17-Jan-2021, 12:28 PM
Hallo Piet,
Je bent beter geinformeerd als ik. 30 is nog iets langzamer en met een velomobiel in theorie echt goed te doen, als de weg het toelaat.
Wat met de ligfiets en 25 km/h op de teller als geheel verantwoord voelt, hoeft dat met de velomobiel niet te zijn. Je hebt meer plaats nodig, kunt niet zomaar even van een stoeprandje af in noodgevallen. Verkeer vanuit uitritten, zijstraten, fietspaden dwars op jou rijrichting, hindernissen als zeer scherpe bochten, verkeerseilandjes, hoge stoepranden langs het fietspad, allemaal zaken die voor een velomobilist anders zijn dan voor een fietser. Bij rotondes gebeurt het nogal eens dat je van een fietssuggestie strook bij de rotonde naar een stukje fietspad moet. Daar een haakse bocht naar rechts, liefst nog stoepje op, dan een haakse bocht naar links om de zijstraat over te steken, een verkeerseilandje in het midden en dan weer een krappe haakse bocht naar links en rechts om recht door te kunnen. Dan gaat de snelheid van 35 naar 15 of nog lager. Rijdt ik op de rijbaan over de rotonde, kan ik gewoon 30-35 blijven rijden en gaat dat net zo snel als het autoverkeer.
Hier een google foto van een nog redelijk nette rotonde; https://www.google.com/maps/@51.8768783,...312!8i6656
Achter de heg ben ik in de Velomobiel niet meer zichtbaar.
Ik kijk even naar de intentie achter de wet, waarbij het er om gaat dat snelle verkeerdeelnemers naar de rijbaan worden verwezen. Als ik dergelijke snelheden kan halen met de fiets en de situaties ter plekke bekijk heb ik soms het idee dat ik op de rijbaan veiliger rijdt als op het fietspad.
Groeten, Jeroen
Je bent beter geinformeerd als ik. 30 is nog iets langzamer en met een velomobiel in theorie echt goed te doen, als de weg het toelaat.
Wat met de ligfiets en 25 km/h op de teller als geheel verantwoord voelt, hoeft dat met de velomobiel niet te zijn. Je hebt meer plaats nodig, kunt niet zomaar even van een stoeprandje af in noodgevallen. Verkeer vanuit uitritten, zijstraten, fietspaden dwars op jou rijrichting, hindernissen als zeer scherpe bochten, verkeerseilandjes, hoge stoepranden langs het fietspad, allemaal zaken die voor een velomobilist anders zijn dan voor een fietser. Bij rotondes gebeurt het nogal eens dat je van een fietssuggestie strook bij de rotonde naar een stukje fietspad moet. Daar een haakse bocht naar rechts, liefst nog stoepje op, dan een haakse bocht naar links om de zijstraat over te steken, een verkeerseilandje in het midden en dan weer een krappe haakse bocht naar links en rechts om recht door te kunnen. Dan gaat de snelheid van 35 naar 15 of nog lager. Rijdt ik op de rijbaan over de rotonde, kan ik gewoon 30-35 blijven rijden en gaat dat net zo snel als het autoverkeer.
Hier een google foto van een nog redelijk nette rotonde; https://www.google.com/maps/@51.8768783,...312!8i6656
Achter de heg ben ik in de Velomobiel niet meer zichtbaar.
Ik kijk even naar de intentie achter de wet, waarbij het er om gaat dat snelle verkeerdeelnemers naar de rijbaan worden verwezen. Als ik dergelijke snelheden kan halen met de fiets en de situaties ter plekke bekijk heb ik soms het idee dat ik op de rijbaan veiliger rijdt als op het fietspad.
Groeten, Jeroen