Wim,
Het is erg jammer dat jouw bronnen, gemeente Deventer en de politie, op dit punt geen verstand van wetgeving hebben.
De fietssuggestiestrook heeft een tweeledige doel en geen wettelijke status. Het visueel versmallen van de rijbaan door het aanleggen van suggestiestroken en aandacht voor de fietsende medeweggebruiker. Met de hoop dat minder snel de maximumsnelheid wordt overschreden.
Dan de fietsstrook met onderbroken streep. Ook die maakt deel uit van de rijbaan en mag worden bereden door bestuurder van voertuigen.
Artikel 76 RVV 1990
lid 1. Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden.
Bestuurders mogen zich niet links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen.
Lid 2. Het eerste lid is niet van toepassing:
a. indien de streep wordt overschreven om een naast de gevolgde rijstrook gelegen vluchthaven, vluchtstrook of spitsstrook te bereiken of te verlaten;
b. indien aan de zijde vanwaar met de streep overschrijdt, een onderbroken streep is aangebracht.
Artikel 76, lid 2 sub b RVV 1990 staat toe dat bestuurders van motorvoertuigen voortdurend over een fietsstrook met onderbroken streep mogen rijden.
De fietssuggestiestrook heeft geen wettelijke status en mag door elke bestuurder, van welk voertuig dan ook, worden bereden.
Bestuurders van motorvoertuigen mogen fietsers inhalen en daarna bij tegemoetkomend verkeer stoppen voor tegenliggers. Dit valt niet onder gevaar of hinder veroorzaken, omdat deze hinder deel uitmaakt van het normale verkeersbeeld. Vergelijk het maar met het stoppen op een autosnelweg bij file. Mag niet, moet wel om een aanrijding te voorkomen.
Het is erg jammer dat jouw bronnen, gemeente Deventer en de politie, op dit punt geen verstand van wetgeving hebben.
De fietssuggestiestrook heeft een tweeledige doel en geen wettelijke status. Het visueel versmallen van de rijbaan door het aanleggen van suggestiestroken en aandacht voor de fietsende medeweggebruiker. Met de hoop dat minder snel de maximumsnelheid wordt overschreden.
Dan de fietsstrook met onderbroken streep. Ook die maakt deel uit van de rijbaan en mag worden bereden door bestuurder van voertuigen.
Artikel 76 RVV 1990
lid 1. Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden.
Bestuurders mogen zich niet links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen.
Lid 2. Het eerste lid is niet van toepassing:
a. indien de streep wordt overschreven om een naast de gevolgde rijstrook gelegen vluchthaven, vluchtstrook of spitsstrook te bereiken of te verlaten;
b. indien aan de zijde vanwaar met de streep overschrijdt, een onderbroken streep is aangebracht.
Artikel 76, lid 2 sub b RVV 1990 staat toe dat bestuurders van motorvoertuigen voortdurend over een fietsstrook met onderbroken streep mogen rijden.
De fietssuggestiestrook heeft geen wettelijke status en mag door elke bestuurder, van welk voertuig dan ook, worden bereden.
Bestuurders van motorvoertuigen mogen fietsers inhalen en daarna bij tegemoetkomend verkeer stoppen voor tegenliggers. Dit valt niet onder gevaar of hinder veroorzaken, omdat deze hinder deel uitmaakt van het normale verkeersbeeld. Vergelijk het maar met het stoppen op een autosnelweg bij file. Mag niet, moet wel om een aanrijding te voorkomen.