04-Dec-2020, 12:11 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Dec-2020, 12:13 AM door 365cycle.)
(02-Dec-2020, 02:10 PM)PietV* schreef: Daar heeft TvWijk volkomen gelijk in. Dat de Tour de France niet op ligfietsen rijdt komt door het verbod op ligfietsen. Circa 90 jaar geleden vond de UCI de ligfiets wedstrijdvervalsing. De ligfiets was dus beter.Dat de ligfiets beter sneller is, dat klopt inderdaad. Maar dat betekent totaal niet dat wat op Battle Mountain sneller is, in het dagelijks verkeer ook sneller én beter is. Was dat wel het geval, dan hadden we allemaal tweewielige velomobielen gehad, indien wettelijk mogelijk zelfs zonder direct zicht naar buiten. Dan zouden we ook allemaal rondrijden op Michelin Blauw. Toch zie ik veel fietsers zelfs op niet heel snelle Marathons rondrijden, terwijl een setje Greenspeed Scorchers voor dagelijks gebruik ook het hele jaar door te doen is (aangetoond door Theo @Velomobiel...). Ik rijd zelf met een veel zwaardere ketting dan standaard, en dat doe ik niet omdat de aandrijflijn daar nou zo lekker efficiënt van wordt. De fiets wordt er in mijn geval echter wél efficienter van.
(02-Dec-2020, 02:10 PM)PietV* schreef: De studenten van de Technisch Universiteiten verrichten prima onderzoek. Denk maar aan de schuivende cassette, i.p.v. een derailleur. Voor een strakke en rechte kettinglijn.Dat doen ze zeker, maar dat alle zaken die zij uitvinden toepasbaar zijn in onze fietsen óf dat zaken die zij laten liggen in onze fietsen géén winst opleveren, is geen zekerheid.
(02-Dec-2020, 02:10 PM)PietV* schreef: Een efficiëntere transmissie levert per definitie een hogere snelheid op.Niet een erg wetenschappelijke benadering, Piet. Dat is alleen zo als alle ándere factoren ook gelijk blijven. Anders zou het verhogen van de ligfiets om een rechte kettinglijn zonder kettingrollen te kunnen realiseren per definitie een hogere snelheid opleveren, net als een kettinglijn zonder derailleur of versnellingen.
(02-Dec-2020, 02:10 PM)PietV* schreef: Dit voorbeeld is anekdotisch bewijs. Het is appels met peren vergelijken. Fiets contra rijder. Leuk verhaal, maar nietszeggend m.b.t. de transmissie. Lijkt meer op een gevalletje inspanningsastma.Welkom in de echte wereld, waar de transmissie alléén niet de winst maakt, maar de rijder en de manier waarop die het voertuig inzet niet los te koppelen is van de effectiviteit van technische eigenschappen van het voertuig.
PS: Dat laatste, komt aardig in de buurt.