31-Mar-2021, 08:46 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Mar-2021, 10:21 AM door Jurrien.)
(30-Mar-2021, 02:16 PM)Fietsbennie schreef: Ook onthou ik dan (korte doorgaande) routes op deze manier, zodat ik bijvoorbeeld zonder navigatie (ideaal 's nachts) naar Rheine, Utrecht, Nijmegen of Groningen kan fietsen. Terug pak ik dan de onbekende routes. Nadeel dat ik wel vaak uit gemakzucht bepaalde 'makkelijke' routes rij.
Herkenbaar.
Op mijn zestiende ging ik brommerrijden en heb ik heel de Benelux doorkruist met m'n fietserskaartje in de rugtas. Enorm goed voor de topografische kennis.
En als ik een specifiek adres moest opzoeken schreef ik inderdaad de route op, die daarna niet meer bekeken hoefde te worden omdat ik het onthield door het opschrijven. Een nadeel is inderdaad dat je vaak terugvalt op je bekende wegen.
Nu met al die apps en routeplanners verlang ik nog wel terug naar dat simpele van gewoon rijden op een kaart. Maar de apps en routeplanners zijn wel juist weer heel leuk om bijzondere kleine weggetjes te vinden. Je wordt er wel luier van en let minder goed op waar je bent. Je apparaat weet toch wel waar je bent. Minder goed voor de topografische kennis.
En ik krijg soms het gevoel dat ik meer op m'n navigatie zit te staren dan wat ik om me heen zie.
Ik denk dat ik maar eens moet afkicken van apps en meer op eigen geheugen en richtingsgevoel ga rijden
Edit: aaargh, doet ie het weer, al die zinloze enters toevoegen