14-Jan-2021, 12:44 PM
(12-Jan-2021, 11:01 PM)Jeroen S schreef: Kinderen in je velomobiel proppen, dat kan misschien een tijdje, maar ze worden er al erg snel te groot voor. Die van mij zijn net 11, per jaar komt er ongeveer 10cm bij. Daar zou ik geen fiets op uitzoeken. Een keertje iets te hard remmen en het kind zit klem tussen papa en de fiets.
Klopt, maar tegen die tijd kunnen ze ook zelf fietsen. Bij m'n QV hield het bij zo'n 115cm op (achterin), maar dat komt ook door mijn eigen lengte - m'n zoontje zat klem met z'n benen. Als je daar je velomobiel op uitzoekt zou ik echt naar de vierwieler van ICB kijken als het één kind is, da's een beste vrachtwagen achterin. Hij is daardoor wel wat minder snel op rechte stukken dan de gewone DF (XL).
(12-Jan-2021, 11:01 PM)Jeroen S schreef: Wat betreft de breedte is dan de vraag of meneer Agent je duimstokje als lading wil zien. Ik betwijfel trouwens of veel agenten dat paragraafje weten te vinden. Ook hebben ze nog altijd de bevoegdheid om je naar een fietspad te verwijzen.
Er is hier in de buurt één agent die me consequent staande houdt naar het fietspad verwijst, op een stuk waar ik onder alle omstandigheden 50 kán rijden maar er nooit de ruimte voor heb. Het is een beetje een "kuil", dus vanaf beide richtingen loopt het iets af. Als ik vooraan rijd en ik wil, rijd ik daar vanaf stilstand ook een flink gat tussen mezelf en een normaal optrekkende auto, ik ben er niemand tot last. Die agent is een treiterventje - ik fiets na het eerstvolgende kruispunt/rotonde gewoon weer de weg op.
(12-Jan-2021, 11:01 PM)Jeroen S schreef: De gediplomeerde agenten die ik ben tegen gekomen hadden er geen problemen mee als ik met mijn te smalle fiets op de weg reed. Dat doe ik dan ook alleen als ik mee kan komen met het autoverkeer, wat lang niet altijd en overal lukt. Ze vonden het niet de moeite me te laten stoppen of op enige manier er aandacht aan te besteden. Op heel veel wegen mag ook een brede fiets volgens mij niet op de rijbaan, vooral als er zo'n bord verboden voor fietsers staat.Die borden verschijnen momenteel op allerlei plaatsen te pas en te onpas, soms ook totaal onlogisch. Op één stuk weg hier in de buurt is 100 meter waar je niet mag fietsen, de rest wel. Net bij die 100 meter zitten een paar kruispunten in het fietspad die voor een snelle fietser gevaarlijk zijn. Vanaf de andere kant gezien is er geen verbod (d.w.z. staat er geen bord). Tot op heden heb ik dat dus even niet gezien, maar ik besef me dat ik daarmee een bekeuring riskeer.
(12-Jan-2021, 11:01 PM)Jeroen S schreef: Ik zit veel meer met de mogelijke reacties van allerlei onverlaten die je er wel even op willen wijzen dat je hen in de weg rijdt. Die hebben er echt geen weet van dat er zo'n uitsluitingsclausule is. Maar zijn tegelijk niet te beroerd om effe te toeteren of je op een andere vervelende manier het rijden lastig te maken.Ik ben één keer echt gevaarlijk afgesneden, in Leiden. Dan is er nog één knuppel met een bus die echt nóóit 50 rijdt als hij voor me rijdt, maar als hij áchter me zit zelfs dicht achter me blijft zitten als ik doortrap naar 65 km/h. Ik kwam hem eerder altijd tegen als ik m'n zoon naar de kinderopvang bracht, tegenwoordig moet ik precies de andere kant op (naar de basisschool) en ik zie 'm dus zelden meer.
De rest viel tot nu toe in de categorie van het welbekende spreekwoord over blaffende honden.
Dat veel mensen de wet niet kennen is overigens wel duidelijk...
