07-Dec-2020, 04:50 PM
Na 140 jaar gebruik zou ik er eens een nieuwe ketting op leggen; dat scheelt vast
Na een directe verbinding is een ketting inderdaad de meeste effectieve overbreng.
De problemen met een directe aandrijving zijn zo groot (zie: Penny-farthing, of vélocipède) dat men bij de ketting is uitgekomen en gebleven.
Je kan lekker filosoferen dat er misschien een effectievere overbreng is, maar er is een reden dat men nog steeds met kettingen werkt.
Er zijn redenen te verzinnen om een minder effectieve aandrijving te implementeren, maar die gaan niet over minder verlies.
Als je meer rendement wilt halen kan je het beter zoeken in minder weerstand en/of minder massa.
Als ligfietsers zitten we al op de goede weg wat luchtweerstand aangaat, en gezien de discussies over rolweerstand van banden weet men daar ook al het een en ander van.
Meer fietsen zou bij een aantal mensen ook voor minder massa moeten zorgen, mezelf incluis
Een vliegwiel lijkt me overigens wel interessant. Als je daar remenergie in kan opslaan zou dat voor trajecten waar je veel moet remmen/versnellen het rendement wel eens behoorlijk kunnen verhogen.
Na een directe verbinding is een ketting inderdaad de meeste effectieve overbreng.
De problemen met een directe aandrijving zijn zo groot (zie: Penny-farthing, of vélocipède) dat men bij de ketting is uitgekomen en gebleven.
Je kan lekker filosoferen dat er misschien een effectievere overbreng is, maar er is een reden dat men nog steeds met kettingen werkt.
Er zijn redenen te verzinnen om een minder effectieve aandrijving te implementeren, maar die gaan niet over minder verlies.
Als je meer rendement wilt halen kan je het beter zoeken in minder weerstand en/of minder massa.
Als ligfietsers zitten we al op de goede weg wat luchtweerstand aangaat, en gezien de discussies over rolweerstand van banden weet men daar ook al het een en ander van.
Meer fietsen zou bij een aantal mensen ook voor minder massa moeten zorgen, mezelf incluis
Een vliegwiel lijkt me overigens wel interessant. Als je daar remenergie in kan opslaan zou dat voor trajecten waar je veel moet remmen/versnellen het rendement wel eens behoorlijk kunnen verhogen.