20-Mar-2021, 12:58 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Mar-2021, 01:11 PM door Willeke_IGKT.)
Ik ben al jaren terug een beetje verliefd geworden op het idee van een VM, maar heb nooit het geld noch een goed excuus gehad om er een aan te schaffen.
Ik heb nog steeds geen excuus maar met het geld zit het momenteel een beetje beter.
Ik kreeg in andere draadjes hier wat advies en ben nu aan het lezen en kijken.
Beetje jammer dat Flevobike met de Orca niet wordt genoemd, mag standaard op de rijbaan.
Dat was een bewuste keuze. Bij mijn weten wordt de Orca niet meer gemaakt.
Aan de andere kant, het kan belangrijk zijn om een smallere VM te kopen om hem in de schuur te krijgen.
Dat niet alleen. Ik rijd graag lange afstanden en flink hard (gisteren weer 247 km @ 34 gemiddeld, ondanks de wind), en dan zijn fietsers op het fietspad heel vervelend, plus ik ben ze tot last als ik voorbij kom zeilen met 45-50 kruissnelheid. Ik pak dus regelmatig de weg. Als je geen autotempo kan rijden op de weg is dát weer onprettig, en dan is het fietspad pakken een prima oplossing. Gisteren heb ik op lange stukken met fikse wind recht tegen ook op het fietspad gereden, kruissnelheid 40 zat er niet meer in.
De berging die bij mijn flat hoort heeft drie deuren, achter elkaar natuurlijk, en de smalste daarvan is 75 cm. Ik hoef dus niet te denken aan een VM die op de rijbaan mag.
Beetje aanduwen
En daar ik niet rijk ben denk ik aan een tweedehands VM, (als ik er al een kan kopen,) en het kompleet maken van de lijst gaat mij misschien helpen, ook als de VM niet langer nieuw gemaakt worden.
Als je geen sterke rijder bent zou ik denk ik kijken naar een tweedehands DF. Die zijn compact (ook gewoon lekker kort), smal genoeg maar waarschijnlijk ook breed genoeg voor jou, de topsnelheid is niet zo hoog maar ze zijn enorm direct en efficiënt. Makkelijk op gang te krijgen.
Ik ben geen sterke rijder en nog minder een sterke 'met de armen opdrukker', een van de redenen dat ik een beetje verliefd was geworden op de Orka was de lage instap. Maar bij nader lezen over de VM heb ik moeten constateren dat het niet de juiste voor mij is. (Te breed en te zwaar.)
Ik zal gewoon een paar verschillende VM moeten proberen, zien of ik erin pas en eruit kan komen.
We gaan nu een klein beetje offtopic, dus voor de forumpolitie erbij is begin ik maar even over een velomobiel waarmee je niet op de weg mag rijden.
Het is de moeite om dan eens naar een Milan SL te kijken. Dat is niet alleen een smalle maar ook een lage velomobiel, voor dagelijks gebruik zou ik 'm iets hoger op de pootjes laten zetten (gaat hij iets sneller van omkiepen, maar met een beetje normale rijstijl is dat niet direct een probleem).
De in-/uitstap is echter enorm: de klep kan open tot voorbij je knieën, zoals je op dit plaatje kan zien. Daarnaast is het een heel erg rustig sturende velomobiel, die met weinig vermogen al heel hard gaat (dat is met mijn GT al zo, de SL is nog wat sneller maar daar pas ik niet in).
Grootste nadeel van de vroege modelletjes is dat ze een tweezijdig opgehangen achterbrug hebben, en sommige zijn achter ook ongeveerd. Wat daarbij dus belangrijk is, is je beseffen dat een achterbandje wisselen lastig is (ik zou denk ik een Marathon o.i.d. onder zo'n fiets leggen en antilekvloeistof in de biba doen), en even een wat langere proefrit maken. Er schijnt voldoende flex in het staal van de achterbrug te zitten om de wegligging veilig te houden, ik heb een Mk2 GT (zonder vering) test gereden en dat reed best lekker. Maar meten proberen is weten ;-)
Dus nu ben ik aan het kijken naar de Milan SL.
De nieuwprijs is, op dit moment, te hoog voor mij, maar met zo'n 10 jaar productie denk ik dat er tweedehands modellen op de markt kunnen zijn of komen.
De VM ziet eruit als wat ik graag zou willen hebben, maar zoals gezegd, proberen is weten.
Ik zou graag het proberen willen doen voor ik bied op een marktplaat (of soortgelijke site) plaatsing.
En zeker voor ik besluit dat ik er echt een moet aanschaffen.
Dus mijn vragen:
Hoe kan ik een Milan SL, of GT indien er geen SL beschikbaar is, proberen?
Even zitten is al een help, een test rit beter.
Waar kan ik VM te koop vinden, naast marktplaats.nl en hier op de site?
Zijn er andere VM die voor mij in aanmerking komen?
Liefst smal maar eventueel een garage huren is waarschijnlijk goedkoper dan een nieuwe VM in plaats van een goede tweedehands.
Een ruime instap en 'snel' zijn waarschijnlijk belangrijk daar ik geen sterke rijder ben en niet sterk in mijzelf opdrukken. (En ook iets claustrofobie heb en het idee van de kleine opening in bijvoorbeeld een Quest maakt mij benauwd al bij het denken eraan.)
Ik heb geen haast, de wachtlijst tijd is geen reden om niet voor een nieuwe VM te gaan. Een reis naar Roemenië in de toekomst is niet onmogenlijk maar wel onwaarschijnlijk.
Ik ben 1.65 met relatief lange benen en ongeveer 80 kg.
Ik heb nog steeds geen excuus maar met het geld zit het momenteel een beetje beter.
