03-Feb-2021, 11:17 AM
Vaak kun je vering van je trike naar wens aanpassen en de demping inregelen. Luchtvering en rubbervering hebben een progressief veerkarakter. Naar mate ze belast worden halveert de veerweg. Je kunt ook schroefveren monteren op het gewicht van de rijder en met een progressief veerkarakter. Die windingen hebben een ongelijke afstand van elkaar en naarmate de veer wordt belast komen windingen tegen elkaar en wordt de veerweg steeds korter en stugger.
Als je zowel voor- als achtervering hebt, kun je het beste de veerkarakters op elkaar afstemmen. Bij het in- of opstappen veert de voor en achterzijde in gelijke mate in. Minder last van dompen. Dat geldt ook voor de (hydraulische) veerdemping. Dan ligt die trike als een blok op de weg met een rustig stuurkarakter.
Het nadeel van vering is actie en reactie. Vering en veerdemping is een wetenschap op zich. Beter geen vering, dan onjuiste vering. Met sublieme vering en veerdemping is het een genot om mee te rijden.
Als je zowel voor- als achtervering hebt, kun je het beste de veerkarakters op elkaar afstemmen. Bij het in- of opstappen veert de voor en achterzijde in gelijke mate in. Minder last van dompen. Dat geldt ook voor de (hydraulische) veerdemping. Dan ligt die trike als een blok op de weg met een rustig stuurkarakter.
Het nadeel van vering is actie en reactie. Vering en veerdemping is een wetenschap op zich. Beter geen vering, dan onjuiste vering. Met sublieme vering en veerdemping is het een genot om mee te rijden.