12-Oct-2020, 07:05 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Oct-2020, 07:14 PM door Quesjer.)
(13-Sep-2020, 10:05 PM)Coen__ schreef: Soms kun je ze niet helemaal gelijk krijgen. De twee remmen in mijn Mango+ hebben gewoon verschillende curves. Heb wel eens vermoed dat dat ligt aan de bevestiging van de remkabel op de ankerplaat tov de remhevel, maar het komt er een beetje op neer alsof de ene een remcurve heeft van y=x en de andere y=x^3 (maar veel minder dramatisch dan dat); Eerst remt de ene meer, dan komt er een equilibrium en bij nog harder knijpen remt de andere het hardst. Trommels zijn wel van verschillende leeftijden, dat helpt ook niet natuurlijk.
Je schrijft dat de trommels van verschillende leeftijd zijn. Ik ga er even vanuit dat je hier niet de trommels, maar de ankerplaten bedoeld. Kennelijk is de remwerking niet goed ingesteld. Kijk even mee: misschien helpt dit:
Check of de remsleutel (ook wel het hevel-asje) wel goed in de ankerplaat zit. In mijn eerste uitleg heb ik dat niet genoemd, maar als de remhevel-as erg zwaar gaat, dan is het goed om het asje uit de ankerplaat te halen. En schoon te maken en goed te smeren. De sleutel, dus het stukje wat de remschoen-helften uit elkaar duwt, is NIET SYMMETRISCH. De langste kant hoort aan de buitenzijde te komen. Het is natuurlijk mogelijk dat "iemand" dat in het verleden niet correct heeft gedaan. Zelfs een fabrieksfout zou theoretisch mogelijk zijn......
Wat ook nog kan: na verloop van tijd kan de remhevel te ver moeten gaan voordat ie remt. Ruwweg moet de remhevel aangrijpen voordat de remhevel haaks staat, en niet teveel verder.....Dat kunnen we verbeteren door de glijnokjes op te hogen. Dat kan door de nokken weg te nemen van de remschoenen, (met beleid en een flinke schroevendraaier de remschoen wegduwen, en eht nokje eraf duwen. Deze aktie voorzichtig doen. Het is goed mogelijk de veer te vervormen!! En dan in het "bakje" van de nok een klein alu plaatje van 0,8 mm dik te leggen. (Dat materiaal hebben we i.v.m. een zeker ouder model velomobiel ;-) ) Daardoor pakt de remschoen weer eerder aan. Heb je de pech dat die plaatjes maar aan een wiel zitten, dan is de remwerking misschien anders dan aan de andere kant..... Maar een oude ankerplaat aan de ene kant, en een nieuwere aan de andere kant kan ook een verschillend remeffect opleveren. Dan zou het kunnen helpen door die plaatjes alleen aan de oude kant te leggen?