02-Jun-2017, 11:26 AM
(01-Jun-2017, 11:28 PM)Escafon schreef: Voor zover ik weet is de rolweerstand onafhankelijk van de snelheid (ook even opgezocht in wikipedia). Daardoor is het benodigde vermogen om die rolweerstand te overwinnen wel recht evenredig met de snelheid, misschien vandaar die verwarring.
Ik heb nog even op internet opgezocht hoe die marathon plus band is opgebouwd, daar zit een laag schuim van 5 mm dik onder het loopvlak, ik kan me niet voorstellen dat dat geen aanzienlijke consequenties voor de rolweerstand heeft. Dat schuim vervormt onder je luchtband, en dat levert ongetwijfeld extra weerstand op. (sterker nog, ik kan me voorstellen dat die schuimlaag juist meer vervormt onder je gewicht als je hem harder oppompt, de hogere weerstand zal dus niet afnemen met de bandendruk)
De rolweerstandcoëfficiënt is een constante en afhankelijk van de constructie van de band. De rolweerstand neemt evenredig toe met de snelheid.
Factoren als, maat, breedte, soort karkas, profiel, antilekpreventie, rubbersamenstelling en bandtemperatuur zijn van invloed op de rolweerstand coëfficiënt. Van grote invloed is de bandenspanning, in combinatie met het soort ondergrond waarop wordt gereden.
Het feit blijft, dat een soepele band, onder optimale bandenspanning, de oneffenheden beter kan absorberen of afvlakken, waardoor het de fiets “vlakker” over de oppervlakte laat rollen. Stuiteren is energieverlies. Mede omdat de draaisnelheid van het wiel daarmee wordt beinvloed. De draaisnelheid is namelijk afhankelijk van de rijsnelheid en de belaste straal van het wiel (afstand as tot wegdek). Het loopvlak staat stil op het wegdek en krijgt bij het stuiteren neiging tot “gummen”.
Het tweede feit blijft, dat onder hoge bandenspanning en een vlakke ondergrond, de vervorming kleiner blijft. De rolweerstand coëfficiënt tussen diverse soorten banden onderling van dezelfde maat zal bij hoge bandenspanning kleiner zijn.
De vervorming van die latex schuimlaag zal zeker bijdragen aan een hoger rolweerstand coëfficiënt. Alles wat tussen karkas en weg vervormt absorbeert energie. Ook profiel over het midden van het loopvlak vervormt. De band wordt zwaarder en de massatraagheid neemt toe. Dus wat minder comfortabel op "ruwe" wegen. Maar elke band is een compromis. Die kies je voor een breed of een specifiek doel.
Als laatste een opmerking over velg-/bandbreedte verhouding. De beste verhouding is tussen de 1 : 1,5 en 1 : 2. Ik weet dat in een velgbed van 19 mm een 60 mm band, maar de verhouding 1 : 3 geeft een minder stabiel wiel en meer kans op onbalans door hoogteslag of zijslag.
Piet.