04-Dec-2020, 11:29 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Dec-2020, 11:32 AM door 365cycle.)
(02-Dec-2020, 02:10 PM)PietV* schreef: Uiteraard moet het duurzaam en betaalbaar zijn. Onze besloten ligfietsen worden niet opgevangen bij elke stop, daarom rijden driewielers. En we niet met een camera op het dak.Eigenlijk rijd ik wel continu met een camera, twee zelfs, maar je punt is duidelijk
(02-Dec-2020, 02:10 PM)PietV* schreef: Ik heb me beperkt tot het onderwerp "Nieuw soort aandrijving??" Uiteraard met gelijkblijvende waarden van andere weerstanden. Dan steekt de kettingaandrijving er met kop en schouders boven uit.Mijn punt is met name dat het uitsluiten van andere soorten aandrijving ómdat men dat op Battle Mountain doet, geen houding is die innovatie bevordert.
Je hebt gelijk dat de luchtweerstand een veel grotere rol speelt. Het gewicht voor acceleratie en helling en de banden voor de rolweerstand.
Maar wil je met M5 regel, Meer Meters Met Minder Moeite, scoren, dan zit daar ook een kettingaandrijving bij. Net als bij Battle Mountain.
Ik ben heel blij met kettingaandrijving, maar dat dat nú de meest efficiente overbrenging is wil niet zeggen dat er niets beters is. Daarnaast is die overbrenging al dusdanig efficient dat er weinig meer te halen valt. Als aandrijven met gekleurde damespanty's ipv 98-99% rendement de 95% weet te halen, maar de fiets als geheel weer 10% efficienter maakt door het verminderen van rol- of luchtweerstand, laat die kettingaandrijving dan maar zitten.
Als Derk Thijs de kettingaandrijving niet losgelaten had, hadden we nu niet zo'n mooie roefiets gehad. Een roeifiets waarmee ik overigens nog sneller van m'n plek kom dan met de velomobiel - behalve een ander soort aandrijving heeft manier van aandrijven dus nog een voordeel; het mobiliseren van nog veel meer explosieve kracht. Als ik in een efficiente velomobiel behalve m'n benen ook m'n armen en rug zou kunnen inzetten, zou ik op de sprint gehakt maken van iedere legale speed pedelec. En sprinten is leuk