Het kan zijn dat het wiel niet over de remschoenen "past". Vaak helpt het om de rem stevig aan te knijpen, waardoor alles zich goed "zet". Dan naafdop plaatsen en evt de computeropnemer weer correct monteren als je die los hebt gehaald. (Als het stil is en je geeft het wiel een slinger, dan kun je die horen klikken als hij correct zit. Als hij wel klikt, maar de computer geeft niks aan: mogelijk kabelbreuk)
Nu kijken of je wiel vrij draait door de veerpoot in een hand te houden, en het wiel een slinger te geven.
Bij terugsteken van het veerpoot-draadeindje in de wielkast moet de remkabel tussen het wiel en de veerpoot lopen, en de computerkabel bovenin achterom de veerpoot langslopen. (en niet geklemd raken tussen de rubber ring en de wielkast) Dan de kogelkopjes vastzetten (draadeindjes invetten met wit vet) en de rubberring, RVS ring op de veerpoot duwen, (goed aandrukken met klein ringsleuteltje, 8 of 10) en de moer enigszins klemmend aandraaien. Er mag geen speling zijn in opwaartse richting, maar je mag het rubber ook niet "dood" draaien. Geef de veerpoot de kans om wat te schommelen, dat wil ie doen als je stuurt.....Daarna moet je de twee moeren bovenopop de wielkast tegen elkaar borgen. (twee sleutels 13)