09-Oct-2020, 11:14 PM
(09-Oct-2020, 08:12 PM)Wim -de roetsende schreef:(09-Oct-2020, 08:06 PM)Roepers schreef: Wat ik mij nu afvraag. Als je gaat stayeren, kost dat de gangmaker extra energie?
Nee, zelfs minder energie heb ik weleens gelezen.
Heeft te maken met het feit dat de wind niet achter de gangmaker gaat wervelen, maar langs jou verder naar achteren gaat. Je moet wel echt kort achter elkaar fietsen.
Klop helemaal. Beiden hebben voordeel. De voorste rijder ervaart de luchtweerstand door het verschil in druk vóór en achter zijn lijf en fiets. Als de 2e rijder kort achter de 1e rijdt, vult de 2e rijder dat onderdrukgebied deels op. Hoe meer rijders in een waaier, hoe groter het voordeel voor allen.
https://www.fiets.nl/2016/04/11/de-invlo...jeszuigen/
Een ligfietser heeft een kleiner frontaal oppervlak en met een staartpunt of tailbag wordt dat voordeel nog groter. Met een staartpunt verlaag je de drukverschil vóór en achter je.
Een ligfietser achter een gewone fietser heeft meer voordeel, dan een fietser achter een ligfietser. Achter een velomobiel is nauwelijks voordeel te halen. Door de stroomlijn is kort achter een velomobiel weinig of geen onderdruk meer en ook nog een op te lage hoogte voor een fietser.