15-Oct-2020, 03:24 PM
Voor zover ik het zie klopt het inderdaad wat je allemaal getekend hebt en zoals je het uitlegt. Je legt het draai punt verder naar buiten, door te spelen met de positie van punt A en of B, zelfs als je het gaatje voor B een paar mm naar buiten legt, dan verschuift het punt al meetbaar. Idem als je bevestigingspunt A iets naar de achterkant van de fiets verschuift.
In de bochten klopt het allemaal niet helemaal perfect, mogelijk ook bij het ver inveren van de wielen. Belangrijk is dat het in de meest voorkomende situatie bij min of meer rechtuit sturen wel goed zit.
Ik zou zorgen dat het ontwerp behoorlijk in de buurt van neutraal uitkomt. Met een klein beetje verschuiven van het gat in een beugeltje bij bevestigings punt A kun je dan finetunen. Het rijden in een velomobiel is zeker even wennen. Het is gewoon een kwestie van proberen, als je het gedrag van de fiets bij enkelzijdig remmen bij 30 km/h niet acceptabel vindt, dan moet het anders. Bevalt het je wel, dan kun je eens kijken wat er gebeurt als je harder rijdt.
Van Bitex heb je enkelzijdige schijfrem naafjes voor trikes die wat smaller zijn dan gebruikelijk. https://shop.icletta.com/de/laufraeder-n...naben.html
Hoewel de trommelremmen op de velomobiel niet perfect zijn, zijn ze wel zeer betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk. De ervaringen met schijfremmen op velomobielen zijn over het algemeen niet zo positief. De natte en vieze omgeving in de wielkast doet ze geen goed. Het is niet voor niets dat bijna geen enkele velomobiel fabrikant schijfremmen gebruikt.
Ga je ook zelf je veerpoten maken ?
In de bochten klopt het allemaal niet helemaal perfect, mogelijk ook bij het ver inveren van de wielen. Belangrijk is dat het in de meest voorkomende situatie bij min of meer rechtuit sturen wel goed zit.
Ik zou zorgen dat het ontwerp behoorlijk in de buurt van neutraal uitkomt. Met een klein beetje verschuiven van het gat in een beugeltje bij bevestigings punt A kun je dan finetunen. Het rijden in een velomobiel is zeker even wennen. Het is gewoon een kwestie van proberen, als je het gedrag van de fiets bij enkelzijdig remmen bij 30 km/h niet acceptabel vindt, dan moet het anders. Bevalt het je wel, dan kun je eens kijken wat er gebeurt als je harder rijdt.
Van Bitex heb je enkelzijdige schijfrem naafjes voor trikes die wat smaller zijn dan gebruikelijk. https://shop.icletta.com/de/laufraeder-n...naben.html
Hoewel de trommelremmen op de velomobiel niet perfect zijn, zijn ze wel zeer betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk. De ervaringen met schijfremmen op velomobielen zijn over het algemeen niet zo positief. De natte en vieze omgeving in de wielkast doet ze geen goed. Het is niet voor niets dat bijna geen enkele velomobiel fabrikant schijfremmen gebruikt.
Ga je ook zelf je veerpoten maken ?