ontwerpen van een velomobiel
|
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
22-Oct-2020, 12:33 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Oct-2020, 12:34 PM door PietV*.)
(21-Oct-2020, 07:28 PM)Jeroen S schreef: Naar mijn idee eindigt de schuurstraal vanaf het bovenste draaipunt, via de middelste draaipunt ergens op de grond. De KPI, hoek van de astap en camber bepalen gezamenlijk waar het wiel de grond raakt. Als het goed is "snijdt" de lijn van de schuurstraal door de band en overlappen beide. Door de naloop raakt de schuurstraal de grond iets voor het punt waar het wiel de grond raakt, maar het gaat hier om de links-rechts orientatie, niet om voor-achter. Dit bericht komt wat verwarrend over. De schuurstraal is niet meer dan een afstand tussen twee lijnen t.h.v het wegdek. De afstand tussen de hartlijn van het wiel en de lijn door de draaipunten van de veerpoot. Als die lijnen elkaar raken op het wegdek krijg je Centre Point Steering. Vaak ongewenst, omdat bij een zeer kleine onbalans in een van de wielen, de stuurinrichting kan gaan "klapperen" op alle spelingen van de kogelsverbindingen. Bij mijn Alleweder op 12 stuks.
De naloop is de afstand tussen de loodlijn door de as en de lijn door draaipunten van de veerpoot t.h.v. het wegdek. De as-kanteling, langshellingshoek of castor bepaalt samen met de wieldiameter de naloop.
Door de as-tap vóór de lijn door de draaipunten van de veerpoot te plaatsen creëer je een positieve sprong en verklein je de naloop. Plaats je de as-tap achter die lijn, zoals bij mijn Alleweder, dan wordt de naloop vergroot door een negatieve sprong.
De stuurgeometrie is een compromis. Elke veranderingen levert een ander stuurgedrag op.
|
Berichten in dit topic |
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 22-Oct-2020, 12:33 PM
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Verstellen van...ZoefZoef — 01:52 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM |
SL in Grou
|
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM |
SL in Grou
|
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Ja ik heb ook jare...365cycle — 10:35 PM |
|