23-Sep-2020, 09:45 PM
ik hou me nog even aan mijn originele plan ik ga eerst een ontwerp maken.
ik heb wat zitten schetsen maar de voorwielophanging blijft vragen opwerpen. ik begrijp dat je in principe een negatieve schuurstraal wil hebben in combinatie met naloop en eventueel wat negatieve camber.
ik zie dat de meeste velomibielen onder aan de veerpoot 3 draaipunten hebben. ik begreep dit eerst niet maar ik ben er achter dat de voorste stang en de middelste stang zorgen voor een virtueel draaipunt. je moet deze assen verder door trekken naar buiten en daar waar ze kruisen licht het virtuele draaipunt. het derde punt is het punt van de stuurstang dit draaipunt zit op de lijn vanaf het virtuele draaipunt naar de achteras dit is het Ackerman principe. maar als ik dan het sturen simuleer dan veranderen de hoeken van de voorste en middelste stang wat er voor zorgt dat het virtuele draaipunt ook verplaatst. dus als ik het goed begrijp dan verandert de naloop, kpi, camber en er komt een error in het akkerman principe.
zijn er ideale hoeken en lengtes waarbij dit niet gebeurt? en zo ja hoe bepaal je die?
Is dit iets dat niet te voorkomen is en moet dit geaccepteerd worden?
of is dit bewust zo gekozen en waarom dan?
ik heb wat zitten schetsen maar de voorwielophanging blijft vragen opwerpen. ik begrijp dat je in principe een negatieve schuurstraal wil hebben in combinatie met naloop en eventueel wat negatieve camber.
ik zie dat de meeste velomibielen onder aan de veerpoot 3 draaipunten hebben. ik begreep dit eerst niet maar ik ben er achter dat de voorste stang en de middelste stang zorgen voor een virtueel draaipunt. je moet deze assen verder door trekken naar buiten en daar waar ze kruisen licht het virtuele draaipunt. het derde punt is het punt van de stuurstang dit draaipunt zit op de lijn vanaf het virtuele draaipunt naar de achteras dit is het Ackerman principe. maar als ik dan het sturen simuleer dan veranderen de hoeken van de voorste en middelste stang wat er voor zorgt dat het virtuele draaipunt ook verplaatst. dus als ik het goed begrijp dan verandert de naloop, kpi, camber en er komt een error in het akkerman principe.
zijn er ideale hoeken en lengtes waarbij dit niet gebeurt? en zo ja hoe bepaal je die?
Is dit iets dat niet te voorkomen is en moet dit geaccepteerd worden?
of is dit bewust zo gekozen en waarom dan?