10-Jan-2021, 09:58 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Jan-2021, 10:11 PM door 365cycle.)
Haha, het nieuwtje gaat sneller dan ik het kan vertellen :-)
Maar idd! Terwijl ik eigenlijk de plannen had om weer DF XL te gaan rijden en zelfs al een bestelling had staan, werd de levertijd wat onzeker, de koper van de QV zat er écht op te wachten en gezien ik dus alleen een reeds verkochte VM thuis had staan om me mee te verplaatsen zag ik het ook niet zitten om er duizenden kilometers mee weg te gaan tikken.
De Milan GT die bij InterCity Bike staat had ik al eens proefgereden; de aerodynamische eigenschappen maakten flink indruk, maar met accelereren is een DF echt véél fijner en sneller.
Ik zat helaas dus wel een beetje vast, m'n humeur werd niet echt beter op het "fietsloos" zijn, en met deze kou vind ik roeien (met tintelvingers) toch ook niet echt heel prettig. Buiten dat het een stuk langzamer gaat en dat dus m'n bereik beperkt, want de auto laat ik het liefst zoveel mogelijk stof verzamelen.
Er kwam een kansje voorbij om in een Milan met een nogal bijzonder verhaal te springen, dus ben ik snel even naar een vriend gereden die ook een Milan GT heeft, om even te kijken of ik daarmee kon leven. Zeker met de Battle Mountain kap is zo'n fiets belachelijk efficiënt, dus waar het accelereren nog steeds niet supervlot ging was het wél verrassend makkelijk om een hoog tempo vast te houden.
Aangezien m'n huidige woon-werkverkeer (wanneer het weer mag of het echt noodzakelijk is om op locatie te zijn) 80 km is, is een hoog tempo vast kunnen houden dan wel weer een pluspunt. De verkoper van de Milan (Henning Tesch van Velomobil.net) gaf op basis van mijn "reputatie" zelf aan dat hij nog wat verstevigingen wilde inbouwen, en is sowieso een erg prettig persoon gebleken om zaken mee te doen. Een Duitser met humor (volgens velen kan dat niet ), maar verder staat "Punktlich" toch wel bovenaan het lijstje als ik hem zou moeten omschrijven. De DF-order heb ik na wat wikken en wegen geannuleerd; we hebben dan wel een sollicitant die als hij gaat starten ook een velomobiel van de zaak wil ipv een auto, maar het duurt nog wel even voor dat daadwerkelijk gebeurt, momenteel is de markt echt nog te onzeker.
Sinds afgelopen week kar ik dus rond in een mooie Milan GT die nog voorzien gaat worden van wat leuke snufjes (planning is heftige claxon, camera's, alarm). Hoewel Henning z'n uiterste best gedaan heeft zit ik er nog niet helemaal perfect in, da's bij mij toch wel altijd een paar honderd km rommelen om het goed te krijgen. Misschien dat ik nog even naar een ander stoeltje ga kijken want ik vind de steun voor m'n schouders niet zo prettig. De Milan GT is qua passing ook niet de makkelijkste fiets; bij rijders met lange benen komen de knie-bulten niet helemaal goed uit. Mogelijk ga ik toch nog met iets kortere cranks rijden - koppel heb ik toch zat.
Wat ik al wél ontdekt heb is dat het behalve een comfortabele, ruime en erg prettig sturende fiets zeker ook een hele snelle fiets is! Die passage in het filmpje ergens rond 3 a 4 minuten waar ik Hans, André en een wielrenner inhaal, daar reed ik zonder echt gek te doen naar de 60 km/h. De Audi die heel erg in de verte misschien ook net zichtbaar is, die had ik eigenlijk vrij vlot bijgehaald, er flitste zelfs even door me heen dat ik er in principe gewoon links voorbij zou kunnen
De verstevigingen (boom, rond de zitting en de achteras) helpen daarnaast toch ook echt wel, de boom tordeert (nu nog ) minder dan die in de QV deed. Wel voelt de Milan bij optrekken zwaarder aan dan de QV; ik vermoed dat er best wel wat vermogen verloren gaat in spanrollen ofzo in de kettinglijn. Zolang dat ruimschoots gecompenseerd wordt door de aerodynamica heb ik er weinig problemen mee In tegenstelling tot met de QV zal ik in een sprintje tegen een speed pedelec nu waarschijnlijk de eerste meters wél verliezen, maar kan ik daarna langer doorhalen en 'm dus onder meer omstandigheden écht voor blijven.
De Mk5 had de luchtbalg van de QV als vering, zonder demping. Dat was een mooie licht systeem, maar op alles behalve glad asfalt levensgevaarlijk - het uitbreken waar ik met de QV last van had was daarmee nog vele malen erger. Alle Mk5 zijn in opdracht van Räderwerk en/of de fabriek omgebouwd naar de Mk6 vering:
Mijn GT heeft dus ook die DF-veer en ook al de nieuwe ophanging die daarbij hoort.
