17-Oct-2020, 10:35 AM
(17-Oct-2020, 10:16 AM)PietV* schreef: De speedpedelecs op de smalle fietspaden binnen de bebouwde kommen is ook geen goede oplossing. Hetzelfde geldt voor de vaak opgevoerde snorfietsen. Fietspaden zijn voor fietsers en dat onderschrijft ook de Fietsersbond.Eens, de speedpedelec wordt (bewust?) verdrongen. De maximumsnelheid voor zo'n ding is binnen de bebouwde kom namelijk 45 km/h, net als voor bromfietsers - met een krap afgestelde pedelec (of brommer) rijd je dus altijd in de weg tussen de auto's.
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fie...d-pedelec/
Er moet gewoon een betere oplossing voor komen.
(17-Oct-2020, 10:16 AM)PietV* schreef: De speedpedelec is binnen de bebouwde kom nauwelijks sneller dan een fiets met trapondersteuning. De meeste speedpedelecs zijn ondingen met een veel te lichte motor. Met de inrichtingseis van 80% motor en 20% trappen zul je minimaal 600 W en beter is 800 W motor moeten hebben. Ik denk dat 90% van de speedpedelecs de 600 W niet halen.Klopt. Binnen de bebouwde kom is een SP ook niet de moeite waard, maar voor die tripjes tussen twee steden zijn ze ideaal. Als er geen velomobielen bestonden zou ik een speed pedelec hebben
(17-Oct-2020, 10:16 AM)PietV* schreef: Het wachten is op algemene snelheid binnen delen van de bebouwde kom op 30 km/h., ook voor de fiets, met naast de rijbanen onverplichte fietspaden voor fietsers die rustiger willen rijden.Precies. En die 30 km/h kunnen we best wel doortrekken naar alles behalve afgescheiden grote wegen binnen de bebouwde kom waar geen voetgangers/fietsers kunnen komen. Daar hoort echter wel veel handhaving bij - ik woon in een straat met een 30 km/h limiet én met drempels (die niet hoog genoeg zijn); ik heb hier weleens 112 km/h gemeten en 50 is hier vrij "normaal". Beide bij de gemeente gemeld, behalve een opmerking dat ik geen surveillancecamera op de openbare weg mag richting (alleen op het baanvak, stelletje zeurpieten...) gebeurt er niets.