Een mens is geschikt op te wandelen. Alles wat sneller gaat dan wandelen brengt risico met zich mee.
Citaat SWOV: https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/fietsers
Samenvatting: "In 2016 overleden er in Nederland 189 fietsers in het verkeer. Dit is ongeveer 30% van het totaal aantal verkeersdoden.
Het aantal ernstig gewonde fietsers is niet precies bekend. Naar schatting ging het in 2015 om ruim 60% van het totaal aantal ernstig verkeersgewonden, wat zou overeenkomen met ruim 13 duizend.
Een groot deel van de ernstig gewonde fietsers is het gevolg van een enkelvoudige fietsongeval, dat wil zeggen een ongeval waarbij geen andere weggebruiker direct is betrokken.
Terwijl de veiligheid van de meeste vervoerswijzen de afgelopen jaren is verbeterd, geldt dat niet voor fietsers. Onveilig gedrag van fietsers zelf kan hun risico verhogen. Risicofactoren zijn door rood licht rijden, smartphonegebruik, rijden onder invloed en fietsen zonder goede fietsverlichting."
Hoogtijd om het fietsen af te schaffen
Citaat SWOV: https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/fietsers
Samenvatting: "In 2016 overleden er in Nederland 189 fietsers in het verkeer. Dit is ongeveer 30% van het totaal aantal verkeersdoden.
Het aantal ernstig gewonde fietsers is niet precies bekend. Naar schatting ging het in 2015 om ruim 60% van het totaal aantal ernstig verkeersgewonden, wat zou overeenkomen met ruim 13 duizend.
Een groot deel van de ernstig gewonde fietsers is het gevolg van een enkelvoudige fietsongeval, dat wil zeggen een ongeval waarbij geen andere weggebruiker direct is betrokken.
Terwijl de veiligheid van de meeste vervoerswijzen de afgelopen jaren is verbeterd, geldt dat niet voor fietsers. Onveilig gedrag van fietsers zelf kan hun risico verhogen. Risicofactoren zijn door rood licht rijden, smartphonegebruik, rijden onder invloed en fietsen zonder goede fietsverlichting."
Hoogtijd om het fietsen af te schaffen