25-Jun-2017, 09:20 PM
Vandaag eindelijk gelegenheid gehad om nog een keer te gaan proefrijden. Dit keer op het parkeerterrein van Station Lage Zwaluwe. Een stuk vlakker in ieder geval als op de truck-parkeerplaats van de vorige keer. Maar vlak of niet vlak, de fiets trekt nog steeds enorm naar rechts. Het rijden zelf ging al een stuk beter. Het wegrijden heb ik al aardig onder de knie en ik kan al rondjes rijden van een paar 100 meter. Maar, alleen soort van rechtdoor (waarbij ik steeds geforceerd tegenstuur om de fiets niet naar rechts te laten gaan) en bochten naar rechts. Die gaan goed. Vrijwel iedere poging om een linkerbocht te maken eindigde in een noodstop. Er is echt iets mis.
Dus naar huis gereden en de boel nog eens uit elkaar gehaald... Nou, ik weet het nu zeker, deze fiets is een behoorlijke miskoop! Hij is werkelijk zo krom als een hoepel... Als ik dit had geweten (en bij iedere andere fiets had ik dat geweten omdat ik daar een uitgebreide testrit op had kunnen doen...) had ik hem nooit gekocht. Zeker ook niet omdat er sindsdien meerdere andere Flevo-racers op MP hebben gestaan. Maar goed, ik heb hem nu, dus dan ga ik hem toch gewoon in orde maken.
Eerst het balhoofd er nog een keer uitgehaald.
De slijtplekken zijn goed te zien op de as. Heeft echt langdurig niet goed vast gezeten!
Heb ook een videootje gemaakt met de speling:
Die passing hoort dus "snug" te zijn... Maar hier zou ik wel iets mee moeten kunnen, het balhoofd hoeft immers niet te kunnen draaien in de framebuis, hij moet er alleen klem in zitten. Daar kan ik wel wat op verzinnen. Wellicht betekent dat dat de fiets niet meer zo eenvoudig deelbaar is maar dat is dan maar zo.
Toen ik toch bezig was ook de achtervork nog eens geïnspecteerd, ik verwachte daar ook wat rottigheid. En ja hoor, behoorlijk uit het lood...
Dat is nog wel te richten verwacht ik.
Ook nog een snelle testopstelling gemaakt om te kijken hoe het met de montage van het balhoofd in het frame zit. Ik dacht namelijk te zien dat het stuk framebuis waar het balhoofd doorheen gaat niet 100% haaks aan de rest is gelast. En ja hoor, dat is zeker niet het geval... Dat is moeilijke op te lossen, was niet van plan in het frame te gaan slijpen.
Ik snap nu wel dat de fiets niet goed spoort en trekt...
Het wordt nu zaak om met zo min mogelijk kosten de boel zo recht mogelijk te krijgen. Tijd voor some good old fashioned inventiviteit...
Het doel is nog steeds om op deze fiets het Flevo-fietsen onder de knie te krijgen. Als dat lukt en ik vind het echt leuk (en dat denk ik wel!) dan volgt de afweging of ik deze fiets, die dan inmiddels recht is, verder ga opknappen of toch opteer voor een nieuwe fiets/frameset uit Duitsland. Maar zover zijn we nog lang niet
Dus naar huis gereden en de boel nog eens uit elkaar gehaald... Nou, ik weet het nu zeker, deze fiets is een behoorlijke miskoop! Hij is werkelijk zo krom als een hoepel... Als ik dit had geweten (en bij iedere andere fiets had ik dat geweten omdat ik daar een uitgebreide testrit op had kunnen doen...) had ik hem nooit gekocht. Zeker ook niet omdat er sindsdien meerdere andere Flevo-racers op MP hebben gestaan. Maar goed, ik heb hem nu, dus dan ga ik hem toch gewoon in orde maken.
Eerst het balhoofd er nog een keer uitgehaald.
De slijtplekken zijn goed te zien op de as. Heeft echt langdurig niet goed vast gezeten!
Heb ook een videootje gemaakt met de speling:
Die passing hoort dus "snug" te zijn... Maar hier zou ik wel iets mee moeten kunnen, het balhoofd hoeft immers niet te kunnen draaien in de framebuis, hij moet er alleen klem in zitten. Daar kan ik wel wat op verzinnen. Wellicht betekent dat dat de fiets niet meer zo eenvoudig deelbaar is maar dat is dan maar zo.
Toen ik toch bezig was ook de achtervork nog eens geïnspecteerd, ik verwachte daar ook wat rottigheid. En ja hoor, behoorlijk uit het lood...
Dat is nog wel te richten verwacht ik.
Ook nog een snelle testopstelling gemaakt om te kijken hoe het met de montage van het balhoofd in het frame zit. Ik dacht namelijk te zien dat het stuk framebuis waar het balhoofd doorheen gaat niet 100% haaks aan de rest is gelast. En ja hoor, dat is zeker niet het geval... Dat is moeilijke op te lossen, was niet van plan in het frame te gaan slijpen.
Ik snap nu wel dat de fiets niet goed spoort en trekt...
Het wordt nu zaak om met zo min mogelijk kosten de boel zo recht mogelijk te krijgen. Tijd voor some good old fashioned inventiviteit...
Het doel is nog steeds om op deze fiets het Flevo-fietsen onder de knie te krijgen. Als dat lukt en ik vind het echt leuk (en dat denk ik wel!) dan volgt de afweging of ik deze fiets, die dan inmiddels recht is, verder ga opknappen of toch opteer voor een nieuwe fiets/frameset uit Duitsland. Maar zover zijn we nog lang niet