De regels betreffende verlichting en reflectie is voor velen complex.
Over de verlichting het volgende. Het RVV 1990 is pas op 1 november 1991 van kracht geworden. Daarna aangepast voor fietsers. Dus niet voor fietsen. De verlichtingseisen gelden dus alleen voor de fietser en niet voor de fiets.
Nederland is niet meegegaan in de Europese regelgeving, om verlichtingseisen te stellen aan de fiets. Mede onder de druk van de tweewielerbranche. Dus geen verlichtingsplicht op (race)fietsen. Verlichting is geen permanente eis voor de fiets.
Dat een trike (tadpole) wordt verkocht zonder verlichting is wettelijk correct. Het is aan de bestuurder de juiste verlichting te voeren. Twee lichtjes aan de schouders, naar voren wit of geel licht, is meer dan voldoende.
Nederland volgt voor de (retro)reflectie wel de Europese richtlijn. Dat is geregeld in de Regeling voertuigen, onder permanente eisen aan fietsen. Dat geldt voor de fiets, 24 uur per dag. Ook voor de racefiets.
Afhankelijk van het aantal wielen, twee, drie of vier, of twee vóór- of twee achterwielen, zijn in het Regeling voertuigen eisen opgenomen voor verplichte en toegelaten (retro)reflectie. Niet te veel en voor de verplichte (retro)reflectie niet te weinig.
Artikel 5.9.65 Regeling voertuigen
Fietsen mogen niet zijn voorzien van meer retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.9.51, 5.9.52, 5.9.57 en 5.9.57a is voorgeschreven of toegestaan.
Het doel van fietsverlichting is drieledig. Zelf kunnen zien, gezien te worden en herkend te worden als fietser. Gezien en herkend te worden geldt ook voor de (retro)reflectie.
Velomobielen uitgezonderd.
Over de verlichting het volgende. Het RVV 1990 is pas op 1 november 1991 van kracht geworden. Daarna aangepast voor fietsers. Dus niet voor fietsen. De verlichtingseisen gelden dus alleen voor de fietser en niet voor de fiets.
Nederland is niet meegegaan in de Europese regelgeving, om verlichtingseisen te stellen aan de fiets. Mede onder de druk van de tweewielerbranche. Dus geen verlichtingsplicht op (race)fietsen. Verlichting is geen permanente eis voor de fiets.
Dat een trike (tadpole) wordt verkocht zonder verlichting is wettelijk correct. Het is aan de bestuurder de juiste verlichting te voeren. Twee lichtjes aan de schouders, naar voren wit of geel licht, is meer dan voldoende.
Nederland volgt voor de (retro)reflectie wel de Europese richtlijn. Dat is geregeld in de Regeling voertuigen, onder permanente eisen aan fietsen. Dat geldt voor de fiets, 24 uur per dag. Ook voor de racefiets.
Afhankelijk van het aantal wielen, twee, drie of vier, of twee vóór- of twee achterwielen, zijn in het Regeling voertuigen eisen opgenomen voor verplichte en toegelaten (retro)reflectie. Niet te veel en voor de verplichte (retro)reflectie niet te weinig.
Artikel 5.9.65 Regeling voertuigen
Fietsen mogen niet zijn voorzien van meer retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.9.51, 5.9.52, 5.9.57 en 5.9.57a is voorgeschreven of toegestaan.
Het doel van fietsverlichting is drieledig. Zelf kunnen zien, gezien te worden en herkend te worden als fietser. Gezien en herkend te worden geldt ook voor de (retro)reflectie.
(03-Nov-2020, 12:17 PM)Frutsel schreef: Die reflectors op de trappers hebben lekker veel zin op een ligfiets, maar goed, befehl ist befehl, nietwaar?Dat ligt er maar aan hoe klein de zithoek is en hoe hoog de trapas. Voor tegemoetkomend verkeer ben je altijd zeer herkenbaar als fietser.
Velomobielen uitgezonderd.