20-Oct-2020, 08:21 AM
Citaat:Je KPI is een vast gegeven. Dat zit ingebakken in het type veerpoot. De hoek tussen de as-tap en de lijn tussen het bovenste en onderste, lees middel kogel, is vast bepaalt. Dat kun je niet veranderen.
maar als je de veerpoot nog niet gemaakt heb of nog moet bestellen heb je hier dus wel invloed op. De hoek waarmee de as-tap op de veerpoot zit bepaalt samen met hoe dicht de middelste kogelkop bij de spaken zit de KPI hoek.
Citaat:De schuurstraal is ook een vast gegeven. Die kun je alleen veranderen door de as-tap langer te maken of een groter wiel te plaatsen. De positieve schuurstraal is dus meer of min een vast gegeven.
Dit begrijp ik maar dat is pas een vast gegeven wanneer je voor een voorpoot gekozen heb.
Citaat:Voor een negatieve schuurstraal geen ruimte. Dan zul je de helft van de spaken moeten weg laten. Het onderste draaipunt zal dan binnen het gespaakte wiel gemonteerd moeten worden.
daar zat ik dus mee. maar als ik een veerpoot neem waarbij de hoek van de as-tap ten opzichte van de veerpoot geen 90graden is maar bijvoorbeeld 5 graden zou afwijken dan komt het bovenste draaipunt van de veerpoot 5 graden naar binnen. dit maakt mijn kpi dan 5 graden groter en zorgt dan voor een minder positieve schuurstraal of zelfs een negatieve schuurstraal. of maak ik nu toch nog een denkfout?
Citaat:Het grootste nadeel van een negatieve schuurstraal met gespaakte wielen op een VM is dat de spoorbreedte wordt verkleind. Dat verkleint de zijstabiliteit en vergroot het kantelmoment.
Dit snap ik dan niet. als je de de hoeken zo heb gekozen dat de schuurstraal negatief is dan kun je de de wielen net zo ver uit elkaar zetten als je wilt toch? en het voordeel van een negatieve schuurstraal zoals ik begrepen had is dat hij dan stabieler zou zijn bij het rijden over hobbels of door gaten of 1 wiel door de berm. hij zou dan niet zo veel aan het stuur trekken.
Citaat:Het virtueel draaipunt, zoals jij dat tekent in je schets bestaat niet. Dat draaipunt zit op de middelste kogel C. Dat draaipunt wordt wel bij het insturen wat verplaats, maar zal nooit komen buiten de ongelijkzijdige vierhoek.
dit is goed om te weten. Het virtuele draaipunt zoals ik dat tekende heb ik op meerdere websites zo gevonden. Goed dat dat dan hier even recht gezet wordt.
Citaat:Advies: Laat je voorlichten bij Velomobiel. Die hebben jarenlange ervaringen met dit systeem en weten dat optimaal te benutten door een optimale afstelling.
dat is goed advies, maar ik vind het vreemd om bij hun aan te kloppen voor een les in stuur geometrie als ik er vervolgens zelf mee aan de slag wil gaan. dat is een beetje hun werk, hun moeten daar de kost mee verdienen. en daar komt bij dat ik er helemaal niets van af wist voor ik hier aan begon. misschien moet ik eerst de lagere school doorlopen voor ik naar de universiteit ga. maar wie weet ga ik er in de toekomst eens langs.