16-Oct-2020, 12:50 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Oct-2020, 12:55 PM door 365cycle.)
Even ranten hoor...
Ik vind dat er veel te weinig gewicht aan aandacht gegeven wordt aan snelfietsroutes.
We wonen hier in een vrij rijke wijk (4500 huizen, gemiddelde waarde ~€450.000), ik spreek hier voldoende mensen die hun beklag doen over de files in de wijk; bij de meeste van die mensen is ook gewoon behoefte aan én budget voor een alternatief. Ik zwaai 's ochtends regelmatig naar kennissen in de file, en naar Den Haag, Leiden, en zelfs Utrecht durf ik in een normale ochtendspits de strijd met zo'n automobilist vanaf hier prima aan te gaan; Het is allemaal tussen de 25 en 45 km, maar in 9/10 gevallen ben ik sneller op bestemming dan zij.
Dat ze niet allemaal op de ligger of in de velomobiel duiken snap ik, al heb ik hier en daar al wel een overhaalsuccesje op m'n naam staan; de mooiste is nog wel een ondernemer die door fout gedrag z'n rijbewijs langdurig kwijt is, zich nu dus niet gemotoriseerd mag verplaatsen, inmiddels aan de ligger is én daardoor een flinke mentaliteitsverandering aan het ondergaan is.
De speed pedelec is wél relatief populair (bij mensen die niet alleen naar R'dam Centrum, maar ook naar Leiden en Den Haag rijden!), en de mensen die zich nog laten tegenhouden doen dat vooral op het veiligheidsaspect. De punten waar je met zo'n ding moet in- en uitvoegen zijn vaak levensgevaarlijk, er wordt voor nul overzicht op de fietspaden gezorgd bij zijstraten, en fratsen als een oversteek met zes (!) conflictpunten over 2 drukke straten en een druk fietspad worden hier gewoon toegepast. Diverse - laten we het voor het gemak even zo noemen - sleutelfiguren in het wijkbestuur begrijpen mijn verzoeken/adviezen m.b.t. verbeterpunten voor de fietsroutes (waarbij ik nog rekening houd met het autoverkeer - als je die gaat belemmeren wordt het plan sowieso afgeschoten), maar krijgen bij de betrokken gemeentes nul op het rekest. Wanneer ik zelf mail krijg ik ook telkens terug dat er "naar gekeken gaat worden" en daarna valt het gesprek stil.
Ik vond mezelf de afgelopen tijd meermaals in een discussie over een maximumsnelheid op het fietspad, en kreeg op Twitter ook naar m'n digitale hoofd dat de fietssnelweg niet bedoeld is om "consequent 45 km/h" te mogen en kunnen rijden. Die houding snap ik niet, zéker niet van leden van fietsersbonden etcetera. Ik snap dat een ander misschien op z'n dooie gemakje wil touren, en be my guest, graag zelfs, liever dat dan dat ik ze in de auto tegenkom. Maar we maken de autosnelweg toch ook niet zo dat die alléén geschikt is voor vrachtwagens? Integendeel, die is erop ingericht om veilig en constant 130 km/h te kunnen rijden. Dus vind ik dat ik met mijn velomobiel ook met 45 over een fietssnelweg moet kunnen rijden, anders zie ik niet in waarom het snelweg moet heten.
Dat ik zélf uit moet kijken als ik daar 55 of 60 van maak snap ik - er zijn geen populaire fietsachtigen die zó hard gaan. Maar scooters en speed pedelecs (die overigens op veel fietssnelwegen beide geweerd worden - is een speed pedelec geen fiets...?) gaan ook zo hard, en ik heb me ook al eens flink kwaad moeten maken om een klein pelotonnetje wielrenners voor te blijven. Ze zijn er gewoon, en als het gefaciliteerd werd zouden er meer zijn.
Onze maatschappij is auto-minded, dáár moet vooral aan gewerkt worden. Om dat te bewerkstelligen moeten fietsers méér gaan samenwerken, want de autolobby doet het iets te goed.
Het wordt hoog tijd dat fietssnelwegen écht snelwegen worden, met veilige voorrangskruispunten en voldoende ruimte om in te halen, zodat het momentum behouden kan worden. Niet omdat er nu al veel fietsforensen zijn, maar vooral omdat we die (nu nog) mafketels in de toekomst heel hard nodig gaan hebben. We moeten fietsen stimuleren, maar nu worden we gedwarsboomd.
