05-Jul-2017, 12:49 AM
Over het rendement van versnellingsnaven is redelijk wat bekend. Ook over de SRAM Dualdrive. De combinatie versnellingsnaaf/derailleur geeft extra rendementsverlies van circa 10% in de 1 en 3 van de naaf. In de stand 2 schakelt de naaf "prise-direct" en treedt er geen verlies op.
De NuVinci heeft het hoogte rendement in de middenstand. Maar dat levert nog wel een verlies op van circa 11% bij 200 Watt. Bij 50 Watt loopt dat op tot circa 14%. In de lage en hoge "versnellingen" lopen die verliezen op naar circa 16% bij 200 Watt en circa 18% bij 50 Watt. Maar dat compenseer je met elektrisch motorondersteuning.
http://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgrad...ltungen-2/
Van alle versnellingsnaven komt de Rohloff Speedhub 14 als beste uit de groep. In rendement en betrouwbaarheid. Ik rij al jaren met Rohloff en SRAM derailleur.
Piet.
De NuVinci heeft het hoogte rendement in de middenstand. Maar dat levert nog wel een verlies op van circa 11% bij 200 Watt. Bij 50 Watt loopt dat op tot circa 14%. In de lage en hoge "versnellingen" lopen die verliezen op naar circa 16% bij 200 Watt en circa 18% bij 50 Watt. Maar dat compenseer je met elektrisch motorondersteuning.
http://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgrad...ltungen-2/
Van alle versnellingsnaven komt de Rohloff Speedhub 14 als beste uit de groep. In rendement en betrouwbaarheid. Ik rij al jaren met Rohloff en SRAM derailleur.
Piet.