22-Oct-2020, 09:59 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Oct-2020, 10:26 AM door 365cycle.)
(21-Oct-2020, 08:29 AM)Jurrien schreef: Dan zat er dus toch een tankstation, alleen wat verder uit elkaar.Nee, maar dat stond er eigenlijk ook al: Ik zat dus op zo'n stuk "verbindingssnelweg" waar letterlijk niets zat, behalve afslagen naar een paar dorpjes. Vermoedelijk was daar bij die dorpjes wel ergens een pomp, maar het is dan maar de vraag waar en/of die open is. Een beetje zoals het stukje A73 bij Nijmegen (dat verwarrend genoeg hetzelfde heet als de snelweg van Nijmegen naar Venlo).
(21-Oct-2020, 09:33 AM)emgaron schreef: Helaas is het wel belangrijk, want die naam schept zoals eerder vermeldt verwachtingen. Mijn verwachting bij een "doorfietsroute" zijn anders dan bij een "fietssnelweg" - juist vanwege de associatie met "autosnelweg" verwacht ik bij de laatste zeker dat de weg het mogelijk maakt om daar niet alleen door, maar ook met beperkt risico harder te kunnen fietsen. Als dat niet zo is moet jet het niet zo noemen, vind ik.Dit Behalve dat het verwachtingen schept, is er ook behoefte aan. Een veel gehoorde klacht onder (potentieel) speedpedelec rijders is het gebrek aan geschikte routes. Nu mogen wij met onze ligfietsen óók op het fietspad en met onze velomobielen ook vaak op de weg, maar er zijn genoeg situaties waarin ik het eerste niet wil en het tweede te gevaarlijk is.
We willen toch uitstoot verminderen? Faciliteer dat dan..
(21-Oct-2020, 06:27 PM)voodoo schreef: De vervuiler betaald al jaren aan de pomp, een liter benzine kost ongeveer 40 cent, de rest is accijns en belasting. De hoogste in Europa zelfs. Vind ik op zich ook niet zo heel erg. Maar eenieder die roept dat de vervuiler moet betalen of dat we moeten gaan rekeningrijden kan niet zo goed rekenen, en daar kan ik dan wel weer een beetje cynisch van worden.Enerzijds: Ja, autorijden is véél duurder in Nederland dan in andere landen.
Anderzijds: Onze wegen zijn nog steeds veel te vol. En blijkbaar zijn we allemaal ongehoord rijk - hier in de Randstad, waar vrijwel niemand een auto écht keihard nodig heeft, staan de schaarse opritten gewoon vol met 2 tot 3 auto's, en ook de gezinnen die (net als wij) een rijtjeshuis hebben zonder oprit hebben vaak één of twee auto's voor de deur.
Die mensen zie ik vervolgens allemaal in de auto stappen om de kids op school af te zetten, afhankelijk van de school 1,2 of 1,7 km verderop, en dan tussen de middag even lunch halen bij de supermarkt die vanaf hier (uiterste hoek van de wijk) op 2 km zit. Misschien is de brandstof (in deze regio) nog lang niet duur genoeg?
(21-Oct-2020, 06:27 PM)voodoo schreef: Maar betere fietspaden en het verbeteren van de veiligheid van zwakkere verkeersdeelnemers in het algemeen ben ik absoluut voor!Juist! Men ontwerpt de snelfietsroutes op een gewone, elektrische fiets met een topsnelheid van 25 km/h. Regelmatige stops beperken de actieradius, maar ach, je bent zo weer op snelheid en dan laad je maar op je werk. Bakfiets? Jammer dan, past niet, maar ach, met een beetje moeite. Hogere snelheid? Kan zijn dat het dan gevaarlijk wordt, maar ach, dat doe je zelf he. Velomobiel? Ja, die bochten zijn te scherp, waardoor je moet steken op straat, maar ach, er zijn er zo weinig.
En dat er aan de snelwegdoorfietssuggestiesnelpaden nog veel te verbeteren valt is mij ook al opgevallen, met de vm nog meer dan met een gewone(re) fiets. De manier waarop de f12 eindigt in Voorburg is daar een heel mooi/lelijk voorbeeld van.
Als men voor auto's op die manier ging ontwerpen zou het aantal doden en gewonden in het verkeer vertienvoudigen. Fietsers rijden naar mijn mening gewoon beter.
Hoe graag ik er ook positief over ben, als ik dan bij de fietsersbond kijk... deze pagina is al meer dan 5 jaar oud!