01-Jun-2017, 11:07 PM
Lopopodium,
De RaptoBike is een voorwiel aangedreven fiets, waarbij de trapas aan het (hoofd)frame gemonteerd is, maar is uitgerust met een "gewoon" ligfietsstuur. Om te voorkomen dat de aandrijfkrachten te veel op het stuur worden overgebracht, wordt de kettinglijn vanaf het voorblad, met behulp van een kettingrol op het frame, evenwijdig aan de voorvork naar de as van het aangedreven voorwiel geleid.
Bij een Flevobike met knikframe, bestaat het frame uit twee delen. De trapkracht wordt vanuit de heupen op het achterframe overgebracht op de trapas van het voor-frame. Deze aandrijfkrachten zorgen voor een slingereffect tussen de framedelen onderling. Van een kettingreactie is nauwelijks sprake, omdat de gehele aandrijving aan het "starre" voor-frame zit.
De optredende reactiekrachten, tijdens het fietsen op de Flevoracer, worden voor een groot deel vereffend door een zeer grote naloop van het voorwiel. Sturen doe je met je heupen en benen. Je handen kun je bij wijze van spreken in je nek leggen, tenzij je moet remmen of schakelen.
Als je meer wilt lezen over deze besturing: http://fietssite.jouwweb.nl/besturing
Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind hedendaagse M5, zowel in lijn of vorm als in doordachte techniek, de mooiste en beste ligfietsen die zijn gebouwd. Heb ik ook nog een sterke voorkeur voor staal.
Piet.
De RaptoBike is een voorwiel aangedreven fiets, waarbij de trapas aan het (hoofd)frame gemonteerd is, maar is uitgerust met een "gewoon" ligfietsstuur. Om te voorkomen dat de aandrijfkrachten te veel op het stuur worden overgebracht, wordt de kettinglijn vanaf het voorblad, met behulp van een kettingrol op het frame, evenwijdig aan de voorvork naar de as van het aangedreven voorwiel geleid.
Bij een Flevobike met knikframe, bestaat het frame uit twee delen. De trapkracht wordt vanuit de heupen op het achterframe overgebracht op de trapas van het voor-frame. Deze aandrijfkrachten zorgen voor een slingereffect tussen de framedelen onderling. Van een kettingreactie is nauwelijks sprake, omdat de gehele aandrijving aan het "starre" voor-frame zit.
De optredende reactiekrachten, tijdens het fietsen op de Flevoracer, worden voor een groot deel vereffend door een zeer grote naloop van het voorwiel. Sturen doe je met je heupen en benen. Je handen kun je bij wijze van spreken in je nek leggen, tenzij je moet remmen of schakelen.
Als je meer wilt lezen over deze besturing: http://fietssite.jouwweb.nl/besturing
Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind hedendaagse M5, zowel in lijn of vorm als in doordachte techniek, de mooiste en beste ligfietsen die zijn gebouwd. Heb ik ook nog een sterke voorkeur voor staal.
Piet.