Ik kreeg in andere draadjes hier wat advies en ben nu aan het lezen en kijken.
(14-Mar-2021, 09:51 PM)365cycle schreef:
(14-Mar-2021, 02:00 AM)Joop99 schreef:
Beetje jammer dat Flevobike met de Orca niet wordt genoemd, mag standaard op de rijbaan.
Dat was een bewuste keuze. Bij mijn weten wordt de Orca niet meer gemaakt.
(14-Mar-2021, 08:45 PM)Willeke_IGKT schreef:
Aan de andere kant, het kan belangrijk zijn om een smallere VM te kopen om hem in de schuur te krijgen.
Dat niet alleen. Ik rijd graag lange afstanden en flink hard (gisteren weer 247 km @ 34 gemiddeld, ondanks de wind), en dan zijn fietsers op het fietspad heel vervelend, plus ik ben ze tot last als ik voorbij kom zeilen met 45-50 kruissnelheid. Ik pak dus regelmatig de weg. Als je geen autotempo kan rijden op de weg is dát weer onprettig, en dan is het fietspad pakken een prima oplossing. Gisteren heb ik op lange stukken met fikse wind recht tegen ook op het fietspad gereden, kruissnelheid 40 zat er niet meer in.
(14-Mar-2021, 08:45 PM)Willeke_IGKT schreef:
De berging die bij mijn flat hoort heeft drie deuren, achter elkaar natuurlijk, en de smalste daarvan is 75 cm. Ik hoef dus niet te denken aan een VM die op de rijbaan mag.
Beetje aanduwen
(14-Mar-2021, 08:45 PM)Willeke_IGKT schreef:
En daar ik niet rijk ben denk ik aan een tweedehands VM, (als ik er al een kan kopen,) en het kompleet maken van de lijst gaat mij misschien helpen, ook als de VM niet langer nieuw gemaakt worden.
Als je geen sterke rijder bent zou ik denk ik kijken naar een tweedehands DF. Die zijn compact (ook gewoon lekker kort), smal genoeg maar waarschijnlijk ook breed genoeg voor jou, de topsnelheid is niet zo hoog maar ze zijn enorm direct en efficiënt. Makkelijk op gang te krijgen.
(15-Mar-2021, 09:31 PM)365cycle schreef:
(15-Mar-2021, 07:19 PM)Willeke_IGKT schreef:
Ik ben geen sterke rijder en nog minder een sterke 'met de armen opdrukker', een van de redenen dat ik een beetje verliefd was geworden op de Orka was de lage instap. Maar bij nader lezen over de VM heb ik moeten constateren dat het niet de juiste voor mij is. (Te breed en te zwaar.)
Ik zal gewoon een paar verschillende VM moeten proberen, zien of ik erin pas en eruit kan komen.
We gaan nu een klein beetje offtopic, dus voor de forumpolitie erbij is begin ik maar even over een velomobiel waarmee je niet op de weg mag rijden.
Het is de moeite om dan eens naar een Milan SL te kijken. Dat is niet alleen een smalle maar ook een lage velomobiel, voor dagelijks gebruik zou ik 'm iets hoger op de pootjes laten zetten (gaat hij iets sneller van omkiepen, maar met een beetje normale rijstijl is dat niet direct een probleem).
De in-/uitstap is echter enorm: de klep kan open tot voorbij je knieën, zoals je op dit plaatje kan zien. Daarnaast is het een heel erg rustig sturende velomobiel, die met weinig vermogen al heel hard gaat (dat is met mijn GT al zo, de SL is nog wat sneller maar daar pas ik niet in).
Grootste nadeel van de vroege modelletjes is dat ze een tweezijdig opgehangen achterbrug hebben, en sommige zijn achter ook ongeveerd. Wat daarbij dus belangrijk is, is je beseffen dat een achterbandje wisselen lastig is (ik zou denk ik een Marathon o.i.d. onder zo'n fiets leggen en antilekvloeistof in de biba doen), en even een wat langere proefrit maken. Er schijnt voldoende flex in het staal van de achterbrug te zitten om de wegligging veilig te houden, ik heb een Mk2 GT (zonder vering) test gereden en dat reed best lekker. Maar meten proberen is weten ;-)
Dus nu ben ik aan het kijken naar de Milan SL.
De nieuwprijs is, op dit moment, te hoog voor mij, maar met zo'n 10 jaar productie denk ik dat er tweedehands modellen op de markt kunnen zijn of komen.
De VM ziet eruit als wat ik graag zou willen hebben, maar zoals gezegd, proberen is weten.
Ik zou graag het proberen willen doen voor ik bied op een marktplaat (of soortgelijke site) plaatsing.
En zeker voor ik besluit dat ik er echt een moet aanschaffen.
Dus mijn vragen:
Hoe kan ik een Milan SL, of GT indien er geen SL beschikbaar is, proberen?
Even zitten is al een help, een test rit beter.
Waar kan ik VM te koop vinden, naast marktplaats.nl en hier op de site?
Zijn er andere VM die voor mij in aanmerking komen?
Liefst smal maar eventueel een garage huren is waarschijnlijk goedkoper dan een nieuwe VM in plaats van een goede tweedehands.
Een ruime instap en 'snel' zijn waarschijnlijk belangrijk daar ik geen sterke rijder ben en niet sterk in mijzelf opdrukken. (En ook iets claustrofobie heb en het idee van de kleine opening in bijvoorbeeld een Quest maakt mij benauwd al bij het denken eraan.)
Ik heb geen haast, de wachtlijst tijd is geen reden om niet voor een nieuwe VM te gaan. Een reis naar Roemenië in de toekomst is niet onmogenlijk maar wel onwaarschijnlijk.
Ik ben 1.65 met relatief lange benen en ongeveer 80 kg.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)