(15-Oct-2020, 02:03 PM)hobby harry schreef: bedankt voor de reacties, vooral de laatste reacties zijn behoorlijk wat technischer, daar was ik vooral naar op zoek.
schets
Klopt het wat is hier stel? en wat is de beste oplossing om een negatieve schuurstraal te verkrijgen? en dit zal dus resulteren in een grotere KPI hoek wordt die dan misschien te groot?
Het klop van geen kant. Het is veel simpeler. Ik probeer het uit te leggen.
Je KPI is een vast gegeven. Dat zit ingebakken in het type veerpoot. De hoek tussen de as-tap en de lijn tussen het bovenste en onderste, lees middel kogel, is vast bepaalt. Dat kun je niet veranderen.
De schuurstraal is ook een vast gegeven. Die kun je alleen veranderen door de as-tap langer te maken of een groter wiel te plaatsen. De positieve schuurstraal is dus meer of min een vast gegeven.
Voor een negatieve schuurstraal geen ruimte. Dan zul je de helft van de spaken moeten weg laten. Het onderste draaipunt zal dan binnen het gespaakte wiel gemonteerd moeten worden.
Het grootste nadeel van een negatieve schuurstraal met gespaakte wielen op een VM is dat de spoorbreedte wordt verkleind. Dat verkleint de zijstabiliteit en vergroot het kantelmoment.
Wat je wel kunt instellen is de wielvlucht of camber met de draadeinden haaks op de lengterichting van de VM en de langhellingshoek of caster met de diagonaal draadeinden.
Het virtueel draaipunt, zoals jij dat tekent in je schets bestaat niet. Dat draaipunt zit op de middelste kogel C. Dat draaipunt wordt wel bij het insturen wat verplaats, maar zal nooit komen buiten de ongelijkzijdige vierhoek.
Die vierhoek wordt gebruikt om ruimte tussen de voorwielen te creëren. De gecombineerde stuurstang-armen / draagarm zo kort mogelijk langs de bestuurde wielen. Ruimte voor de knieën.
Advies: Laat je voorlichten bij Velomobiel. Die hebben jarenlange ervaringen met dit systeem en weten dat optimaal te benutten door een optimale afstelling.
Hier een voorbeeld van een positieve schuurstraal. Leg de zijde van een stuk papier over het bovenste en onderste draaipunt en je ziet het. http://www.velomobiel.nl/quest/wielophanging.php