(07-Dec-2020, 12:34 AM)365cycle schreef:Het rendement van de ketting wordt gemeten tussen de trapas en de achteras. Dus 1 ketting over 2 kettingwielen. Het rendement is dan circa 98%. Ook voor een fixie, singlespeed, versnellingsnaaf, ovaal kettingwiel en speciale crankconstructies.(06-Dec-2020, 04:14 PM)PietV* schreef: Het rendement van kettingaandrijving zit op circa 98%.Wat ik vernomen heb is het zonder versnellingen en zonder vrijloop (fixie) zelfs boven de 99%. Zeer efficient dus.
Je moet je alleen wel goed beseffen over welk rendement we het hebben;
het is namelijk het rendement van de trappers tot het achterwiel, en dan alleen gemeten op de momenten dat er óp het pedaal getrapt wordt.
Zelfs aan de pedalen trekken wordt door de meeste powermeters gewoon niet geregistreerd.
Dat een fietsend mens als krachtbron minder efficient is dan een conventionele verbrandingsmotor op benzine, daar hebben we het dan gemakshalve even niet over.
Of de houding en beweging waarin dat vermogen geproduceerd wordt het meest efficient zijn bespreken we dus ook niet.
Laten we innovatie gewoon toejuichen ipv bij voorbaat afkraken. Je hoeft daar zelf niet eens iets voor te doen, en efficiënter dan niets doen wordt het echt niet.
Een aandrijving met tussenas zal een rendement van circa 96% opleveren. De derailleur zal wat meer verlies hebben, vanwege een scheve kettingloop en derailleurwieltjes. Dat is de rede dat de Velox 9 een shifting cassette heeft.
https://www.youtube.com/watch?v=0MOxSW23_y4
Wat de rijder netto kan leveren aan de trapas is een volledig ander aspect. Dat staat volkomen los van de ketting. De rotatie van de ronddraaiende trappende beweging is de meest natuurlijke en efficiënte beweging. Bovendien werkt de ronddraaiende beweging als een vliegwiel met nauwelijks verliezen. Dit in tegenstelling tot de roeifiets.
De benen van de rijders zijn op een aantal punten te vergelijken met een tweetakt benzinemotor. De benen zijn de "drijfstangen" en de cranks de krukas. De mens als 2-cilinder tweetakt met een rendement van circa 12,5%. De tweetakt motor doet het beter met circa 18% en de moderne viertakt motor met circa 29%.
Ook het (trap)vermogen wordt bepaald door trapkracht (koppel) en trapfrequentie (toerental). Net als specifiek vermogen, verhouding vermogen en massa.
Met een ovaal kettingblad en een mechanisme op de cranks kan de trapkracht efficiënter worden benut en de "dode"punten in de rotatie "verkleinen", maar dat staat los van het rendement van de ketting.
Over het onderwerp Aandrijving nu de hamvraag. Wat zie jij voor mogelijkheden om het rendement van de ketting te verbeteren na 140 jaar gebruik en welke andere vorm van transmissie kan de ketting evenaren of verbeteren?
Als laatste de opmerking dat iedereen op dit forum innovatie toejuicht en niet bij voorbaat afkraakt.