(10-Oct-2020, 08:33 AM)Roepers schreef: De rechtopfietser die met elektrische ondersteuning 25 km per uur tegen de wind in haalt, trekt een enorm zog achter zich. Dat maakt het wel moeilijk om daar niet van te willen profiteren. Maar last van een stayer (anders dan psychologisch) heeft hij dus niet. Maar van een stayerende ligfietser heeft wij wonder profijt dan van een stayerende rechtopfietser? En moet de stayerende rechtopfietser dichter bij hem fietsen dan een stayerende ligfietser?
De rechtop fietser heeft altijd wat voordeel als een 2e (lig)fietser er kort achter gaat rijden. Hij of zij heeft iets minder ondersteuning nodig en vergroot hiermee zijn of haar actieradius.
Een stayerende ligfietser kan minder dicht bij een rechtop fietser komen, maar heeft meer profijt van het frontaal oppervlak van de rechtop fietser.
Omgekeerd is het frontaal oppervlak van een ligfietser te beperkt om daarachter als rechtop fietser veel profijt van de hebben. Vooral bij ligfietsen met een kleine zithoek. De romp van de rechtop fietser steekt te ver boven de ligfietser uit. Op een racefiets is het voordeel groter.
Achter een velomobiel moet ook de racefietser het vaak opgeven om te stayeren.
Psychologisch doet het me niets als een fietser als stayer kort achter mijn fiets rijdt. Meestal krijg je een bedankje wanneer ieders weg zich gaan scheiden.