01-Jun-2017, 10:34 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Jun-2017, 11:04 PM door ErikvanD.)
De Flevoracer (en bike) heeft knikbesturing in plaats van een gewoon stuur. En dat maakt de rij ervaring duidelijk anders. Je stuurt met je voeten/heupen en niet met je stuur.
Ik heb er zelf dus nog niet op gereden maar wel samen met de verkoper een rondje gefietst: hij op de Flevo en ik op de gewone fiets. Gedurende die hele ronde heeft hij volgens mij zijn handen niet aan het stuur gehad maar gewoon over elkaar op zijn buik. Dat lukt niet op een andere ligfiets...
En zelf vind ik M5 juist een erg mooie lijn hebben, minimalistisch en sportief. Maar wat een ieder mooi vindt is heel persoonlijk en dat is maar goed ook want dat maakt de wereld een stuk gevarieerder
Hier een aantal foto's. Ik zag helaas op de computer pas dat ze niet allemaal 100% scherp zijn...
Hij ging er net op...
Tiewraps... (en de knik in het stuur)
...tiewraps...
en nog meer tiewraps!
De niet goed werkende linkerremschoen achter, remschoen raakt velg amper en is de helft kleiner dan de andere 3...
Instelbare vering
Achter Dunlop in een uitgeboord gat, voor zit Presta. Achter een Maraton, voor een Durano
SRAM Dual Drive naaf
Ziet eruit alsof het veel licht geeft en weegt een ton... de ledjes zijn echter amper zichtbaar
Tiagra 8 speed
Schakelhuis van de SRAM Dual Drive
Enkelblads crankstel
Het aluminium blokje is volgens mij niet origineel, je ziet iets teveel de zaagsnede...
Brede en korte zit (vergeleken met de Shockproof) met Ventisit mat
Het rek is lelijk maar wel erg stevig en goed gelast. Dat bewaar ik zeker voor als ik er nog eens mee op vakantie wil!
Het kantel-knik mechanisme. Wat verbogen dus dat moet ik nog herstellen. Hier kun je de fiets ook eenvoudig in twee stukken splitsen voor transport
Magura HS11 (old skool)
Kon het toch niet laten al wat overtollige ballast te verwijderen... Dus rek, spatborden en lamp eraf gehaald.
Dat lijkt er al een stuk meer op...
Als ik er inderdaad op kan leren rijden dan zie ik hier echt een hoop mogelijkheden in om er een fiets van te maken helemaal naar mijn wensen.
Ik vind de lijn in ieder geval erg fraai en zo zonder aanbouwdelen oogt hij een stuk sportiever
Voor de wielen heb ik ook al een idee. De huidige wielen zullen het nog wel een tijdje doen, ik zal alleen de remrand dikte eens opmeten. Dus die wielen laat ik lekker zo, kan ik i.i.g. rijden.
Waarschijnlijk laat ik een setje bouwen naast de wielen die er nu in zitten. Ik wil sowieso graag 50 mm Big Apples omdat ik die EN erg mooi vind EN daar erg goede ervaringen van heb gehoord van andere (lig) fietsers. En dan in combinatie met iets bredere velgen en een setje naven dat ik al heb. Voor de City Cruiser had ik namelijk al een 26 inch wielsetje gekocht op Marktplaats. Pas na de aankoop kwam ik erachter dat dat een 571 baan wielsetje was waar alleen 23-25 mm banden op kunnen i.p.v. de 559 die ik verwacht had... Dom, dom, dom, zitten slapen! In die wielen zit echter wel een stel erg fraaie naven: een vintage Dura Ace voornaaf (dus achter bij de Flevoracer) en een vintage Hugi 240 achternaaf. Allebei als nieuw. Daar kan ik vast een mooi wiel omheen laten bouwen met de brede, stoere look die ik voor deze fiets voor ogen heb.
Ik denk dat ik het bouwen deze keer maar laat doen, op zich kan ik het wel zelf (zou niet de eerste keer zijn) maar het kost een hoop tijd...
Ik heb er zelf dus nog niet op gereden maar wel samen met de verkoper een rondje gefietst: hij op de Flevo en ik op de gewone fiets. Gedurende die hele ronde heeft hij volgens mij zijn handen niet aan het stuur gehad maar gewoon over elkaar op zijn buik. Dat lukt niet op een andere ligfiets...
En zelf vind ik M5 juist een erg mooie lijn hebben, minimalistisch en sportief. Maar wat een ieder mooi vindt is heel persoonlijk en dat is maar goed ook want dat maakt de wereld een stuk gevarieerder
Hier een aantal foto's. Ik zag helaas op de computer pas dat ze niet allemaal 100% scherp zijn...
Hij ging er net op...
Tiewraps... (en de knik in het stuur)
...tiewraps...
en nog meer tiewraps!
De niet goed werkende linkerremschoen achter, remschoen raakt velg amper en is de helft kleiner dan de andere 3...
Instelbare vering
Achter Dunlop in een uitgeboord gat, voor zit Presta. Achter een Maraton, voor een Durano
SRAM Dual Drive naaf
Ziet eruit alsof het veel licht geeft en weegt een ton... de ledjes zijn echter amper zichtbaar
Tiagra 8 speed
Schakelhuis van de SRAM Dual Drive
Enkelblads crankstel
Het aluminium blokje is volgens mij niet origineel, je ziet iets teveel de zaagsnede...
Brede en korte zit (vergeleken met de Shockproof) met Ventisit mat
Het rek is lelijk maar wel erg stevig en goed gelast. Dat bewaar ik zeker voor als ik er nog eens mee op vakantie wil!
Het kantel-knik mechanisme. Wat verbogen dus dat moet ik nog herstellen. Hier kun je de fiets ook eenvoudig in twee stukken splitsen voor transport
Magura HS11 (old skool)
Kon het toch niet laten al wat overtollige ballast te verwijderen... Dus rek, spatborden en lamp eraf gehaald.
Dat lijkt er al een stuk meer op...
Als ik er inderdaad op kan leren rijden dan zie ik hier echt een hoop mogelijkheden in om er een fiets van te maken helemaal naar mijn wensen.
Ik vind de lijn in ieder geval erg fraai en zo zonder aanbouwdelen oogt hij een stuk sportiever
Voor de wielen heb ik ook al een idee. De huidige wielen zullen het nog wel een tijdje doen, ik zal alleen de remrand dikte eens opmeten. Dus die wielen laat ik lekker zo, kan ik i.i.g. rijden.
Waarschijnlijk laat ik een setje bouwen naast de wielen die er nu in zitten. Ik wil sowieso graag 50 mm Big Apples omdat ik die EN erg mooi vind EN daar erg goede ervaringen van heb gehoord van andere (lig) fietsers. En dan in combinatie met iets bredere velgen en een setje naven dat ik al heb. Voor de City Cruiser had ik namelijk al een 26 inch wielsetje gekocht op Marktplaats. Pas na de aankoop kwam ik erachter dat dat een 571 baan wielsetje was waar alleen 23-25 mm banden op kunnen i.p.v. de 559 die ik verwacht had... Dom, dom, dom, zitten slapen! In die wielen zit echter wel een stel erg fraaie naven: een vintage Dura Ace voornaaf (dus achter bij de Flevoracer) en een vintage Hugi 240 achternaaf. Allebei als nieuw. Daar kan ik vast een mooi wiel omheen laten bouwen met de brede, stoere look die ik voor deze fiets voor ogen heb.
Ik denk dat ik het bouwen deze keer maar laat doen, op zich kan ik het wel zelf (zou niet de eerste keer zijn) maar het kost een hoop tijd...