24-Apr-2021, 10:12 AM
Op de ligfiets loop je al tegen een hele lijst met vooroordelen en halve waarheden aan. Maak je het nog gekker, dan wordt die lijst alleen maar langer. Inmiddels is de ligfiets toch wel duidelijk onderweg naar minder populariteit. ( leve de E bike!) De Velomobiel blijft gestaag groeien.
Er was al eens een zeil ligfiets, de Whike. Dat is ook niet echt een succes geworden.
Je zit hier in een nichemarkt van een nichemarkt. Daarnaast zijn er een aantal feitelijke nadelen aan het concept die niet makkelijk te veranderen zijn. Het is gewoon te hoog voor de meeste fietstunnels, te breed voor op het fietspad, in de bebouwde kom kun je meestal weinig met de wind omdat die nogal van richting wisselt. Ik heb niet vaak gezeild, maar ik heb wel onthouden dat je de hele tijd aan het laveren bent, om optimaal gebruik te kunnen maken van de wind. Op een open watervlakte lukt dat nog wel, maar op de openbare weg?
Het is een bekende aanpak. Je neemt 1 feit wat klopt, je kunt wind als kracht gebruiken, je gaat er vervolgens van uit dat dat altijd een voordeel is. Dan ontwikkel je een concept wat daar bij past, waarbij je gemakshalve alle nadelen maar even buiten beschouwing laat. De wind aangedreven fiets, de 100% electrisch aangedreven ligfiets, dan heb je tenminste geen problemen met de ketting, lineaire aandrijving een electrisch ondersteund praktisch stadsvoertuig, waarbij de constructie zo onbenullig zwaar en inefficient is dat je een mega electrische motor nodig hebt, feitelijk een electrisch voertuig met menselijke hulpmotor.
Kijk maar eens in de hoek van die electrische voertuigjes. Daar is qua marketing en subsidie veel te vinden. Meestal zeer gelikt, maar het feitelijke product laat nog wel wat te wensen over. Kent iemand een eigenaar van een Drymer?
Canyon Concept car, Bio Hybrid, City Q, noca mobility. Ook de Podbike is al een aantal jaar bijna klaar voor productie. Deels met prachtige marketing, soms alleen maar marketing, soms al weer uitgestorven (noca). Allemaal producten die de weg naar werkelijk succes ondanks een paar voordelen, maar niet lijken te halen.
Groeten, Jeroen
Er was al eens een zeil ligfiets, de Whike. Dat is ook niet echt een succes geworden.
Je zit hier in een nichemarkt van een nichemarkt. Daarnaast zijn er een aantal feitelijke nadelen aan het concept die niet makkelijk te veranderen zijn. Het is gewoon te hoog voor de meeste fietstunnels, te breed voor op het fietspad, in de bebouwde kom kun je meestal weinig met de wind omdat die nogal van richting wisselt. Ik heb niet vaak gezeild, maar ik heb wel onthouden dat je de hele tijd aan het laveren bent, om optimaal gebruik te kunnen maken van de wind. Op een open watervlakte lukt dat nog wel, maar op de openbare weg?
Het is een bekende aanpak. Je neemt 1 feit wat klopt, je kunt wind als kracht gebruiken, je gaat er vervolgens van uit dat dat altijd een voordeel is. Dan ontwikkel je een concept wat daar bij past, waarbij je gemakshalve alle nadelen maar even buiten beschouwing laat. De wind aangedreven fiets, de 100% electrisch aangedreven ligfiets, dan heb je tenminste geen problemen met de ketting, lineaire aandrijving een electrisch ondersteund praktisch stadsvoertuig, waarbij de constructie zo onbenullig zwaar en inefficient is dat je een mega electrische motor nodig hebt, feitelijk een electrisch voertuig met menselijke hulpmotor.
Kijk maar eens in de hoek van die electrische voertuigjes. Daar is qua marketing en subsidie veel te vinden. Meestal zeer gelikt, maar het feitelijke product laat nog wel wat te wensen over. Kent iemand een eigenaar van een Drymer?
Canyon Concept car, Bio Hybrid, City Q, noca mobility. Ook de Podbike is al een aantal jaar bijna klaar voor productie. Deels met prachtige marketing, soms alleen maar marketing, soms al weer uitgestorven (noca). Allemaal producten die de weg naar werkelijk succes ondanks een paar voordelen, maar niet lijken te halen.
Groeten, Jeroen