02-Dec-2020, 03:45 PM
Ook bij Velorama zijn al diverse fietsen met een cardan aandrijving te vinden. Ik kan er zo gauw geen gegevens van vinden maar in een 90 graden tandwielverbinding verlies je energie. Verder moet je de verliezen door tellen. Stel dat het verlies 5% is, dan verlies je 5% op de eerste haakse verbinding en nog weer 5% van 95% op de tweede verbinding.
Hoe kleiner de tandwielen zijn, hoe groter de verliezen. Ook wordt de hefboom waarmee de krachten inwerken, groter naarmate het voorste tandwiel kleiner wordt. Bij een 39er voorblad zit de ketting ongeveer halverwege de chrank en heb je dus een verhouding van ongeveer 1:2. Als je met je hypothetische 80 kilo op het pedaal staat is dat dus 160 kilo op de ketting. Ga je naar een zeer klein voorblaadje wat op ongeveer een kwart van de chrank zit dan is de verhouding 1:4 en wordt het ineens 320 kilo.
In die cardan zitten twee haakse verbindingen met zeer kleine tandwieltjes. De krachten leveren een grote torsiekracht op die de cardanas tussen de beide koppelingen aan moet kunnen, ook de lagers waarin die as draait moeten die krachten aan kunnen, net als de verbinding tussen lagers en frame.
Voor een efficiente aandrijving wil je 2 zo groot als praktisch mogelijke tandwielen en zo min mogelijk verliezen. 42-21 is beter dan 22-11. Groter maakt ook dat de krachten op het materiaal minder worden, en kan er dus lichter gebouwd worden. bij een cardan ga je vanzelf naar kleinere tandwielen, dus grotere krachten en een zwaardere constructie.
Ik ben er vrij zeker van dat dit mechanisch minder efficient is, zwaarder is dan een ketting en je hebt een stuk minder vrijheid in de onderdelen die je koopt als de boel een keer versleten is.
Hier nog maar wat nieuws uit de oude doos van dhr Vrielink
http://velomobileseminar2012.blogspot.co...r-een.html
Tot slot nog even een anekdote, ooit was er een fietsvakantiebeurs in Nieuwegein waar ook diverse ligfietsen te proberen waren. Daar was ook een vader en zoon team met een ligfiets met cardan aandrijving op het voorwiel. het zag er allemaal heel netjes uit en mocht ook proef gereden worden. De eerste opmerking was al dat er vooral niet met volle kracht weggereden mocht worden, want dan ging het kapot. Ik mocht het even voorzichtig proberen en dan voelde je al duidelijk dat je een stukje beweging in de aandrijving had voordat er wat gebeurde.
Groeten, Jeroen
Hoe kleiner de tandwielen zijn, hoe groter de verliezen. Ook wordt de hefboom waarmee de krachten inwerken, groter naarmate het voorste tandwiel kleiner wordt. Bij een 39er voorblad zit de ketting ongeveer halverwege de chrank en heb je dus een verhouding van ongeveer 1:2. Als je met je hypothetische 80 kilo op het pedaal staat is dat dus 160 kilo op de ketting. Ga je naar een zeer klein voorblaadje wat op ongeveer een kwart van de chrank zit dan is de verhouding 1:4 en wordt het ineens 320 kilo.
In die cardan zitten twee haakse verbindingen met zeer kleine tandwieltjes. De krachten leveren een grote torsiekracht op die de cardanas tussen de beide koppelingen aan moet kunnen, ook de lagers waarin die as draait moeten die krachten aan kunnen, net als de verbinding tussen lagers en frame.
Voor een efficiente aandrijving wil je 2 zo groot als praktisch mogelijke tandwielen en zo min mogelijk verliezen. 42-21 is beter dan 22-11. Groter maakt ook dat de krachten op het materiaal minder worden, en kan er dus lichter gebouwd worden. bij een cardan ga je vanzelf naar kleinere tandwielen, dus grotere krachten en een zwaardere constructie.
Ik ben er vrij zeker van dat dit mechanisch minder efficient is, zwaarder is dan een ketting en je hebt een stuk minder vrijheid in de onderdelen die je koopt als de boel een keer versleten is.
Hier nog maar wat nieuws uit de oude doos van dhr Vrielink
http://velomobileseminar2012.blogspot.co...r-een.html
Tot slot nog even een anekdote, ooit was er een fietsvakantiebeurs in Nieuwegein waar ook diverse ligfietsen te proberen waren. Daar was ook een vader en zoon team met een ligfiets met cardan aandrijving op het voorwiel. het zag er allemaal heel netjes uit en mocht ook proef gereden worden. De eerste opmerking was al dat er vooral niet met volle kracht weggereden mocht worden, want dan ging het kapot. Ik mocht het even voorzichtig proberen en dan voelde je al duidelijk dat je een stukje beweging in de aandrijving had voordat er wat gebeurde.
Groeten, Jeroen