(15-Oct-2020, 02:03 PM)hobby harry schreef: bedankt voor de reacties, vooral de laatste reacties zijn behoorlijk wat technischer, daar was ik vooral naar op zoek.
schets
Ik heb even een schetsje gemaakt met wat maten er in. Dit is puur om even te kijken of ik het goed begrijp en met een plaatje praat wat makkelijker. Met de wielen die ik heb liggen merk ik dat een negatieve schuurstraal wat lastiger te verkrijgen is omdat de schijfremmen aan de binnenkant zitten. Dit zorgt er voor dat de wielen dus ook verder naar buiten zitten.
in het plaatje zie je dat het virtuele draaipunt 16mm verder naar buiten ligt dan kogelkop C. ik heb dit gebruikt als draaipunt om mijn kpi te bepalen (is nu 11 graden). Dit resulteert in een minimale positie schuurstraal. Als ik het goed begrepen heb zou je dit liever licht negatief willen hebben of in ieder geval neutraal.
Bij een achterwiel aangedreven voertuigen heb ik een voorkeur voor een positieve schuurstraal. Ik ken geen voordelen voor een negatieve schuurstraal.
Het draaipunt aan de onderzijde bij de wieldraadstangen is gelegen zeer nabij draaipunt C. C is nagenoeg het virtueel draaipunt, Draaipunt B zorgt voor het Ackermann-principe. Ik zie een royale positieve schuurstraal.
(15-Oct-2020, 02:03 PM)hobby harry schreef:
Ik kan dit veranderen door de hoek tussen stang A-B en C-D te wijzigen dan kan het virtuele draaipunt verlegt worden. of door het bovenste draaipunt van de veerpoot naar binnen te leggen (maar de hoek van het wiel hetzelfde houden) dan staat de wielas dus niet meer haaks op de veerpoot. of de punten B en C verder uit elkaar te leggen en de hoeken gelijk te houden (is nu 45 mm).
bij het sturen veranderen de hoeken tussen de twee stangen wat er ook weer voor zorgt dat het virtuele draaipunt verschuift.
De hoek tussen de veerpoot en de as-tap is vast. Welke wielstand je ook wilt bereiken, die hoek verandert nooit. Alle hoeken van de ongelijkzijdige vierhoek veranderen bij het insturen. Om het Ackermann-principe te bereiken. Het virtueel draaipunt verschuift nauwelijk. Dit ligt nagenoeg vast rond draaipunt C.