16-Sep-2020, 02:25 PM
(15-Sep-2020, 02:19 PM)Hoekie schreef: 11 tot 15T is perfect. Van 15 tot 20 zit volgens de gear calculators en mijn ervaring te dicht bij elkaar. Of je ideale cadans verschil zou maar een hele kleine 10 rpm zijn.Als ik hard wil rijden is het cadansverschil bij mij inderdaad minimaal, gisteravond was ook weer aan het schakelen om tussen de 110 en 115 te blijven.
Ik zeg niet dat mijn gearing passend is voor anderen, maar voor waar ik rij is dit mijn ideale gearing:
(Gemaakt op een simpele en handige site/tool om de juiste gearing te kiezen. Inclusief crank grootte en bandenmaat.
Save van mijn configuratie. Alleen de wielmaat wordt niet goed gesaved blijkbaar. Ik gebruik van achteren Schwalbe G-One Speed 40x406. In werkelijkheid 38 breed zijn)
Bij redelijk rustige ritten (kruissnelheid 40) zou het idd wel irritant zijn als de boel zó dicht op elkaar zat, daar heb je gelijk in.
(15-Sep-2020, 06:25 PM)Coen__ schreef: Ja, wat is dat met die bandenmaat? Ik zie het her en der bij Schwalbe ook. 32-622 blijft in de France benaming 700x32C, maar 37-622 wordt opeens 700x35C en 40-622 maken ze 700x38C van.Ik denk marketingfratsen van bandenfabrikanten ;-) De Schwalbe G-One in 40mm is eigenlijk gewoon ~38mm. Ik heb snelle BMX-bandjes van een ander merk die ook 40-406 zouden moeten zijn, maar die vergroten de draaicirkel van de QV fors t.o.v. de G-One. Raar met dezelfde maat band, maar deze zijn onnauwkeurig naar het andere uiterste: 44mm . De vorm is ook gewoon anders, zeker als ik erin zit zijn ze veel platter en breder dan de G-One.
(15-Sep-2020, 06:25 PM)Coen__ schreef: Maar als je dat over de hele cassette doet is het bereik natuurlijk om te huilen. In de QV heb je ook geen 2e voorblad. Wel optie voor Schlumpf, maar dat brengt een meerprijs van 0,5k(€ en g).Ik heb idd de Schlumpf, en hoewel ik er wat betrouwbaarheidsproblemen mee heb zou ik 'm eigenlijk niet willen missen. Gebruik 'm best vaak als ik in een te hoge versnelling tot stilstand gekomen ben. Daarnaast had ik kortgeleden in Frankrijk op sommige stukken bergop al spijt dat ik zware boodschappen was gaan doen met de QV, als ik met 6,6 km/h had moeten klimmen @ 20 rpm had ik 'm vermoedelijk geparkeerd