01-Jun-2017, 04:37 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Jun-2017, 04:52 PM door ErikvanD.)
Zojuist heb ik een Flevoracer gekocht! Een fiets die me al vanaf dat ik aan het zoeken was naar een ligger op de een of andere manier ontzettend aantrok. Een van de mooiste onderstuur fietsen die ik ken. Mooi van eenvoud met zijn vierkante buis. En ook technisch erg interessant met de knikbesturing. En ook om erop te rijden een uitdaging met mijn evenwichtsgevoel...
Naast mijn Shockproof 451 had ik al een M5 City Cruiser gekocht, in eerste instantie als donor voor onderdelen maar later ontwikkelde zich het idee om hem helemaal naar wens op te bouwen. Vandaar ook dit topic. Maar eigenlijk vind ik de Flevoracer nog veel interessanter. Dat is EN een onder"stuur", EN heeft grote wielen EN heeft voorwiel aandrijving. En is ook nog eens een klassieker.
Dus van de week naar twee Flevoracers gaan kijken. De eerste was een eigenbouw in een nette staat en de tweede een originele fiets van Flevobike. Beide rijdbare fietsen maar beide met werk. O.a. op basis van het veel nettere laswerk en het betere zitje van de "echte" gekozen voor die fiets. Foto's volgen...
Uitvoering:
Naast mijn Shockproof 451 had ik al een M5 City Cruiser gekocht, in eerste instantie als donor voor onderdelen maar later ontwikkelde zich het idee om hem helemaal naar wens op te bouwen. Vandaar ook dit topic. Maar eigenlijk vind ik de Flevoracer nog veel interessanter. Dat is EN een onder"stuur", EN heeft grote wielen EN heeft voorwiel aandrijving. En is ook nog eens een klassieker.
Dus van de week naar twee Flevoracers gaan kijken. De eerste was een eigenbouw in een nette staat en de tweede een originele fiets van Flevobike. Beide rijdbare fietsen maar beide met werk. O.a. op basis van het veel nettere laswerk en het betere zitje van de "echte" gekozen voor die fiets. Foto's volgen...
Uitvoering:
- Originele Flevoracer van ca. 20 jaar oud
- 26 inch wielen met hoge velgen (wel aardig versleten remranden vrees ik)
- twee verschillende banden met twee verschillende binnenbanden (een presta een dunlop). Wel zonder scheurtjes etc. dus bruikbaar
- Magura hydraulische remmen
- Tiagra groep met 8 versnellingen
- SRAM Dual drive in het voorwiel
- Zitje met Ventisit mat (als nieuw)
- origineel (lelijk...) bagagerek
- spatborden met tie-wraps bevestigd...
- achterrem maken, wiel lijkt wat scheef te zitten en linker remblok raakt de velg niet eens
- stuur beetje recht buigen (heeft ooit een tik gehad links)
- lelijke rek en spatborden er voorlopig af
- nieuwe pedalen (lagers zijn allang naar de lager-hemel)
- Schwalbe Big Apples erop
- waarschijnlijk nieuwe velgen erin spaken want deze velgranden zijn waarschijnlijk al erg dun geremd
- ketting en cassette zullen misschien ook vervangen moeten worden
- nieuwe stuurbocht
- remmen voorzien van nieuwe olie
- misschien een ander kleurtje
- wellicht het zitje van de City Cruiser te monteren, dat geeft een veel smaller profiel en is wat langer