23-Oct-2020, 01:28 PM
Bij twee remmen met twee handen, in een gekoppeld systeem moet je dan ook wel iets geknustelt hebben vermoed ik? Zoiets als bij de Versatile, met een rond blokje waarin de verschillende kabels bij elkaar komen? Ik ben benieuwd hoe je dat gemaakt hebt.
Ik heb het nog even geprobeerd bij 40 per uur van een heuveltje af, met onderaan een haakse hoek. Er gebeurt verder niks met het sturen, voor mijn gevoel. Ik ben overigens niet vol in de rem gegaan, wel behoorlijk om van 40 naar 20 te gaan, met 120 kg bewegend gewicht, terwijl het nog een paar procent afliep.
Het in inderdaad erg vervelend als je voertuig ineens onvoorspelbaar gedrag vertoond. Daarom heb ik de stuurstangen boel dus ook aangepast. Ik rem overigens altijd met twee handen, op beide wielen. Soms een beetje minder aan 1 kant als 1 wiel de grip wat verliest. Heel hard remmen kost inderdaad bandjes, dus daar laat ik het ook niet meer op aan komen.
De 1 vinger rem aan de rechte stang voor beide remmen hield naar mijn ervaring lang geleden met de Alleweder niet bepaald over aan remkracht. Gewoon omdat je niet zo hard kunt knijpen als met een volle hand. Dat wilde ik dus zeker niet weer. Met de twee zijdelingse stuurhendels is een rechtstreeks kabeltje naar de bijpassende rem ook gewoon simpel. Maar goed, misschien heb je wel een kabbel koppelingsoptie bedacht die ik af kan kijken.
Binnen de beperkte afmetingen van de wielkasten is er ruimte om iets aan te passen, naar mijn ervaring is er maar een paar centimeter, soms zelfs millimeter tussen prettig en niet prettig sturen. De stangetjes en bevestiging punten van een aantal kogelkopen kun je achteraf nog relatief eenvoudig wat aanpassen. De hoek van de astap aan de veerpoot en het bovenste bevestigings punt niet. Het is ook jammer als je wiel niet meer netjes aansluit op de body.
Het is wel opvallend dat de Quest, Evo K, Milan, en nog een aantal anderen allemaal het zelfde veerpootje, met dezelfde hoek voor de astap delen. De afstand tussen de beide bovenste bevestigingspunten kunnen niet veel meer dan enige centimeters verschillen, ook de spoorbreedte zit dicht bij elkaar, 59,61, 66 cm. Blijf je binnen een vergelijkbaar kader, dan is de kans groot dat je tot een acceptabel stuurgedrag komt.
Groeten, Jeroen
Ik heb het nog even geprobeerd bij 40 per uur van een heuveltje af, met onderaan een haakse hoek. Er gebeurt verder niks met het sturen, voor mijn gevoel. Ik ben overigens niet vol in de rem gegaan, wel behoorlijk om van 40 naar 20 te gaan, met 120 kg bewegend gewicht, terwijl het nog een paar procent afliep.
Het in inderdaad erg vervelend als je voertuig ineens onvoorspelbaar gedrag vertoond. Daarom heb ik de stuurstangen boel dus ook aangepast. Ik rem overigens altijd met twee handen, op beide wielen. Soms een beetje minder aan 1 kant als 1 wiel de grip wat verliest. Heel hard remmen kost inderdaad bandjes, dus daar laat ik het ook niet meer op aan komen.
De 1 vinger rem aan de rechte stang voor beide remmen hield naar mijn ervaring lang geleden met de Alleweder niet bepaald over aan remkracht. Gewoon omdat je niet zo hard kunt knijpen als met een volle hand. Dat wilde ik dus zeker niet weer. Met de twee zijdelingse stuurhendels is een rechtstreeks kabeltje naar de bijpassende rem ook gewoon simpel. Maar goed, misschien heb je wel een kabbel koppelingsoptie bedacht die ik af kan kijken.
Binnen de beperkte afmetingen van de wielkasten is er ruimte om iets aan te passen, naar mijn ervaring is er maar een paar centimeter, soms zelfs millimeter tussen prettig en niet prettig sturen. De stangetjes en bevestiging punten van een aantal kogelkopen kun je achteraf nog relatief eenvoudig wat aanpassen. De hoek van de astap aan de veerpoot en het bovenste bevestigings punt niet. Het is ook jammer als je wiel niet meer netjes aansluit op de body.
Het is wel opvallend dat de Quest, Evo K, Milan, en nog een aantal anderen allemaal het zelfde veerpootje, met dezelfde hoek voor de astap delen. De afstand tussen de beide bovenste bevestigingspunten kunnen niet veel meer dan enige centimeters verschillen, ook de spoorbreedte zit dicht bij elkaar, 59,61, 66 cm. Blijf je binnen een vergelijkbaar kader, dan is de kans groot dat je tot een acceptabel stuurgedrag komt.
Groeten, Jeroen