(12-Jan-2021, 11:01 PM)Jeroen S schreef: Kortom ik rijd alleen op de rijbaan als het overige verkeer er geen hinder van heeft, ik vlot met de rest mee kan komen. Ik vermoed dat het aantal boetes hiervoor, in verhouding tot de vele velomobielkilometers zeer zeer gering zal zijn. Wie kent er iemand die hiervoor al eens een boete kreeg?Ik ken iemand die 'm echt gekregen heeft, is vervallen na een bezwaar. Heb zelf dus al meerdere malen meegemaakt dat er gesproken werd over een bekeuring, maar met art. 5.4 kom ik tot nu toe telkens weg. Soms op een vriendelijke manier, soms wat minder gezellig.
(12-Jan-2021, 11:01 PM)Jeroen S schreef: Hoe onbenulliger je gedrag, hoe groter de kans dat een agent erover zal vallen en eens met je in gesprek wil. Als je niet heel erg raar doet zie je ze soms kijken hé wat een gek ding, en ze gaan weer over tot de orde van de dag.Verschilt een beetje per agent, is mijn ervaring. Er zijn er inmiddels een paar die ik tegenwoordig gewoon groet in het voorbij rijden, maar ik ben ook weleens staande gehouden voor naar hun idee te hoge snelheid op het (overigens enorm lege) fietspad. Dat was hier - ik kwam vanaf de Bosdreef (dus achter het tankstation vandaan), ze hadden me bij het stoplicht 2 km voor het tankstation gespot. Dat bromfietspad is behoorlijk recht en overzichtelijk, en het is vals plat, met de DF met racekap (en nu ook met de Milan) kan ik op dat stuk dicht tegen de 60 blijven rijden en zolang er geen andere fietsers rijden doe ik dat dus ook. Bij het tankstation komen een paar bochten en loop je het risico dat iemand bv. het fietspad op wandelt of fietst, dus daar minder ik dan altijd vaart. Nu stond er dus een agent te wachten die vermoedelijk 120 heeft moeten rijden waar hij 70 mag om er eerder dan ik te kunnen zijn...
(12-Jan-2021, 11:01 PM)Jeroen S schreef: Soms speelt er ook bij mij wat frustratie over de ondeugdelijke infrastructuur mee, maar gelukkig heb ik een erg fijne woonwerk route en woon ik niet in een grote stad.
Dat is het voor mij inderdaad. Vaak loop je bij meer dan 25 km/h op het fietspad al een behoorlijk risico als er veel zijstraten zijn. Ik rijd dan liever 50 op de weg, de kans op een aanrijding is dan véél kleiner. Ondanks dat ik in een forse stad woon doe ik het dus best vaak, omwille van m'n eigen veiligheid. Bijvoorbeeld ook hier - je mag daar écht maar 50 en dat is daar ook goed vol te houden, hoewel de linkerbaan soms wel wat harder rijdt. Het fietspad is onwijs irritant - waar stoplichten staan springen die stoplichten vaak pas op groen als je net stil staat, daarnaast rijden automobilisten vanuit de zijstraten op sommige rustige momenten gewoon door rood omdat ook voor hun de stoplichten vaak irritant lang op rood staan.
Waar geen stoplichten staan rijdt men standaard zonder te kijken op tot de haaietanden bij de weg (want een fietser, die zie je wel vanuit je ooghoek toch?!), zelfs met 30 km/h moet je dan al een redelijke noodstop maken om een aanrijding te voorkomen.
(13-Jan-2021, 01:16 AM)Lopopodium schreef: Ik heb geen velomobiel. Maar ik zal nooit vrijwillig tussen auto's willen fietsen als een potentieel botsautootje...
Het is voor fietsers helaas vaak kiezen waar ze het minst botsautootje zijn. Voor mij is dat toch in best veel situaties op de weg. In een aantal van die situaties zou ik dat nog op kunnen lossen door flink langzamer te rijden, maar de velomobiel is voor mij in de eerste plaats een snel vervoermiddel waarmee ik naar m'n klanten ga. Als ik naar de klant 60 km verderop ga en mijn gemiddelde snelheid zakt van 35 km/h naar 25, dan heeft dat een forse impact op mijn planning. Het is in deze regio helaas wel zo druk dat ik redelijk wat kilometers binnen de bebouwde kom moet afleggen. Ik rammel dan ook aan alle bij mij bekende poorten om tot betere infra te komen.