05-Jun-2017, 08:22 AM
Je hebt gelijk als je stelt dat we in theorie het zelfde bedoelen.
Het is een oude economische wetmatigheid dat mensen gemiddeld een uur reizen van hun werk afwonen. Eerst was dit lopend, per paard of per fiets, maar met de komst van gemotoriseerd vervoer is de afstand steeds groter geworden. De normen voor reisafstand zijn veel groter geworden en ook de norm van wat als fietsafstand gangbaar is, is verhoogd door de komst van de E-bike.
Het klopt dat je de zelfde afstand met een ligfiets makkelijke aflegt dan met een klassieke Holland fiets. Mensen blijven echter mensen en hebben intrinsiek behoefte aan beweging. Het niet gebruikte deel van de behoefte aan beweging compenseer je bij een gebalanceerd bestaan door verder te fietsen, naar de sportschool te gaan of meer dingen lopend of fietsend te doen. (Of je slaat die behoefte op in vet)
Door te kiezen voor een ligfiets werd mijn keuze voor wat ik kon zien als woon-werkafstand sterk vergroot. De afstanden die ik reed waren met een klassieke fiets als niet reëel te zien. Had ik niet voor een ligfiets gekozen dan was een werkplek vaak alleen bereikbaar met auto of ov.
Het is inderdaad een verschil in benadering, waarin mijn benadering breder is dan de benadering van Pieter. Ik zet echter wel een kanttekening bij zijn benadering: Ik denk dat mensen niet minder calorieën gaan gebruiken bij het gebruik van een ligfiets, maar met het gebruik van evenveel calorieën harder gaan fietsen met een ligfiets.
Niels, dito, van der Wal
Het is een oude economische wetmatigheid dat mensen gemiddeld een uur reizen van hun werk afwonen. Eerst was dit lopend, per paard of per fiets, maar met de komst van gemotoriseerd vervoer is de afstand steeds groter geworden. De normen voor reisafstand zijn veel groter geworden en ook de norm van wat als fietsafstand gangbaar is, is verhoogd door de komst van de E-bike.
Het klopt dat je de zelfde afstand met een ligfiets makkelijke aflegt dan met een klassieke Holland fiets. Mensen blijven echter mensen en hebben intrinsiek behoefte aan beweging. Het niet gebruikte deel van de behoefte aan beweging compenseer je bij een gebalanceerd bestaan door verder te fietsen, naar de sportschool te gaan of meer dingen lopend of fietsend te doen. (Of je slaat die behoefte op in vet)
Door te kiezen voor een ligfiets werd mijn keuze voor wat ik kon zien als woon-werkafstand sterk vergroot. De afstanden die ik reed waren met een klassieke fiets als niet reëel te zien. Had ik niet voor een ligfiets gekozen dan was een werkplek vaak alleen bereikbaar met auto of ov.
Het is inderdaad een verschil in benadering, waarin mijn benadering breder is dan de benadering van Pieter. Ik zet echter wel een kanttekening bij zijn benadering: Ik denk dat mensen niet minder calorieën gaan gebruiken bij het gebruik van een ligfiets, maar met het gebruik van evenveel calorieën harder gaan fietsen met een ligfiets.
Niels, dito, van der Wal