16-Mar-2021, 03:15 PM
Ja, ik heb al vanalles geprobeerd, maar ben toch even op zoek naar de juiste voorband voor m'n Milan.
De wensen zijn:
1. ETRTO 406
2. Tussen de 35 en 43mm breed (liever niet smaller ivm comfort, breder dan 43mm kan niet want dan kom ik de hoek niet meer om)
3. Soepel (niet teveel last van lage temperaturen m.b.t. snelheid)
4. Snel (dus in de basis al rap)
5. Minimaal redelijke grip op de weg (zowel nat als droog)
6. Niet snel lek
7. Slijtage in verhouding tot de prijs. €90/stuk en binnen 3000 km op is niet oké, maar als ze €15 kosten vind ik dat weer niet zo erg. €90 en 10.000 km heel is wél oké.
8. Bij voorkeur een vouwband (ivm reserves meenemen).
Ik vermoed dat ik een slick of semislick zoek, zodat er geen steentjes in het profiel blijven zitten.
Een paar banden waar ik zelf al aan gedacht heb:
KHE Mac 1: Deze heb ik, maar ze worden helaas niet meer gemaakt, heel jammer want ze voldoen in ieder geval aan punten 1, 2, 3, 4, 5, 7 en 8. Op nat wegdek zijn het wel magneten voor scherpe steentjes, ik kreeg dit met andere biba's en antilek helaas niet opgelost.
Greenspeed Scorcher: Overwogen om z'n bijna buitenaardse snelheid. Met antilekvloeistof schijnen ze best betrouwbaar te zijn. Ze zijn echter ook duur en slijten snel, en staan bekend om belabberde grip als het nat is; om dat laatste zie ik er toch vanaf. Ik heb geen zin om met 50+ een auto te koppen.
Continental Contact Urban: 406-32 dus aan de smalle kant, maar goedkoop, schijnt best goede grip te hebben en lang mee te gaan. Volgens de spreekwoordelijke wandelgangen niet snel en al helemaal niet als het koud wordt.
Continental Contact Speed: Hierop rijd ik nu. Op punten 1, 6 en 7 scoren ze fantastisch want ze zijn idioot goedkoop, slijten nauwelijks (tenzij je de wielen laat blokkeren), en je krijgt er volgens mij nog geen spijker in. Ze zijn echter smal en oncomfortabel, niet heel snel (zeker niet met koud weer), en op nat wegdek zitten ze ergens tussen spannend en gevaarlijk in qua grip.
Schwalbe G-One: Niet supersnel maar wel een fijn rijdende band en veel grip. Echter ook niet geschikt met nat weer, want snel lek.
Schwalbe Pro One: 28mm dus smal, maar schijnt het tubeless heel goed te doen en onwijs snel te zijn. Echter heb ik geen tubeless ready velgen meer (want niet sterk genoeg voor mijn gewicht). Er zijn veel mensen die zeggen dat het tóch werkt op de gewone Alex Rims velgen (eventueel met een dubbel velglint); ik zie en profil echter wel een verschil in vorm tussen die velg en de TL Ready velg. Durf het niet aan het risico te lopen dat de band me in een bocht van de velg schiet.
Schwalbe Marathon: Qua antilek de ideale band, maar áls ie dan lek is is ie bijna niet van de velg te krijgen. Tenminste, dat had ik. Daarnaast verloor ik destijds erg veel snelheid met die banden. Heeft er iemand ervaring met de Racer of GreenGuard van dit jaar?
Maxxis Drop The Hammer: Best oké, maar niet supersnel en wil toch ook nog best vaak lek gaan. Naar mijn idee net het verkeerde compromis.
Schwalbe Kojak: 406-35, zou best wel eens een mooie kunnen zijn maar ik ken niemand die ze gebruikt en zie ze ook niet veel te koop aangeboden worden. Is daar een reden voor?
Vittoria Randonneur: Ik vond 'm op Ligfiets.net. Op papier een fraai bandje, maar nergens meer te vinden en Vittoria maakt volgens mij niks smals meer voor 20"
Vredestein Perfect Moiree: Zelfde verhaal als de Vittoria; ik vind 'm helaas niet meer.
Vredestein GoCycle: Hier was ik destijds met de Quest super blij mee. Snel, soepel, comfortabel, veel grip, ging lang genoeg mee en was dan ook behoorlijk lekbestendig. Ze zijn echter 50mm breed, met een Milan kan je dan alleen nog maar rechtdoor.
