17-Oct-2020, 09:44 PM
Daniel Fenn heeft ooit een filmpje gemaakt, met een opstelling die laat zien welk traject een wiel volgt bij de opstelling zoals in de DF. Die van de Quest, of de Hilgo ofzo verschilt daar niet heel erg veel van. Duidelijk te zien is dat het midden van de as geen boogvormig traject om kogelkopje c volgt.
https://www.youtube.com/watch?v=tL_quw9N...Q&index=18
Als je met je eigen velomobiel helemaal bij nul begint, dan kun je van alles en nog wat wijzigen. Aan een kant en klare velomobiel kun je een stuk minder wijzigen.
Als je de bovenste bevestiging van de veerpoten 2 cm verder uit elkaar zet, terwijl je de dwarsstangen op dezelfde lengte laat, verander je de hoek van de veerpoot, ten opzichte van de weg. De spoorbreedte zal dan minder worden. Als je de dwarsstangen 2 cm langer maakt verander je ook de positie van draaipunt c, het kogelkopje wat aan die stang zit. Daarmee ook hoek van de lijn die vanaf de bodem door dat draaipunt naar het bovenste bevestigingspunt van de veerpoot loopt. De hoek tussen veerpoot en as kun je inderdaad niet veranderen. Als je zelf je veerpoot bouwt, dan kun je die hoek wel kiezen.
Zou je bij een bestaande velomobiel gaan schuiven met bevestigingspunt C, dan staan je voorwielen ineens een stuk buiten de body, bij open wielkasten, of ze lopen eerder aan, bij gesloten wielkasten. Maar als er nog geen body is, kun je alle kanten op.
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het erg veel verschil maakt als je de hoek van de stuurstang AB ten opzichte van CD iets veranderd. Ook Milan rijder Marc heeft deze ervaring opgedaan, zie post nr 6 in deze draad. https://www.velomobilforum.de/forum/inde...-65.55325/
Het doet met name veel in het gedrag van de fiets bij eenzijdig remmen.
Gezien de prijs van een compleet stel veerpoten bij Velomobiel of ICB, zou ik ze niet zelf gaan maken. Als toevallig uitstekend bent in de metaal bewerking en toegang hebt tot allerlei apparatuur dan zou je het kunnen overwegen.
Belangrijk is om te weten wat voor type velomobiel je ongeveer wilt maken, dan kun je je ook laten inspireren door de gegevens van die fiets. Spoorbreedte, type veerpoot, hoe ver de bovenste bevestigingspunten uit elkaar zitten, positie van voorste en middelste stuurstangen.
Groeten, Jeroen
https://www.youtube.com/watch?v=tL_quw9N...Q&index=18
Als je met je eigen velomobiel helemaal bij nul begint, dan kun je van alles en nog wat wijzigen. Aan een kant en klare velomobiel kun je een stuk minder wijzigen.
Als je de bovenste bevestiging van de veerpoten 2 cm verder uit elkaar zet, terwijl je de dwarsstangen op dezelfde lengte laat, verander je de hoek van de veerpoot, ten opzichte van de weg. De spoorbreedte zal dan minder worden. Als je de dwarsstangen 2 cm langer maakt verander je ook de positie van draaipunt c, het kogelkopje wat aan die stang zit. Daarmee ook hoek van de lijn die vanaf de bodem door dat draaipunt naar het bovenste bevestigingspunt van de veerpoot loopt. De hoek tussen veerpoot en as kun je inderdaad niet veranderen. Als je zelf je veerpoot bouwt, dan kun je die hoek wel kiezen.
Zou je bij een bestaande velomobiel gaan schuiven met bevestigingspunt C, dan staan je voorwielen ineens een stuk buiten de body, bij open wielkasten, of ze lopen eerder aan, bij gesloten wielkasten. Maar als er nog geen body is, kun je alle kanten op.
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het erg veel verschil maakt als je de hoek van de stuurstang AB ten opzichte van CD iets veranderd. Ook Milan rijder Marc heeft deze ervaring opgedaan, zie post nr 6 in deze draad. https://www.velomobilforum.de/forum/inde...-65.55325/
Het doet met name veel in het gedrag van de fiets bij eenzijdig remmen.
Gezien de prijs van een compleet stel veerpoten bij Velomobiel of ICB, zou ik ze niet zelf gaan maken. Als toevallig uitstekend bent in de metaal bewerking en toegang hebt tot allerlei apparatuur dan zou je het kunnen overwegen.
Belangrijk is om te weten wat voor type velomobiel je ongeveer wilt maken, dan kun je je ook laten inspireren door de gegevens van die fiets. Spoorbreedte, type veerpoot, hoe ver de bovenste bevestigingspunten uit elkaar zitten, positie van voorste en middelste stuurstangen.
Groeten, Jeroen