Maar idd! Terwijl ik eigenlijk de plannen had om weer DF XL te gaan rijden en zelfs al een bestelling had staan, werd de levertijd wat onzeker, de koper van de QV zat er écht op te wachten en gezien ik dus alleen een reeds verkochte VM thuis had staan om me mee te verplaatsen zag ik het ook niet zitten om er duizenden kilometers mee weg te gaan tikken.
De Milan GT die bij InterCity Bike staat had ik al eens proefgereden; de aerodynamische eigenschappen maakten flink indruk, maar met accelereren is een DF echt véél fijner en sneller.
Ik zat helaas dus wel een beetje vast, m'n humeur werd niet echt beter op het "fietsloos" zijn, en met deze kou vind ik roeien (met tintelvingers) toch ook niet echt heel prettig. Buiten dat het een stuk langzamer gaat en dat dus m'n bereik beperkt, want de auto laat ik het liefst zoveel mogelijk stof verzamelen.
Er kwam een kansje voorbij om in een Milan met een nogal bijzonder verhaal te springen, dus ben ik snel even naar een vriend gereden die ook een Milan GT heeft, om even te kijken of ik daarmee kon leven. Zeker met de Battle Mountain kap is zo'n fiets belachelijk efficiënt, dus waar het accelereren nog steeds niet supervlot ging was het wél verrassend makkelijk om een hoog tempo vast te houden.
Aangezien m'n huidige woon-werkverkeer (wanneer het weer mag of het echt noodzakelijk is om op locatie te zijn) 80 km is, is een hoog tempo vast kunnen houden dan wel weer een pluspunt. De verkoper van de Milan (Henning Tesch van Velomobil.net) gaf op basis van mijn "reputatie" zelf aan dat hij nog wat verstevigingen wilde inbouwen, en is sowieso een erg prettig persoon gebleken om zaken mee te doen. Een Duitser met humor (volgens velen kan dat niet ), maar verder staat "Punktlich" toch wel bovenaan het lijstje als ik hem zou moeten omschrijven. De DF-order heb ik na wat wikken en wegen geannuleerd; we hebben dan wel een sollicitant die als hij gaat starten ook een velomobiel van de zaak wil ipv een auto, maar het duurt nog wel even voor dat daadwerkelijk gebeurt, momenteel is de markt echt nog te onzeker.
Sinds afgelopen week kar ik dus rond in een mooie Milan GT die nog voorzien gaat worden van wat leuke snufjes (planning is heftige claxon, camera's, alarm). Hoewel Henning z'n uiterste best gedaan heeft zit ik er nog niet helemaal perfect in, da's bij mij toch wel altijd een paar honderd km rommelen om het goed te krijgen. Misschien dat ik nog even naar een ander stoeltje ga kijken want ik vind de steun voor m'n schouders niet zo prettig. De Milan GT is qua passing ook niet de makkelijkste fiets; bij rijders met lange benen komen de knie-bulten niet helemaal goed uit. Mogelijk ga ik toch nog met iets kortere cranks rijden - koppel heb ik toch zat.
Wat ik al wél ontdekt heb is dat het behalve een comfortabele, ruime en erg prettig sturende fiets zeker ook een hele snelle fiets is! Die passage in het filmpje ergens rond 3 a 4 minuten waar ik Hans, André en een wielrenner inhaal, daar reed ik zonder echt gek te doen naar de 60 km/h. De Audi die heel erg in de verte misschien ook net zichtbaar is, die had ik eigenlijk vrij vlot bijgehaald, er flitste zelfs even door me heen dat ik er in principe gewoon links voorbij zou kunnen
De verstevigingen (boom, rond de zitting en de achteras) helpen daarnaast toch ook echt wel, de boom tordeert (nu nog ) minder dan die in de QV deed. Wel voelt de Milan bij optrekken zwaarder aan dan de QV; ik vermoed dat er best wel wat vermogen verloren gaat in spanrollen ofzo in de kettinglijn. Zolang dat ruimschoots gecompenseerd wordt door de aerodynamica heb ik er weinig problemen mee In tegenstelling tot met de QV zal ik in een sprintje tegen een speed pedelec nu waarschijnlijk de eerste meters wél verliezen, maar kan ik daarna langer doorhalen en 'm dus onder meer omstandigheden écht voor blijven.
Wim -de roetsende schreef:Ze zijn nu trouwens bezig om heel veel wijzigingen door te voeren in Roemenië.dat klopt bijna ;-) Enkelzijdige wielophanging hebben ze al een behoorlijke tijd, volgens mij vanaf de Mk4.
Enkelzijdige wielophanging, de achtervering van de DF, enz. enz.
De Mk5 had de luchtbalg van de QV als vering, zonder demping. Dat was een mooie licht systeem, maar op alles behalve glad asfalt levensgevaarlijk - het uitbreken waar ik met de QV last van had was daarmee nog vele malen erger. Alle Mk5 zijn in opdracht van Räderwerk en/of de fabriek omgebouwd naar de Mk6 vering:
Mijn GT heeft dus ook die DF-veer en ook al de nieuwe ophanging die daarbij hoort.