17-Sep-2020, 02:51 PM
hallo ligfietsers,
Ik ben nieuw hier dus ik zal met kort even voorstellen.
Ik ben roy en sinds ongeveer een jaar probeer ik om ongeveer 2 keer per week met de fiets naar het werk te komen (22km enkel). Met mooi weer heb ik er geen moeite mee maar bij regen en kou wordt het lastiger om dat te halen.
nu kom ik laatst een velomobiel tegen (heb ik even voor moeten googlen voor ik wist wat het was) en ik denk een waw? toen dacht ik dat is ideaal. na mijn idee heb je minder last van tegenwind door de stroomlijn, je zit uit de wind wat het in de winter minder koud maakt, en met een regenkapje kun je relatief droog aankomen zonder regenpak. Ik heb vervolgens heel wat blogs en dergelijken gelezen en ben wel gedesinteresseerd geraakt. Het nadeel is echter wel de prijs, het zijn geen goedkope fietsen en ook gebruikt is er beperkt aanbod. Nu ben ik techneut en mag ik graag wat hobbyen en heb jaren lang vakantiewerk gedaan bij een polyester verwerkings-bedrijf dus ook daar wel wat kennis en contacten. Dit heeft er voor gezorgd dat ik me voorgenomen heb om een poging te wagen om in ieder geval een ontwerp te maken (kijken we daar na of dat het haalbaar en financieel interessant is).
Ik heb toevallig voor ongeveer een jaar terug een kromme bakfiets uit de oud ijzer container getrokken en daar de wielen af gehaald. dit zijn 20" voorwielen met hydrolische schijfremmen door 1 hendel bedient en een 26" achterwiel 7 versnelling nexus naaf. Het idee is om hier vanuit te gaan. De 7 versnellingen zijn misschien wat beperkt maar moet kunnen denk ik misschien kan ik dit combineren met 2 versnellingen voor? Ik heb op mijn huidige fiets 30 versnellingen maar gebruik alleen de bovenste 6 a 7 versnellingen.
ik heb de wielen opgemeten en ingetekend en ben me toen eens gaan verdiepen in de voorwielophanging. Om het project te laten slagen moet het natuurlijk wel lekker rijden en sturen. Nu ben ik er ondertussen wel achter dat dit nog niet zo eenvoudig is. Er zijn diverse zaken waar je rekening mee moet houden naloop lengte eventuele camber, KPI, schuurstraal en welk principe mcpherson of dubbele draagarm? nu lijken eigenlijk alle commerciële velombielen gebruik te maken van mcpherson en ik verwacht omdat je met een dubbele draagarm constructie waarschijnlijk last krijg met de bovenste draagarm en de bereikbaarheid van de trappers. het lijkt het meest voor de hand liggend om dus voor mcpherson te kiezen. maar dan welke naloop lengte, kpi hoek en schuurstraal? Hier kan ik niet echt een vuistregel voor vinden en lijkt sterk afhankelijk te zijn van persoonlijke voorkeur en beschikbare ruimte. Nu heb ik dit nooit bij de hand gehad en dus geen enkele ervaring met de welke impact een verandering van een hoek heeft en of dat een prettig rijd. Eigenlijk alles wat ik met betrekking van hoeken kan vinden is van zelfbouwers en deze variëren sterk. Ik zou "mijn" geometrie graag baseren op iets wat als algemeen goed word beschouwt. Nu heb ik van alles gelezen over dat de besturing van de mango een upgrade heeft gehad. nu rijden er "vrij veel" mango's rond en krijg ik het idee dat dat zeker na de upgrade dit een goed gewaardeerde geometrie is en zeker voor woon werk verkeer. dit zou in mijn ogen een mooi startpunt zijn. het nadeel is dat ik hier geen gegevens van kan vinden met betrekking tot de hoeken, ook kan ik de werking nog niet helemaal doorgronden met de foto's die ik hier van heb kunnen vinden. Is hier iemand die hier meer van weet en dit zou willen delen? iemand die hoeken weet en misschien tekeningen en of foto's heeft waaruit de werking duidelijk wordt?