Mis ik iets? Heeft er nog iemand een goeie tip? Ik ben benieuwd!
De wensen zijn:
1. ETRTO 406
2. Tussen de 35 en 43mm breed (liever niet smaller ivm comfort, breder dan 43mm kan niet want dan kom ik de hoek niet meer om)
3. Soepel (niet teveel last van lage temperaturen m.b.t. snelheid)
4. Snel (dus in de basis al rap)
5. Minimaal redelijke grip op de weg (zowel nat als droog)
6. Niet snel lek
7. Slijtage in verhouding tot de prijs. €90/stuk en binnen 3000 km op is niet oké, maar als ze €15 kosten vind ik dat weer niet zo erg. €90 en 10.000 km heel is wél oké.
8. Bij voorkeur een vouwband (ivm reserves meenemen).
Ik vermoed dat ik een slick of semislick zoek, zodat er geen steentjes in het profiel blijven zitten.
Een paar banden waar ik zelf al aan gedacht heb:
KHE Mac 1: Deze heb ik, maar ze worden helaas niet meer gemaakt, heel jammer want ze voldoen in ieder geval aan punten 1, 2, 3, 4, 5, 7 en 8. Op nat wegdek zijn het wel magneten voor scherpe steentjes, ik kreeg dit met andere biba's en antilek helaas niet opgelost.
Greenspeed Scorcher: Overwogen om z'n bijna buitenaardse snelheid. Met antilekvloeistof schijnen ze best betrouwbaar te zijn. Ze zijn echter ook duur en slijten snel, en staan bekend om belabberde grip als het nat is; om dat laatste zie ik er toch vanaf. Ik heb geen zin om met 50+ een auto te koppen.
Continental Contact Urban: 406-32 dus aan de smalle kant, maar goedkoop, schijnt best goede grip te hebben en lang mee te gaan. Volgens de spreekwoordelijke wandelgangen niet snel en al helemaal niet als het koud wordt.
Continental Contact Speed: Hierop rijd ik nu. Op punten 1, 6 en 7 scoren ze fantastisch want ze zijn idioot goedkoop, slijten nauwelijks (tenzij je de wielen laat blokkeren), en je krijgt er volgens mij nog geen spijker in. Ze zijn echter smal en oncomfortabel, niet heel snel (zeker niet met koud weer), en op nat wegdek zitten ze ergens tussen spannend en gevaarlijk in qua grip.
Schwalbe G-One: Niet supersnel maar wel een fijn rijdende band en veel grip. Echter ook niet geschikt met nat weer, want snel lek.
Schwalbe Pro One: 28mm dus smal, maar schijnt het tubeless heel goed te doen en onwijs snel te zijn. Echter heb ik geen tubeless ready velgen meer (want niet sterk genoeg voor mijn gewicht). Er zijn veel mensen die zeggen dat het tóch werkt op de gewone Alex Rims velgen (eventueel met een dubbel velglint); ik zie en profil echter wel een verschil in vorm tussen die velg en de TL Ready velg. Durf het niet aan het risico te lopen dat de band me in een bocht van de velg schiet.
Schwalbe Marathon: Qua antilek de ideale band, maar áls ie dan lek is is ie bijna niet van de velg te krijgen. Tenminste, dat had ik. Daarnaast verloor ik destijds erg veel snelheid met die banden. Heeft er iemand ervaring met de Racer of GreenGuard van dit jaar?
Maxxis Drop The Hammer: Best oké, maar niet supersnel en wil toch ook nog best vaak lek gaan. Naar mijn idee net het verkeerde compromis.
Schwalbe Kojak: 406-35, zou best wel eens een mooie kunnen zijn maar ik ken niemand die ze gebruikt en zie ze ook niet veel te koop aangeboden worden. Is daar een reden voor?
Vittoria Randonneur: Ik vond 'm op Ligfiets.net. Op papier een fraai bandje, maar nergens meer te vinden en Vittoria maakt volgens mij niks smals meer voor 20"
Vredestein Perfect Moiree: Zelfde verhaal als de Vittoria; ik vind 'm helaas niet meer.
Vredestein GoCycle: Hier was ik destijds met de Quest super blij mee. Snel, soepel, comfortabel, veel grip, ging lang genoeg mee en was dan ook behoorlijk lekbestendig. Ze zijn echter 50mm breed, met een Milan kan je dan alleen nog maar rechtdoor.
Mis ik iets? Heeft er nog iemand een goeie tip? Ik ben benieuwd!