(05-Oct-2020, 11:44 AM)Jeroen S schreef: Er zijn er meer die uitgaan van de achteras, iets ervoor kan ook. https://nl.wikipedia.org/wiki/Ackermann-principe.
Doordat er een ongelijke vierhoek is, ligt het virtuele draaipunt buiten de rij van de drie bevestigingspunten, een centimeter of 3-4 naar buiten zodat de lijn door dat draaipunt en het bovenste bevestigingspunt van de veerpoot, de schuurstraal ook weer klopt. Omdat het punt een paar centimeter naast de rechte lijn tussen de driekogelkopjes ligt, kun je van daaruit een lijn over het achterste kopje richting achterwiel trekken.
Hier in post nr 16 ook een duidelijke afbeelding hoe iemand dit meet. helaas is niet precies te zien waar het touwtje begint. https://www.velomobilforum.de/forum/inde...ben.38060/ Ook post 19 laat wat zien, hoewel daar het virtuele draaipunt maar een fractie buiten het middelste draaipunt ligt.
Het Ackermann principe wordt in de Centre of Tuning Circle bereikt. De lijnen die samenkomen door de astappen en achteras heen. Maar niet door de ongelijkzijdige vierhoek of gecombineerde stuursdtangarm/draagarm heen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ackermann-...urning.svg
Bij mijn Alleweder A2 ligt het virtueel draaipunt in de lijn tussen de bovenste bevestiging van de veerpoot en de middelste kogel. Het theoretisch model van het Ackermann-principe wordt op geen enkel punt bereikt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ackermann-...design.svg
De afbeeldingen op het velemobielforum.de, post 16 en 19, is een ander vorm van wielophanging en besturing dan bij mijn Alleweder, Quest e.a velomobielen.
Voor alle zelfbouwers die het fijne ervan wilt weten, neem contact op met Velomobiel.nl. Zij hebben jarenlange ervaringen met de optimale afstelling van de "ongelijkzijdige vierhoek".