Wij die kinderen hebben groeten u
Ik vind dat er veel te weinig gewicht aan aandacht gegeven wordt aan snelfietsroutes.
We wonen hier in een vrij rijke wijk (4500 huizen, gemiddelde waarde ~€450.000), ik spreek hier voldoende mensen die hun beklag doen over de files in de wijk; bij de meeste van die mensen is ook gewoon behoefte aan én budget voor een alternatief. Ik zwaai 's ochtends regelmatig naar kennissen in de file, en naar Den Haag, Leiden, en zelfs Utrecht durf ik in een normale ochtendspits de strijd met zo'n automobilist vanaf hier prima aan te gaan; Het is allemaal tussen de 25 en 45 km, maar in 9/10 gevallen ben ik sneller op bestemming dan zij.
Dat ze niet allemaal op de ligger of in de velomobiel duiken snap ik, al heb ik hier en daar al wel een overhaalsuccesje op m'n naam staan; de mooiste is nog wel een ondernemer die door fout gedrag z'n rijbewijs langdurig kwijt is, zich nu dus niet gemotoriseerd mag verplaatsen, inmiddels aan de ligger is én daardoor een flinke mentaliteitsverandering aan het ondergaan is.
De speed pedelec is wél relatief populair (bij mensen die niet alleen naar R'dam Centrum, maar ook naar Leiden en Den Haag rijden!), en de mensen die zich nog laten tegenhouden doen dat vooral op het veiligheidsaspect. De punten waar je met zo'n ding moet in- en uitvoegen zijn vaak levensgevaarlijk, er wordt voor nul overzicht op de fietspaden gezorgd bij zijstraten, en fratsen als een oversteek met zes (!) conflictpunten over 2 drukke straten en een druk fietspad worden hier gewoon toegepast. Diverse - laten we het voor het gemak even zo noemen - sleutelfiguren in het wijkbestuur begrijpen mijn verzoeken/adviezen m.b.t. verbeterpunten voor de fietsroutes (waarbij ik nog rekening houd met het autoverkeer - als je die gaat belemmeren wordt het plan sowieso afgeschoten), maar krijgen bij de betrokken gemeentes nul op het rekest. Wanneer ik zelf mail krijg ik ook telkens terug dat er "naar gekeken gaat worden" en daarna valt het gesprek stil.
Ik vond mezelf de afgelopen tijd meermaals in een discussie over een maximumsnelheid op het fietspad, en kreeg op Twitter ook naar m'n digitale hoofd dat de fietssnelweg niet bedoeld is om "consequent 45 km/h" te mogen en kunnen rijden. Die houding snap ik niet, zéker niet van leden van fietsersbonden etcetera. Ik snap dat een ander misschien op z'n dooie gemakje wil touren, en be my guest, graag zelfs, liever dat dan dat ik ze in de auto tegenkom. Maar we maken de autosnelweg toch ook niet zo dat die alléén geschikt is voor vrachtwagens? Integendeel, die is erop ingericht om veilig en constant 130 km/h te kunnen rijden. Dus vind ik dat ik met mijn velomobiel ook met 45 over een fietssnelweg moet kunnen rijden, anders zie ik niet in waarom het snelweg moet heten.
Dat ik zélf uit moet kijken als ik daar 55 of 60 van maak snap ik - er zijn geen populaire fietsachtigen die zó hard gaan. Maar scooters en speed pedelecs (die overigens op veel fietssnelwegen beide geweerd worden - is een speed pedelec geen fiets...?) gaan ook zo hard, en ik heb me ook al eens flink kwaad moeten maken om een klein pelotonnetje wielrenners voor te blijven. Ze zijn er gewoon, en als het gefaciliteerd werd zouden er meer zijn.
Onze maatschappij is auto-minded, dáár moet vooral aan gewerkt worden. Om dat te bewerkstelligen moeten fietsers méér gaan samenwerken, want de autolobby doet het iets te goed.
Het wordt hoog tijd dat fietssnelwegen écht snelwegen worden, met veilige voorrangskruispunten en voldoende ruimte om in te halen, zodat het momentum behouden kan worden. Niet omdat er nu al veel fietsforensen zijn, maar vooral omdat we die (nu nog) mafketels in de toekomst heel hard nodig gaan hebben. We moeten fietsen stimuleren, maar nu worden we gedwarsboomd.
Wij die kinderen hebben groeten u
![Wink Wink](https://ligfietsers.nl/images/smilies/wink.png)