Ik ben nieuw hier dus ik zal met kort even voorstellen.
Ik ben roy en sinds ongeveer een jaar probeer ik om ongeveer 2 keer per week met de fiets naar het werk te komen (22km enkel). Met mooi weer heb ik er geen moeite mee maar bij regen en kou wordt het lastiger om dat te halen.
nu kom ik laatst een velomobiel tegen (heb ik even voor moeten googlen voor ik wist wat het was) en ik denk een waw? toen dacht ik dat is ideaal. na mijn idee heb je minder last van tegenwind door de stroomlijn, je zit uit de wind wat het in de winter minder koud maakt, en met een regenkapje kun je relatief droog aankomen zonder regenpak. Ik heb vervolgens heel wat blogs en dergelijken gelezen en ben wel gedesinteresseerd geraakt. Het nadeel is echter wel de prijs, het zijn geen goedkope fietsen en ook gebruikt is er beperkt aanbod. Nu ben ik techneut en mag ik graag wat hobbyen en heb jaren lang vakantiewerk gedaan bij een polyester verwerkings-bedrijf dus ook daar wel wat kennis en contacten. Dit heeft er voor gezorgd dat ik me voorgenomen heb om een poging te wagen om in ieder geval een ontwerp te maken (kijken we daar na of dat het haalbaar en financieel interessant is).
Ik heb toevallig voor ongeveer een jaar terug een kromme bakfiets uit de oud ijzer container getrokken en daar de wielen af gehaald. dit zijn 20" voorwielen met hydrolische schijfremmen door 1 hendel bedient en een 26" achterwiel 7 versnelling nexus naaf. Het idee is om hier vanuit te gaan. De 7 versnellingen zijn misschien wat beperkt maar moet kunnen denk ik misschien kan ik dit combineren met 2 versnellingen voor? Ik heb op mijn huidige fiets 30 versnellingen maar gebruik alleen de bovenste 6 a 7 versnellingen.
ik heb de wielen opgemeten en ingetekend en ben me toen eens gaan verdiepen in de voorwielophanging. Om het project te laten slagen moet het natuurlijk wel lekker rijden en sturen. Nu ben ik er ondertussen wel achter dat dit nog niet zo eenvoudig is. Er zijn diverse zaken waar je rekening mee moet houden naloop lengte eventuele camber, KPI, schuurstraal en welk principe mcpherson of dubbele draagarm? nu lijken eigenlijk alle commerciële velombielen gebruik te maken van mcpherson en ik verwacht omdat je met een dubbele draagarm constructie waarschijnlijk last krijg met de bovenste draagarm en de bereikbaarheid van de trappers. het lijkt het meest voor de hand liggend om dus voor mcpherson te kiezen. maar dan welke naloop lengte, kpi hoek en schuurstraal? Hier kan ik niet echt een vuistregel voor vinden en lijkt sterk afhankelijk te zijn van persoonlijke voorkeur en beschikbare ruimte. Nu heb ik dit nooit bij de hand gehad en dus geen enkele ervaring met de welke impact een verandering van een hoek heeft en of dat een prettig rijd. Eigenlijk alles wat ik met betrekking van hoeken kan vinden is van zelfbouwers en deze variëren sterk. Ik zou "mijn" geometrie graag baseren op iets wat als algemeen goed word beschouwt. Nu heb ik van alles gelezen over dat de besturing van de mango een upgrade heeft gehad. nu rijden er "vrij veel" mango's rond en krijg ik het idee dat dat zeker na de upgrade dit een goed gewaardeerde geometrie is en zeker voor woon werk verkeer. dit zou in mijn ogen een mooi startpunt zijn. het nadeel is dat ik hier geen gegevens van kan vinden met betrekking tot de hoeken, ook kan ik de werking nog niet helemaal doorgronden met de foto's die ik hier van heb kunnen vinden. Is hier iemand die hier meer van weet en dit zou willen delen? iemand die hoeken weet en misschien tekeningen en of foto's heeft waaruit de werking duidelijk wordt?