12-Oct-2020, 11:23 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Oct-2020, 11:31 PM door Quesjer.)
Heb eigenlijk nog nooit een versleten naaf gezien. Wel kan hij onrond worden, wat een hortend remgedrag geeft. Oorzaak: rem aangetrokken laten bij oververhitte remmen. (Niks meer aan te doen helaas) zwaar lopende lagers komen wel voor. Die zijn gewoon te vervangen. Maar behalve dat ze dan zelf afremmen heeft dat geen invloed op de remmen of hun werking.
De oorzaak van slechte remwerking kan aan veel factoren liggen. Maar trommels lijken me dus onwaarschijnlijk.
De remnokjes die op de remschoenen zitten, die zitten los, en worden puur door de veer op hun plek gedrukt. Tegen de remsleutel aan. Door de remhevel te draaien duw je die nokken naar buiten, en zo de remschoenen tegen de trommel. Door met beleid!! een remschoen een paar mm. naar buiten te drukken, m.b.v. een schroevendraaier of zo, kun je die nok eraf duwen. Hij valt dan omlaag, en als je dat dingetje bekijkt, dan is het een soort kapje. Of bakje zo je wilt. Je kunt nu een stukje aluplaat op maat maken van dat bakje, zeg 2 x 6 mm of zo, en dan die nok weer terug plaatsen. Ik "lijm" dat plaatje met wat vet op zijn plek, dan blijft het wel hangen tijdens het manoevreren..... Andere nok ook doen. En dan het wiel even over de as schuiven. Nu pakt je remhevel veel eerder aan. Misschien moet je zelfs je remkabel langer stellen. Als dat niet meer bij het stuur lukt, dan zelfs het tonnetje op de remkabel naar buiten verplaatsen.
Die ankerplaten hebben niet het eeuwige leven. Op een gegeven moment moet je ze vervangen. Maar dit ophogen van de nokken kan de levensduur wel flink verlengen. Als dat het probleem is althans. En het gaat ook het blijven hangen tegen. Je kent het misschien wel: je gaat remmen, en dan lost de rem niet meer, zodat je helemaal stil komt te staan. Je hoort "plok" en je kunt weer rijden Zeer irritant is dat! Maar dat los je meestal op met het smeren van het hevelasje. Of evt. dus smeren en vulplaatjes plaatsen.....
Succes!!
De oorzaak van slechte remwerking kan aan veel factoren liggen. Maar trommels lijken me dus onwaarschijnlijk.
De remnokjes die op de remschoenen zitten, die zitten los, en worden puur door de veer op hun plek gedrukt. Tegen de remsleutel aan. Door de remhevel te draaien duw je die nokken naar buiten, en zo de remschoenen tegen de trommel. Door met beleid!! een remschoen een paar mm. naar buiten te drukken, m.b.v. een schroevendraaier of zo, kun je die nok eraf duwen. Hij valt dan omlaag, en als je dat dingetje bekijkt, dan is het een soort kapje. Of bakje zo je wilt. Je kunt nu een stukje aluplaat op maat maken van dat bakje, zeg 2 x 6 mm of zo, en dan die nok weer terug plaatsen. Ik "lijm" dat plaatje met wat vet op zijn plek, dan blijft het wel hangen tijdens het manoevreren..... Andere nok ook doen. En dan het wiel even over de as schuiven. Nu pakt je remhevel veel eerder aan. Misschien moet je zelfs je remkabel langer stellen. Als dat niet meer bij het stuur lukt, dan zelfs het tonnetje op de remkabel naar buiten verplaatsen.
Die ankerplaten hebben niet het eeuwige leven. Op een gegeven moment moet je ze vervangen. Maar dit ophogen van de nokken kan de levensduur wel flink verlengen. Als dat het probleem is althans. En het gaat ook het blijven hangen tegen. Je kent het misschien wel: je gaat remmen, en dan lost de rem niet meer, zodat je helemaal stil komt te staan. Je hoort "plok" en je kunt weer rijden Zeer irritant is dat! Maar dat los je meestal op met het smeren van het hevelasje. Of evt. dus smeren en vulplaatjes plaatsen.....
Succes!!