19-Nov-2020, 02:12 AM
(19-Nov-2020, 12:41 AM)GHOOGEN schreef: - Wat is jullie ervaring met het rijden met tubeless banden.Onder m'n DF (263) had ik achter een tubeless G-One. Hij werd er voor m'n gevoel zowel sneller als comfortabeler van, dus ik was er wel blij mee. Ooit een keer door een aantal spijkers gereden in Leiden (lagen op het fietspad.. nog altijd niet zeker of iemand per ongeluk of expres een doosje heeft laten vallen). De voorbanden kon ik leegplukken en vervolgens de biba vervangen, om te ontdekken dat ik nog een spijkertje gemist had, waarna ik weer een nieuwe biba kon monteren (plakken in de regen... no way. Eigenlijk ook niet als het droog is ).
De achterband siste een beetje maar dat hield al tijdens het vervangen van de voorbanden op. Moest nog een paar km naar m'n klant, de band voelde nog net stevig genoeg dus ik ben doorgereden op de zachtere band (vond de ruimte om bij het ventiel te komen onder de DF irritant krap). Bij aankomst siste hij weer een beetje, vermoedelijk is zo'n bewegende spijker dus niet zo handig (gelukkig ook het velglint niet beschadigd).
Eind van de middag bijgepompt; er zat nog ruim 2,5 bar in! Dus een stukje over het maximum heen gepompt (naar 7 bar meen ik), spijkertjes eruit geplukt, en toen meteen gaan rijden (met het idee dat de vloeistof dan gaat lopen). Bij thuiskomst moest er weer een beetje bij (4 -> 5 bar), daarna nooit meer issues gehad met die band.
(19-Nov-2020, 12:41 AM)GHOOGEN schreef: - Wat is jullie ervaring met het repareren van tubeless banden.Hierover heb ik wel wat over te melden:
- Eerste montage vond ik een drama, kreeg de band er niet vanaf en dus ook de tube er niet uit. Heb het uiteindelijk door Marius (van Fiets&Maker in Capelle) laten doen. Via hem meteen zo'n drukbus besteld om de band erop te kunnen "blazen" - inmiddels kan ik 't zelf. Die was dusdanig licht dat ik 'm gewoon bij me had, samen met een reserve buba, ingewikkeld in een vest, in de muts van m'n fiets. Let daarbij wel op dat je pomp ook 10 bar moet kunnen pompen. Ik reed destijds altijd met een fullsize SKS, dus dat was geen probleem.
- De band eraf halen was dus lastig, Marius gaf me de tip om de band eerst rondom naar het midden te "knijpen". De tubeless ready velgen (DT Swiss XR331) hebben een vrij hoge rand en de G-One ligt er best strak om, maar met die tactiek lukt het met een kunststof bandenlichtertje (één of hooguit twee) eigenlijk altijd goed.
- Marius waarschuwde me dat zelfs de beste vloeistoffen na een maand of 6 a 7 hard worden, en bij een lek dan dus niet meer afdichten. Neem dus altijd een biba mee, voor de zekerheid. Ik reed destijds 1000~1500 km per maand dus schatte zo in dat de band binnen een kwartaal versleten zou zijn.
- Heb kortgeleden een vriend geholpen met z'n mountainbike: Hij had z'n tubeless lek, na ruim een half jaar, en de buba ook beschadigd. Dat was dus krabben geblazen, vond het nog het best te vergelijken met het schoonmaken van de oven in een studentenhuis: Aangekoekte rommel. Heeft wel ff tijd gekost.
- Qua betrouwbaarheid ben ik niet kapot van de G-One: Ze zijn vlot en hebben zowel op droog als op nat prima grip, maar op nat wegdek gaan ze wel héél snel lek. Ik rijd momenteel met biba's, en heb daar tubeless vloeistof ín zitten. Dat werkt vrij goed en geeft niet zo'n bende in de velg/buba. Volgens mij rijdt Theo van velomobiel.nl met een dergelijk recept op superlichte binnenbanden in Scorchers.
Conclusies: Gemengde gevoelens