29-Oct-2020, 06:32 PM
Koplichten van auto, die voor fietsers verblindend zijn, voldoen vaak keurig aan de wettelijke regels. Bij de stand dimlicht wordt de gloeidraad van dat licht afgeschermd door een reflecterende plaatje. Bijna al het licht dat in de bovenhelft van de reflector wordt geschenen komt als keurig als gedimd licht op de rijbaan.
Maar het reflecterend plaatje is niet symmetrisch of horizontaal geplaatst, maar asymmetrisch. Dus geen 180 graden, maar 192 of 195 graden. Afhankelijk halogeen- of xenonkoplamp.
Die 12 of 15 graden bundel wordt in de onderhelft van de reflector geschenen en schijnt hoger naar rechts de berm in. Voor de onverlichte voetgangers en fietsers. Wel zo veilig. In landen met links verkeer moeten die 15 graden sectoren worden afgeplakt.
Bij links van de rijbaan gelegen paden krijg je altijd verblinding. Nog meer wanneer de rijbaan hoger ligt dan het fietspad. Dat maakt het al niet zo veilige fietsen bij nacht nog onveiliger.
Ik rij met standaard verlichting en reflectie. Op de Alleweder met extra reflectie over de flanken.
Maar het reflecterend plaatje is niet symmetrisch of horizontaal geplaatst, maar asymmetrisch. Dus geen 180 graden, maar 192 of 195 graden. Afhankelijk halogeen- of xenonkoplamp.
Die 12 of 15 graden bundel wordt in de onderhelft van de reflector geschenen en schijnt hoger naar rechts de berm in. Voor de onverlichte voetgangers en fietsers. Wel zo veilig. In landen met links verkeer moeten die 15 graden sectoren worden afgeplakt.
Bij links van de rijbaan gelegen paden krijg je altijd verblinding. Nog meer wanneer de rijbaan hoger ligt dan het fietspad. Dat maakt het al niet zo veilige fietsen bij nacht nog onveiliger.
Ik rij met standaard verlichting en reflectie. Op de Alleweder met extra reflectie over de flanken.