|
ontwerpen van een velomobiel
|
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
505 x bedankt in 350 berichten
22-Oct-2020, 12:33 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Oct-2020, 12:34 PM door PietV*.)
(21-Oct-2020, 07:28 PM)Jeroen S schreef: Naar mijn idee eindigt de schuurstraal vanaf het bovenste draaipunt, via de middelste draaipunt ergens op de grond. De KPI, hoek van de astap en camber bepalen gezamenlijk waar het wiel de grond raakt. Als het goed is "snijdt" de lijn van de schuurstraal door de band en overlappen beide. Door de naloop raakt de schuurstraal de grond iets voor het punt waar het wiel de grond raakt, maar het gaat hier om de links-rechts orientatie, niet om voor-achter. Dit bericht komt wat verwarrend over. De schuurstraal is niet meer dan een afstand tussen twee lijnen t.h.v het wegdek. De afstand tussen de hartlijn van het wiel en de lijn door de draaipunten van de veerpoot. Als die lijnen elkaar raken op het wegdek krijg je Centre Point Steering. Vaak ongewenst, omdat bij een zeer kleine onbalans in een van de wielen, de stuurinrichting kan gaan "klapperen" op alle spelingen van de kogelsverbindingen. Bij mijn Alleweder op 12 stuks.
De naloop is de afstand tussen de loodlijn door de as en de lijn door draaipunten van de veerpoot t.h.v. het wegdek. De as-kanteling, langshellingshoek of castor bepaalt samen met de wieldiameter de naloop.
Door de as-tap vóór de lijn door de draaipunten van de veerpoot te plaatsen creëer je een positieve sprong en verklein je de naloop. Plaats je de as-tap achter die lijn, zoals bij mijn Alleweder, dan wordt de naloop vergroot door een negatieve sprong.
De stuurgeometrie is een compromis. Elke veranderingen levert een ander stuurgedrag op.
|
| Berichten in dit topic |
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 22-Oct-2020, 12:33 PM
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|
Nieuwe berichten
|
|
Vliegende liggers
|
|
Dit zijn toch leuk...365cycle — 11:46 AM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
|
VM verkoopt gewoon...365cycle — 11:17 AM |
|
Vliegende liggers
|
| En hier is de mens a...Roepers — 11:15 AM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
| VM verkoopt gewoon b...Hardloper — 10:53 AM |
|
Tiener op de ligfiets tandem
|
| Hardloper — 10:49 AM |
|
met gestrekt been (erin gaan)? ...
|
|
Net als op andere ...goligfietser — 10:23 AM |
|
Alpen 2025
|
| Luzern en Nationale ...De tovenaar — 09:46 AM |
|
Ongeluk met trike.
|
| Bij een rechtopfiets...Jeroen S — 09:01 AM |
|
met gestrekt been (erin gaan)? ...
|
| Ik heb de afstelling...Jeroen S — 08:59 AM |
|
Banden, banden en nog eens banden
|
| Ik zit aan 85-88 kg ...Jeroen S — 08:54 AM |
|
OBT 2025 Groningen
|
|
Heeft iemand nog ...TimSch — 08:35 AM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
|
Thanks! ik kan het ...365cycle — 01:47 AM |
|
met gestrekt been (erin gaan)? ...
|
|
Maar veel fietsers...Gideonaut — 01:18 AM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
|
Ik denk niet dat i...Gideonaut — 01:12 AM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
|
Ik heb ze nog ma...Frutsel — 11:37 PM |
|
Vlagjes
|
|
Die gedachte vla...Bobslee — 11:06 PM |
|
Vlagjes
|
|
Die gedachte vlagg...365cycle — 10:39 PM |
|